frågor om kastrering

Ela

Trådstartare
Igår kastrerades våran treåring hemma på stallgången (stående) allt gick bra och han är pigg och rör sig obehindrat. Däremot är han rejält svullen men ngt mindre svullen nu i kväll. Ur såret på ena sidan kommer det blod och vätska men ur andra ingenting. Har försökt att peta upp såret men de e inte det lättaste då han absolut inte vill ha mig där. Tillslut fick jag upp det lite det droppade då lite grann och gav sedan med sig nästan omedelbart. Har longerat honom i skritt och trav men de kommer bara vätska från ena såret. Vad jag förstod på vet var det bra om det droppade lite i 7-10 dagar.

Hur har ni gjort efter kastrering? Hur har det varit med era hästar?

Sv: frågor om kastrering

Igår kastrerades våran treåring hemma på stallgången (stående) allt gick bra och han är pigg och rör sig obehindrat. Däremot är han rejält svullen men ngt mindre svullen nu i kväll. Ur såret på ena sidan kommer det blod och vätska men ur andra ingenting. Har försökt att peta upp såret men de e inte det lättaste då han absolut inte vill ha mig där. Tillslut fick jag upp det lite det droppade då lite grann och gav sedan med sig nästan omedelbart. Har longerat honom i skritt och trav men de kommer bara vätska från ena såret. Vad jag förstod på vet var det bra om det droppade lite i 7-10 dagar.

Hur har ni gjort efter kastrering? Hur har det varit med era hästar?

Senaste hästen vi kastrerade blev väldigt (normalt vid kastrering) svullen när han stod stilla inne i boxen. När han var ute i hagen och rörde sig så gick svullnaden ner. Jag lät bli att pilla på det. Det gav med sig efter några dagar.

Men varför kastrerar ni nu mitt i sommaren? :confused: Kan inte vara så lämpligt med värme och flugor osv... Våran veterinär vill helst bara kastrera på våren/hösten..

Eftersom ni nu, tyvärr, har kastrerat hästen mitt i sommaren så måste ni vara extra försiktiga. Ge honom gärna smärtstillande typ "Butta" eller Finadyn så att han verkligen rör sig i hagen plus att det hindrar en ev. inflammation, börjar de svullna får de ont och vill inte röra sig och blir därför mer svullna osv.

Se till att flugorna inte är där och äter genom att smörja honom runt skapet och insidan av låren osv. med något som håller dem borta, kanske tom låta honom stå inne en stund på dagen om flugorna är extra "på" och inget hjälper. Blir lite som att välja mellan pest och kolera, inne och svullen eller ute och miljoner flugor ...

Rör på honom, gärna längre stunder i skritt flera ggr per dag men inte så mycket övrigt "springande".

Försök tvätta rent såren minst en gång varje dag, även om det är besvärligt. Var noga med att få bort ev. sårvätska från benen då det är mycket frätande för huden. Smörj in med vaselin om huden behöver skyddas.

Lycka till!

/Elin

De veterinärer jag har haft kontakt med säger att det inte är några problem med att kastrera på sommaren, däremot undviker man rötmånaderna. (distriktare och ATG klinik)

Förra hästen jag hade kastrerades på sommaren och droppade ca 2 veckor. Och var svullet också.
Jag tvättade såret med rent vatten 3 gg/dag, och så fick han gå korta promenader flera gånger om dagen. (Hjälpte ner svullnaden, och sårvätskan kom ut när han rörde på sig.)
För oss tog det ganska länge innan sårvätskan slutade droppa helt.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 239
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Snälla nu behöver jag hjälp från er andra. Min veterinär jag har haft litar jag inte på och har inte fått instruktioner på vad och hur...
Svar
17
· Visningar
2 676
Senast: Varmblod90
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 291
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Hej! Jag håller på att bli tokig över detta. Förra året gick jag omkull med min häst (väldigt otippat då hon är väldigt säker på sina...
Svar
1
· Visningar
1 202
Senast: trollmamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka