Frågor om selar!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Jeeves
  • Startdatum Startdatum
J

Jeeves

Vi har en QH sele, en ombyggd remsele ( kvalitetssele med några år på nacken ) och vi har problem med att fästena klämmer hästen i sidorna alltför mycket. Är detta ett vanligt problem med QH? Jag funderar nämligen på att köpa en ny eller beg QH sele, dvs en icke ombyggd men skulle vilja veta/vara säker på att inte samma problem uppstår!

Tillägg; det är till ponny, de har ju en ngt rundare kroppsform...

Sv: Frågor om selar!

Kom igen nu, är det verkligen ingen härinne på travforum som har erfarenhet av QH selar??

Ska försöka förklara; vi använder QH sele till långsamvagnen och de sitter kanske något lägre ner än vad de hade gjort för tävlingssulky. Tittar jag på bilder med på hästar med tävlingsmundering så ser det åtminstone ut som om de har en lite brantare vinkel, dvs sitter lite högre.

Vi har haft problem med att fästena glappade och fick rådet att fästa dem med sk strips och efter det tycker jag att de ligger mera stadigt. Däremot så verkar de klämma honom fortfarande, man kan tydligt se en "midja" efter ett träningspass.

Kan det vara så att det är olämpligt med QH fästen p g a ponnyers lite rundare kroppsbyggnad? Finns det kanske rent av QH fästen som är mindre, anpassade till ponny?

Jag är i valet o kvalet att gå tillbaka till remsele men dels innebär det köp av ny sele och dels är det lite mera omständigt att sela på...

Jag har en hemmafixad qh som funkar toppen!du behöver ett rejält underlägg som täcker samt att du inte drar bukgjorden för hårt! M

Vi har ett tjockt, extralångt teddyunderlägg men jag har funderat på att försöka hitta ett i sånt där gummiliknande material, har tappat namnet på materialet just nu men det är tryckutjämnande. Ska åka in på travshopen på Jägersro o kolla vad de har för i vanliga butiker finns det inte.

Gjorden har jag spänt åt en del, kanske för hårt då, tyckte bara att fästena glappade och klämde mer i nederkant när jag lossade på gjorden. Jag skulle vilja ha fästena lite kortare men är ingen duktig uppfinnarjocke eller särskilt händig så det kan ju bli knepigt:crazy:

Är det ett sympatex-underlägg du menar?

Jag har ingen vettig förklaring på vad det beror på att fästena klämmer men kan du inte prova att sätta fästena högre upp på selen då?
Åtminstone på färdiga QH-selar finns det ju möjlighet att ha fästena i olika höjder.

Om du hade en bild som visade hur selen ligger vore det nog enklare att få mera tips..;)

Precis! Så heter det, det brukar ju vara tryckutjämnande och bra.

Det får nog bli en ny QH sele så fort plånboken tillåter för om fästena hade suttit något lite högre upp så hade trycket minskat tror jag. Problemet är att det är en omgjord remsele och därför är fästena inte flyttbara utan fastnitade av selmakaren. Med facit i hand så hade vi nog tjänat mer på att köpa en QH sele från början och inte bygga om den gamla:crazy:

Det beror förmodligen på att det är för smalt mellan skaklarna så att vagnen trycks in mot hästen.

Nix, den är inte för smal - då hade det varit lite enklare att rikta om vagnen. Nej, det är fästena som vi tyngd=när vagnen kommer på, hamnar i en vinkel där den nedre delen av fästen trycker in i sidan. Hade fästet hållt sig rakriktad även vid tyngd dvs om övre delen s a s inte hade gett vika så pass så hade det inte klämt. Det kluriga är hur man åstadkommer detta? Genom att flytta fästena ett snäpp uppåt, genom att ha kortare fästen, eller är det bästa att helt enkelt byta selen helt? Följdfrågan var då; är det vanligt att QH selar i original orsakar såna här klämproblem på just ponny?

har en qh sele (köpt ny) till min ponny. där sitter fästena ganska högt upp (högre än på remselen) och klämmer inte runt min ponnys tjocka mage :D kör dock endast sulky med den så vet inte om den skulle vrida sig som du beskriver vid tyngre belastning...

du kan flytta om fästerna. fick lära mig att dom ska sitta så långt ner som möjligt av JK. men det är väl en smaksak.

Liknande trådar

Trav Vi har precis börjat motionera hästarna från en speedcart och QH sele. Jag testade att köra lite trav i gymnasiet och nu när jag testat...
Svar
1
· Visningar
2 638
Senast: Onecorner
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Ja, jag har använt sökfunktionen till förbannelse så nu lägger jag upp en egen tråd och hoppas på lite samlade tips :). Jag har nyligt...
Svar
12
· Visningar
2 232
Utrustning Har ett stort problem som jag inte ser lösning på :confused: Har nu åkt skyttetrafik till min butik för att prova sadlar. Här om dagen...
Svar
11
· Visningar
3 325
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka