Frågor om resorbering

dee79

Trådstartare
Ifjol lånade jag ut min märr och hennes mage. Hon betäcktes, blev dräktig, kollades på 19 dagar med UL och allt såg bra ut. Då fick hon åka på bete. Sen kollades hon på 90 dagar och var tom - hade resorberat. När vet vi ju inte och inte heller varför. Eftersom det nu var sent på säsongen sprutades hon igång, men tog sig inte, så hon fick komma hem.

Olyckligt, men hon hade ju tagit sig snabbt och fått 2 friska hingstföl innan.

I år försöker jag få henne dräktig igen, samma hingst. Första brunsten (i april) tog sig inte. Vinterpäls kvar och säsongens första brunst - kände mig inte så orolig. Betäcktes om och var igår på dag 32 utan ny brunst. Jag hade faktiskt hoppats på att det hade gått vägen och hon hade ju tagit sig, men höll på att resorbera när de kollade henne. Man blir ju självklart fruktansvärt besviken, dels för att det skiter sig, man förlorar tid och framförallt så vet man ju inte varför.

Vet tror på antingen infektion (men hon ser visst fin ut i livmodern) alternativt att hon har för dåligt med hormoner. Mer än så hanns det inte med att diskuteras för de hade fullt upp. Hon ska tillbaka nästa tisdag - förhoppningsvis i brunst så att provtagning och sköljning kan göras.

Infektion känns rätt glasklart om det skulle var, men kommentaren om hormonerna. Varför (eller hur fungerar det?) har ett sto "för lite" hormoner? Är det för tidigt på säsongen för henne och att hon behöver vänta en stund för att det ska ta sig och hålla sig? Första fölet kom 31 maj, på dag 323, andra föddes i juli - oxå ungefär en vecka för tidigt. Kan det vara så "enkelt"? är det något annat som kan ge hormonfel?

Eftersom det är samma hingst så har både jag och hingstägaren funderat på om det finns hästar som helt enkelt inte är kompatibla vad gäller gener? Kan det vara så att de inte alls matchar varandra? (tänk i form av konstantskimmel x 2 = inte kompatibelt). Att hon stöter ifrån sig fostret/fostret inte är levnadsdugligt?

Många frågor, men jag vill så gärna veta vad jag har att tampas med. Det blir måååååååånga tusenlappar dyrare för mig än vad jag tänkt mig. Det är naturlig betäckning förresten, om det spelar någon roll.

Sv: Frågor om resorbering

Baktprov beställt (men hon måste resorbera klart och komma i brunst igen), men hingstbyte är det ju svårare med. Det är låååååååånga sträckor att köra och det finns inte många hingstar att välja på. Av de som finns är kanske 1 annan intressant. Är tyvärr inte lika gott utbud som på vissa andra raser.

Jag tror inte det är hingstens fel, så kolla upp märren med bakt-prov.

tror inte det heller eftersom de andra blir dräktiga...

bakt.prov är ju på g, men om det inte visar något då?

När du säger naturlig betäckning menar du inte fri betäckning (att dom går ihop i hagen alltså) eller?
Min erfarenhet är att sådana här ston mår bäst av att få gå med hingsten hela sommaren, då ökar chansen att det går vägen.....

Jag hade också funderat på att byta hingst. Har en vän som var hos samma hingst (nat Betäckning ) i 3 år, inget föl..... När hon bytte hingst tog sig stoet på första brunsten. OBS första hingsten har inte sämre dräktighets resultat total än hingst nr 2 men med detta stoet gick det inte......

Kom på en sak till, har en vän med ett sto som fått dödfödd och kastat sent utan synlig orsak. Hon var UL ad osv, men efter årets fölning upptäcktes en tumör i livmodern som var orsak till problemen. Förmodligen har det vuxit flera år och orsakat problem, men varit så liten att den inte synts på UL.

Kanske är en bra ide att göra en grundlig UL med extra fokus på sånt om man har missat det tidigare? Samt ta prov på hennes hormonbalans, kan den vara "off" så mkt att det orsakar en kastning/resorbering? Spekulerar bara, men det finns ju inga dumma frågor....:)

Nja...det är vid hand, hon gick med några ston och hingsten ett tag, men hon höll på göra alla vansinniga - för hon lät inte hingsten komma nära de andra stona. Sen är hon lite knepig och kan visa brunst ordentligt fast hon inte står, vilket leder till att hingsten jagar efter henne och hon smäller ifrån (dock inte likadant alla brunster).

Så visst har vi funderingar på att låta dem gå ihop. Det har ju även varit vid hand för att spara på hingsten - ena vändan hade han ju 5 brunstiga ston samtidigt och det blir väldigt mkt jobb om man inte styr upp det åt honom.

Sen återigen så blir hon ju dräktig, hon bara behåller inte fostret - så själva betäckningsproceduren (vid hand/fribetäckning) känns inte som problemet egentligen.

De har inte sett varken cystor eller något dyl vid UL ifjol och i år, livmodern ser ut som den ska.

Får se vad de säger på kollen nästa tisdag.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hej! Har ett sto på 13 år som har ordentliga brunst problem. På sommaren slutar hon aldrig brunsta. Utan det är dygnet runt, vecka efter...
Svar
6
· Visningar
1 920
Senast: cello
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka