Frågor om OCD o hur olika länder hanterar detta.

axel

Trådstartare
Tanken slog mig igår när jag såg videos på extraordinära avkommor till Sezuan.

Här får avkommorna grå papper som jag fattar det, men i andra länder ( vet ej vilka) är han godkänd.
Sen undrar jag över hållbarheten i övrigt när de rör sig till det yttersta?
Är BH Zack eller BH Romanov drabbade?
 
BH Romanov har kasserats i SWB pga. ocd i vänster bakhas.
Det luriga med ocd är ju att det inte tycks endast bero på genetik även om det kan bidra till ökad mottaglighet eller "risk". Miljön och villkoren under uppväxten har föreslagits spela in mer på huruvida hästen utvecklar ocd, än det rent genetiska materialet. Det tycks även finnas ett visst samband mellan hästar som växer sig stora snabbt i tidig ålder, och ocd.
Det luriga är ju också att vissa besväras och andra inte. Andra blir helt symptomfria med en liten operation.

Sedan till hästar som rör sig så in i tusan och deras hållbarhet så tror jag att idag (alltså dit aveln kommit idag) beror det på förpackningen de kommer i och deras förutsättningar til stärkande träning. Är de välbyggda utan stora avvikelser och får röra sig fritt samt stärkas under kunnig ryttare är det nog inga stora problem -idag-. Men det är lite spekulation från min sida, det är ju inte så vanligt att de rör sig så in i .......

Vill man ha gdk papper kan man ju regga sina Sezuan-ungar i DV.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 731
Senast: Görel
·
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 857
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp