Frågor till Er.

H

HokusPokus

Jag har några frågor till Er som har kanin. :smirk:

*Hur ofta städar Ni till Er kanin?
*Hur städar Ni?
*Vad har Er kanin för inredning i sin bur?

Jag blir jätte glad om Ni vill svara på mina frågor. Jag hoppas att jag får rätt på det eftersom jag är ny på Bukefalos. :crazy:

Sv: Frågor till Er.

hej, jag har kaninuppfödning, mina kaniner får mockat en gång i veckan, oftare om de har ungar och på sommaren då det är stor risk för att de kan få infektioner och sådant på sommaren.

Städar med en barnspade jag köpt på Lantmännen (Odal), tar ut det som är smutsigt, fyller på med rent. Mockar ut hela buren varannan vecka ungefär.

De har en bur med höhäck och en hylla av trä som de kan hoppa upp på.

SVAR: Städar toaletterna varje dag, och rensar hela buren 1 gång/veckan.

*Hur städar Ni?
SVAR: Tja, jag gräver med händerna :D ...anser att man kan tvätta sig sedan...Spadar å annat jox är bara besvärligt tycker jag.

SVAR: Eh, inredning ? Gnagpinnar i massor har dom, inga hus för det tar för stor plats just nu...sedan har jag ej hittat några BRA kaninhus ännu. Sen vet jag inte mer vad du menar med inredning....

Min kanin har en bur, 1m*50cm. Står öppen hela dagarna, bara instängd på nätterna.
Skottar ur toahörnet morgon och kväll. Gör helrent 1 gång / vecka.
Använder skottspaden och sköljer ur buren ordentligt i badkaret.
Inredning, hm....vad är det......nädå skojar bara. Men allt han har är en höhäck, ständigt påfylld med nytt hö. Och så vattenflaska + saltsten. Utanför buren har han pinnar att gnaga på, vattenskål.

Varannan dag samt 1 gång i veckan

*Hur städar Ni?

Varannan dag tar jag ut det smutsiga ströet ur toalådan med en spade, 1 gång i veckan damsuger jag dörrmattorna som jag har som underlag i buren med dammsugaren.

Vattenskål, hylla, toalåda, grenar/kvistar i olika dimensioner och träslag sen såklart hö men det kanske inte räknas som inredning.

Glömde lite saker på: hur städar ni...förutom gräva i piss å dynga med händerna, så ströar jag med ren kutterspån där jag tagit bort. Jag har tyvärr ingen höhäck, så jag samlar i hop hö som spritts ut och slänger det. Ganska oekonomiskt...men har lixom inte kommit mig för att fixa en höhäck.

En fråga till de som vet: Vart kan man hitta kaninhus ? Har bara sett en variant gjord i trä, men den var lagomt till en Hermelin, till dvärgvädurar så skulle jag anse dom vara för små...I vart fall ingångshålet...Jo, sen såg jag en hemsk sak i plast som man fick med om man köpte buren Rabbit 120 (tror det var den). Men den i plast passar ju bara till köpe-burar (tänkte på hur man fäster fast den i gallret), knappast en hemgjord sak.

Min kanin får helt nytt i buren ca 1 ggr per vecka.

*Hur städar Ni?
Uhm.. Jag har tidining under kutterspånet och rullar helt enkelt ihop tidningen och kastar den, lägger i ny, på med nytt kutterspån, hö osv...

Min kanin (som bor med mitt marsvin) har fri tillgång till hö, gnagpinne, kalksten, vattenflaska samt en matskål som jag sätter in när hon får mat (på kvällen)

:rofl:

Har oxå uppfödning av dvärgvädurar som Ida, jag föder upp japantecknade (zebrarandiga) i svartvitt, blåvitt och så satinpälsade i gult och brokat (satin är glänsande pälsar) och gulröda fuchsar (semilånghår).

Städar ur toalådorna varannan/var tredje dag och hela buren 1 gång per vecka ,skurar med såpa varannan vecka.

Har utöver toalådor och andra lådor med halm i oxå vintertid (har stora burar) diverse saker de kan sitta på, antingen katt toalåda som är som ett hus eller de hyllor som redan finns i mina egenbyggda uteburar. Höhäckar såklart.

Städar en eller två gånger per vecka, oftast två eftersom jag har två kaniner i samma bur. Men toalådan städar jag varje dag. (Har utekaniner).

Tömmer toalådan, skrapar ut allt skit, spån, hö, sköljer ur matskålen + vattenflaskorna. Sätter nytt spån, hö, mat, vatten.

De har en halv gren att gnaga på, hus med draperi i dörren :D, (huset är ca 70 cm högt, men ena kaninen sover oftast på taket) matskål, vatten, "höhörna", toalåda.

*Hur ofta städar Ni till Er kanin? I "toaletten" ca varannan, var tredje dag, hela buren ca 1 gång i veckan lite drygt.

*Hur städar Ni? I toaletten: tar bort det kissiga spånet och bajset, lägger in nytt. I hela buren: Ut med allt, utom lite spån som legat under halmen utan att ha blivit skitigt. Det flyttas till toaletten. På så sätt går allt "runt" :idea:

*Vad har Er kanin för inredning i sin bur? Jag har två kaniner och två burar. De har varsin bodel, som båda (tyvärr) använder till toalett, vilket däremot är väldigt bekvämt att städa. Annars har de det vanliga; grenar, höhäck, matskålar, saltsten och ibland lådor att sitta uppepå. I hagen har de en stor stock.

Senast ändrad av en moderator:

När vi hade kaniner inredde vi i utedasset. Det var ett rum på ca 2*2m. Spikade igen "dassalocken" så inte kaninerna skulle kunna öppna och trilla i. Dvs kaninerna hade golvet att vara på, men hade även möjlighet att hoppa upp på dassbänken + att vi gjorde en hylla. De hade sin "kisselåda" där gjorde de sina behov. Väldigt bra, vi rengjorde lådan varje dag. Likadant som man gör när man har katt!
De hade även ett isolerat bo. Gnagpinnar i massor.
På nätterna stängde vi dörren.Dagtid var dörren öppen så de kunde se ut. Nertill hade vi en plexiglas och själva innerdörren var av nät. De verkade stortrivas där istället för att sitta i bur.

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 546
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 842
Senast: Scata
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 104
Senast: Red_Chili
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar