Frågor om sommarbete m.m

M

Milli90

om en häst rids cirka 1 timme per dag under sommaren , måste den då få hö eller räcker det med kraftfoder och tillgång till gräs?måste hästen ha ett stall att gå in i eller duger ett vindskydd i hagen?

Sv: Frågor om sommarbete m.m

Det beror alldeles på dels hur hårt du rider samt vilken näring det finns i gräset. Är det ett tunt sprött gräs så kanske du måste stödfodra medan om det är jättefrodigt och saftigt så behövs det inte. Sen hur du gör med kraftfoder beror alldeles på hur hårt hästen går. Den kan behöva ett tillskott..
Det med stall/vindskydd är upp till dig. Jag kan tycka att det är skönt att plocka in hästarna i stallet så de får vila en stund om man ska på tävling etc. Lika om det regnar tio dar i sträck eller blir invasion av mygg/knott.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 400
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
716
Senast: Sesca
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 186
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka