frågor om körning.

marshall

Trådstartare
Jag har en maraton liknande vagn som vi ig skulle använt till fjordingen, och där är det ju inga problem, men han är en ex tur-häst, så han är nästan omöjlig att få att trava, han bara lunkar på,för han är väl lärd att bara skritta, om det inte är uppförbakackar är det bara att driva som gäller?,vad gör man? det känns inte bra för man måste driva hela tiden och slutar man stannar han och går i skritt, som ridhäst är han tvärtom, då ökar han så fort man kortar tyglarna. (oxå ovana från turridningen) . (vet ej skillnaden på vagnar, men man kan sitta 4 i den) och ingen av travarna som vi har vill / kan ej dra den. De, fick panik nästan, så vad gör man för att träna om dem?. De kan ju dra rockards utan problem.
Vet ni föresten hur tungt EN häst typ varmblod eller fjording kan/ska dra?

Sv: frågor om körning.

Hej :) Jag har (hade) oxå en häst som de bara skriker snigel om. Han skrittade bara, hur mycke man än drev och drev, men kände sig elak, men sluta man driva så stanna han nästan.
Så för vår del så blev de att hitta ett foder som han tände till på och träna sånt som dom tycker är kul, då får man bjudningen "gratis".
Det var vad jag gjorde iaf och det har funkat bra, visst, han är fortfarande en livsnjutare :smirk: men vi har iaf vunnit massa dressyrer och Riksfinalen 2007, placerat oss i precision och marathon med, så det har ju gett resultat!
Det viktigaste är ju att hästen tycker det är kul. Annars kan man ju drömma om en bjudning. Kanske ha någon häst framför som lite "draghjälp".
Sen finns de väl en risk för att vissa hästar helt enkelt är sånna slöisar :crazy:

Det kan kanske va så att dina travare, som är vana att dra lätta rockards, tycker att vagnen var för tung. Dom kanske fick en "chock" när dom la sig i bröstan för att dra vagnen. Jag hade nog testat att spänna för den marathonvagnen, men gått brevid dom i början för att se hur dom reagarar (så det inte är nogon vikt i vagnen). Kanske har någon som puttar på lite oxå för att få bort lite vikter. En marathonvagn väger ju en hel del om man jämnför med ett lätt rockard med lufthjul. Och sen öka succensivt, så dom vänjer sig vid tygnden. Om det nu är det som är felet :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

En viktig detalj i det hela är ju utrustningen. Har ni haft loksele till maratonvagnen?

Och travare kan bli utmärkta körhästar med omskolning, men jag skulle ju rekommendera att DU utbildade dig först för att sen ta dig an fjordingar o travare :)
Har själv haft omskolad travare som körtävlingshäst. Det innebär nästan en ny INkörning. Och att de lär sig baksele, draglinor, att lägga sig i selen o DRA. En travsele fungerar ju inte att dra något tungt i, alltså lär sig inte hästen dra.

Men lycka till, försök hitta en mentor inom körning innan du kör mer. Var ui sverige bor du?

"segproppen" (menar absolut inget illa) får du försöka öka och minska tempot.. se till att det HÄNDER saker hela tiden så värsta lunken inte hinner gå i..
KANSKE kan skygglappar vara något att prova?

Travarna är nog ovana att DRA tungt.. Omskolning som sagt av Snigelfarmor..
Prova att lägga i lite mer vikt pö om på i rockarden

Jag har förövrigt ett varmblod som gått på travet som gladeligen drar 210 kg maratonvagn och en kallblodstravare som aldrig startat men som utan tvekan drar den å..

I början med varmblodet så VÄXLADE jag vagnar så han inte drog tungt varje dag.. Pelle är dock en väldigt coool herre..

Anna-Carin

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 350
Senast: lirco11
·
Körning Hej! Jag har ett litet miniatyrsto som kag utbildat från scratch. Hon planeras att sättas framför vagn nu i sommar. Jag har lååååååång...
Svar
2
· Visningar
960
Senast: Blawe
·
Träning Jag har ett sto fött 08 som har problem med galoppen. Jag köpte henne i augusti 2015 och i början så var det 1 varv slängtrav innan hon...
2
Svar
28
· Visningar
3 242
Senast: Elzaa
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka