Frågor om Unghästklasser!

M

ma44iin

Hej!

Jag har en unghäst(4 år) som jag vill börja tävla med.
Men vad gäller på Unghästklasser?
Om man till exempel vill tävla L-D och anmäler sig till den klassen(unghästklassen), är det omhoppning också eller blir det bara som en clear round?
Blir det bara rosett till fel fri-ritt eller är det speciell prisutdelning?

Hoppas på många svar!
Tack på förhand! // Malin (:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor om Unghästklasser!

Det är ingen omhoppning i unghästklassen. Du hoppar en clear round på ca 8 hinder och går du nolla får du en rosett vid utgången. alltså ingen prisutdelning i avd b. Lycka till

Ibland brukar avd b få vara med på ordinarie prisutdelning. Har varit med om det både på ponny och storhästtävling.

I så fall står det i ryttar meddelandet men det är jätte ovanligt, då man endast har de sex främsta ekipagen inne för prisutdelning i avd A. Så får Avd B rosett vid utgången.

När jag har tävlat unghäst så har dom haft en egen prisutdelning när alla unghästar hoppat färdigt.

jätte ovanligt var väll att ta i?! jag tycker allt att d ehänder rellativt ofta...

Kanske i så fall där uppe där ni bor. Jag har tre unghästar och tävlar nästan varje helg med någon och det är aldrig prisutdelning för unghästar. Sen har vi också jätte mycket startande och att ca 20 unghästar felfria unghästar skulle komma in på prisutdelning är ju helt uteslutet.

Unghästarna får sin rosett vid utgången. Av 10 år som jag har ridit olika unghästar har det bara varit en gång som en unghäst fick komma in på prisutdelning och då var det bara en felfri också. Skulle man låta alla som gått nolla vara med på prisutdelning skulle det bli katastrof. Det är därför det bara är de 6 främsta placerade i avd A som kommer in på prisutdelning.

Unghästarna får sin rosett vid utgången. Av 10 år som jag har ridit olika unghästar har det bara varit en gång som en unghäst fick komma in på prisutdelning och då var det bara en felfri också. Skulle man låta alla som gått nolla vara med på prisutdelning skulle det bli katastrof. Det är därför det bara är de 6 främsta placerade i avd A som kommer in på prisutdelning.

Men i det här fallet handlade det väl om en ponny eftersom klassen som nämndes var LD. Och jag har ridit avdelning B och fått vara med på prisutdelningen men utan min ponny. Ibland gör man så och ibland låter arrangörerna de rosettprydda ungponnyerna komma in efteråt. Mig veterligen använder man ytterst sällan clear round-bedömning utan man använder bedömning A för unghästar.

kl här har iaf unghästarna alltid fått komma in på prisutdelningen o fått sina rosetter o plaketter där + deltagit i ärevarvet, muppigt att få rosett vid utgången ju.

jag har en 6 årig ponny som jag har hoppat ungponny klasser med sen förra året, eller bara i LA nu för jag har hoppat klart ungponny klasserna nu i LB,
och jag fick imoo som 5 åring,
Du rider en helt vandlig grundomgång, hinder 1-8 lixom,
sen om du har gått nolla får du en rosett antingen utanför banan eller på prisutdelning, vissa har att om de är 5 ungponnyer och 3 går nolla är det dom 2 som har snabbast tid som år rosett,
men om du har 2 felfria rundor i tex LD så får du hoppa i AvdA sen, men bara i den klassen, sen om du går upp på lc måste du ha två nollor där osv,

ja jag vet,
men ibland är det så, har hänt på nån tävling faktisk,
jag gick nolla och en tjej till men hon hade snabbast tid och fick rosett inte jag,

nej, de orkar ja inte med, jag är inte ute efter rosetter när ja hoppar ungponny klasser utan nollorna

nej, de orkar ja inte med, jag är inte ute efter rosetter när ja hoppar ungponny klasser utan nollorna

Det handlar ju inte om att få rosett eller inte. Unghästar ska inte "gå mot klockan" och tänkt då de ryttare som pressar sina hästar/ponnisar mot klockan bara för att få rosett. Det är helt fel.
Lämna in en protest nästa gång du gör alla en tjänst.

tävlade unghästklasser (häst) från våren -02 till vintern -04 och jag kan hålla med om att alla varianter existerar. jag har varit inne på prisutdelning många ggr, både då alla ryttare gick in till fots och även då de tog in ca 10 unghästar! oftast har det ändå varit så att man inte får komma in utan får hämta rosetten i sekretariatet. jag har oxå varit med om att alla på samma fel får rosett, men oxå att de delar ut 4 rosetter om det skulle ha varit 4 plac om det varit avd A, dvs folk med ex 8 fel fått rosett, fast man själv varit nolla! en del ger plakett och rosett, en del startavg+ rosett och en del bara rosett. det beror alltså helt på vilken arrangör man tävlar hos.

jag har oxå varit med om att alla på samma fel får rosett, men oxå att de delar ut 4 rosetter om det skulle ha varit 4 plac om det varit avd A, dvs folk med ex 8 fel fått rosett, fast man själv varit nolla!

Alla på samma antal fel ska ha rosett om det är placering.
Om det t.ex. startar 11 hästar/ponnyer i avdelning B ska det vara minst tre placerade. Alltså, är alla nollor blir alla placerade. Är det två hästar med noll och åtta stycken med fyra fel blir alla placerade.
Man har alltså ett minimiantal som ska ha rosett men det blir fler om de har samma antal fel som någon av de placerade.

på alla ungponny tävlingar jag har varit på så har jag fått vare med på avd.A ´s prisutdelning...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Bison
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10