frågor om selen

Olympus

Trådstartare
För höga doser kan ju leda till förgiftning, men hur mkt är för hög dos?
Innehåller havre och hö/ensilage normalt mkt selen?
Om kraftfodret innehåller 0,4 mg/kg och ett tillskott 25 mg/kg eller 6 mg/liter blir det för mkt selen då? Nu ger man kanske iofs inte hästen 1 kg av tillskottet så det blir ju betydligt mindre selen den får i sig där/dag.

Vad är det som är farligt med att överdosera selen och finns det ngt annat man ska passa sig för att ge för mycket av?

Håller på att lära mig lite mer om foder så ni får vara snälla mot mig om det är en korkad fråga...;)

Sv: frågor om selen

För höga doser kan ju leda till förgiftning, men hur mkt är för hög dos?
Innehåller havre och hö/ensilage normalt mkt selen?

NRC 2007 anger en övre gräns på 2 mg/kg TS.

Om man räknar med att en häst äter 2% av sin kroppsvikt så innebär detta 0,04 mg/kg kroppsvikt. Maxvärdet för en häst som väger 500 kg är således 500 x 0,04 = 20 mg/dag.

Minimibehovet av selen är 0,002 mg per kg kroppsvikt så en häst som väger 500 kg har minimibehovet Se = 1 mg/dag.

Den övre gränsen är således 20 ggr över minimibehovet.

Vi har selenfattiga marker i Sverige så det finns absolut ingen risk för selenförgiftning om du endast ger havre och hö/hösilage. Problemet är det motsatta, dvs. att foderstaten vanligtvis innehåller för lite selen. Selen och jod är dock de mineraler som man måste vara försiktig med.

Tack för ditt svar.

Har räknat lite med foderstaten på Hippocampus och fick fram att behovet låt på 1,0 och att det tilldelade blev 2,5 (stod OK på det). Är det lugnt då eller?

Har räknat lite med foderstaten på Hippocampus och fick fram att behovet låt på 1,0 och att det tilldelade blev 2,5 (stod OK på det). Är det lugnt då eller?

Ja, det är OK särskilt om det selen du ger är oorganiskt (natriumselenit) eftersom biotillgängligheten är lägre än för organiskt selen (selenjäst). Jag skulle rekommendera 1,5 – 2 ggr minimibehovet om du ger natriumselenit. Ger du selenjäst är 2,5 mg/dag kanske onödigt mycket såvida du inte genom blodprov har konstaterat att din häst har selenbrist.

Normalt kan man bortse från seleninnehållet i grovfodret. Alkaliska marker, t.ex. marker som är hårt kalkade kan innehålla en del selen men hö från okalkade, sura marker innehåller vanligtvis väldigt lite selen. Samma sak gäller för havre, dvs. seleninnehållet är beroende av markens surhetsgrad. Om du ger havre kan du räkna med att seleninnehållet maximalt är ca. 0,2 mg/kg.

Beträffande selenförgiftning så kan hästen få både akut (hög dos under kort tid) och kronisk selenförgiftning (mindre mängder under lång tid som accumuleras). Vanliga symtomer vid selenförgiftning är håravfall och ömma hovar. Lamellranden i hovarna påverkas negativt genom att selen ersätter svavel i aminosyran cystein vilket försvagar hoven. Andra negativa effekter som kan uppkomma är leverskador, muskelvärk och nedsatt immunförsvar inkl. anemi (blodbrist).

Med min häst som äter hösilage och lite havre har jag snarare problem med för lite selen...:crazy:

Hösilaget innehåller så pass mycket mineralämnen att hon inte behöver något mineralkomplement, men selen får hon ju inte i sig tillräckligt.
Därför har jag nu köpt Tokosel på apoteket till henne, som man ger en gång i veckan - och det fungerar jättebra :)

Som du kanske förstår av det de ovanstående sagt så krävs det ett väldigt stort selenöverskott innan det leder till förgiftning, så det behöver du nog inte oroa dig för i nuläget ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 053
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Min 5-åring går på bete (skogshage och ganska magert) behöver lite extra för att hålla sig fin. Får idag 1 kg grönpellets 0.5 kg...
Svar
2
· Visningar
749
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 050
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Fodermarknaden formligen översvämmas av dyra, dåliga foderprodukter som marknadsförs med felaktig och falsk information. Den senaste...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
18 671
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv