Frågor om problem bakknä

Ja. Min häst blev inte bättre av bedövning och har dansat igenom fler böjprov än jag kan räkna med sina knän. I och med att han inte blev bättre med bedövning ville kliniken inte gå vidare med knäna trots att jag ett flertal gånger frågade om vi inte skulle kolla knäna ändå. Han uppförde sig som en "knähäst" utifrån vad jag hade läst mig till.
Ett år senare, otaliga klinikbesök, bedövningar och behandlingar i SI-led, rygg, höftled, scintröntgen, rehabövningar m.m var han inte längre ridbar och dömdes han ut 8 år gammal.
Jag tog honom till en annan klinik för second opinion. De ultraljudade hans knän som visade sig vara ordentligt inflammerade. :( Jag önskar så att jag hade bytt klinik tidigare eller stått på mig och krävt ett ultraljud av knäna.
Nu står jag här med en skada som är lite av ett mysterium ordentligt halt (2gr) på ena bakbenet. Noll förändring av bedövning, och. vi väntade då lite extra och kollade igen också.
Ständigt med gråten nära nu med tanke på hans ålder.
Din blev inte bättre när ni hittat inflammation eller var det så mycket att det inte var värt att prova?
Kan du beskriva hur du menar med uppföra sig som knähäst, för det tycker jag inte min gjort riktigt.

Har ni även röntgat knäna? Tänker på.om det fanns tecken på artros av inflammationen.
Ni provade aldrig någon kur antiinflammatoriskt?
Jag ska helt klart hitta någon som ultraljudar knäna.
Känns knöligt att byta ställe bara för att man då måste göra om allt igen på en tvågradigt halt häst.

Om du orkar läsa lite av vad vi gjort hittills så fimns det i tråden om muskelskador då det var en misstanke men som inte känns lika sannolik nu.

Hej!

Vi har kämpat med vår häst i ett par år nu. I princip hela hästen är genomgången, nu är vi inne på om det är bakknäna som spökar. Mycket tyder på det, MEN har tills för en vecka sedan inte visat något på böjprov (böjd uppemot 10 gånger, av olika vet). Han visade sig 1 gradigt halt på vänster bak för första gången under böjprov. Vi bedövade därför knät, men det blev ingen skillnad.

Är det någon som fått diagnos på bakknä trots att det inte visat sig på böjprov eller med bedövning?
Hur har dett gått för er nu?
Har ni hunnit göra något mer?

Jag borde nog kolla ett knä mer på min, framförallt få till UL.
Han är förvisso ordentligt halt, men bedövning och böjprov gjorde noll skillnad på hältan. Finns lite mer info ovan, och i tråden om muskelskador då det var en misstanke mellan veterinärbesöken...

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 052
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 591
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 642
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 094
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kloskada
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023