Frågor om i början, när hästen kommer hem..

S

Stinat

Jag har redan skrivit en tråd om att jag inte hittar nån passande medryttarhäst, så ja, det har jag tänkt på. Min längtan är sjukt stark efter egen häst men jag tvekar mest pga tiden som går åt + om jag kan tillräckligt (fast det kommer man väl alltid tänka). Tänkte om ni kanske kunde svara på mina frågor! De är lite dumma men sånt här tänker man ju inte på som medryttare precis... Jag funderar än, hittar jag en medryttarhäst är det att föredra. Annars fodervärd men det verkar va lika lätt att hitta häst då som medryttare.

Just nu finns dock stallplats i min kompis stall! Så jag har nån att fråga o rida med :D Därför började jag återigen tänka att jag kanske skulle försöka hitta en häst att ha på foder i första hand, annars kanske köpa.

OBS!! Jag vet att det är stor skillnad ekonomiskt. Det behöver ni inte upplysa mig om. Jag vet att jag måste åka ut varje dag och att jag har allt ansvar.

Nu har jag lite konkreta frågor...

1. När man hämtat hästen och kommer till stallplanen o ut ur transporten - vad gjorde ni då? Ställer man in hästen i boxen direkt eller vad? Om man tex kommer en lördag eftermiddag.

2. Rida gör man kanske inte första dagen precis men när tycker ni man kan rida? Ska man rida direkt eller gå brevid en tur? När man väl rider - vad gör man första passet? Rider ut eller i paddocken, både och?

3. Hovslagare - antar att man har fixat med sån innan som man kan ringa o boka tid med när det är dags?

4. Just det! Är det bara släppa ut hästen i hagen med de andra eller ska man göra på nå speciellt sätt först?

5. Nåt mer ni tycker jag ska tänka på? Tex om jag ska skriva en egen annons. Det ingår halm o ensilage i hyran så det är väl bra om den tål det så att säga, för det gör väl inte alla?

Sv: Frågor om i början, när hästen kommer hem..

1. När man hämtat hästen och kommer till stallplanen o ut ur transporten - vad gjorde ni då? Ställer man in hästen i boxen direkt eller vad? Om man tex kommer en lördag eftermiddag.
Jag tycker det bästa är att släppa hästen i hagen brevid dom andra hästarna första dagen, kommer man senare på kvällen får man väl ställa in den.

2. Rida gör man kanske inte första dagen precis men när tycker ni man kan rida? Ska man rida direkt eller gå brevid en tur? När man väl rider - vad gör man första passet? Rider ut eller i paddocken, både och?
Jag red andra dagen, jag tycker det är bäst att göra det man ska göra senare också, alltså kanske ta och skritta ut en tur eller rida lite lätt i paddock/manege.

Sen är det ju olika, vissa hästar är extremt känsliga för stallbyte/rutiner och håller på att flippar ur totalt, då kanske det är bättre att vänta lite tills den lugnar sej. Annars klarar dom flesta hästar av att ridas redan andra dagen, nästan bäst också att sätt igång direkt för annars samlar den bara på sej massa överskottsenergi och risken är betydligt större att det blir fel när man börjar rida den.

3. Hovslagare - antar att man har fixat med sån innan som man kan ringa o boka tid med när det är dags?
Hovisar ordnar sej alltid efter hand, oftast så får man ju hem hästen relativt nyskodd. Men klart det är alltid bra att ordna en hovis som man vet kan och sen när hästen kommit eller när man vet när den är skodd ringa om en tid.

4. Just det! Är det bara släppa ut hästen i hagen med de andra eller ska man göra på nå speciellt sätt först?
Hästen i hagen brevid dom andra hästarna i några dagar och sen ihopsläpp tycker jag. Har nästan alltid fungerat problemfritt då. Att bara släppa ihop dom första dagen kanske man kan göra på betet tex. Funjar ju ofast bättre när dom har gräs att äta.

Vi har kollat igenom hästen och sen släppt ut i hagen då vi alltid sett till att det är ljust när hästen kommer.

Vi har låtit den bekanta sig med kompisar och hagar och sen tagit in och borstat ett par dagar. Verkar hästen lugn har vi ridit ut i sällskap med annan lugn häst. Vi rider bara i skogen.

Vi har ju redan hästar så hovslagaren är alltid bokad sen innan. Brukar kolla att hästen är ok , annars brukar sambon fila till hovarna så de funkar tills hovis kommer.

Vi har bara tagit hem på sommaren och då brukar vi släppa i mindre platta hagen första timmarna så man ser att det är lugnt. Sen släpper vi upp i stora hagen innan det blir mörkt.
Hade det varit vinter, hade jag slängt ut en massa hö så de har fullt upp att äta en stund.

5. Nåt mer ni tycker jag ska tänka på? Tex om jag ska skriva en egen annons. Det ingår halm o ensilage i hyran så det är väl bra om den tål det så att säga, för det gör väl inte alla?

Du får väl ta reda på vad hästen brukar äta och kanske få med lite av deras hö/silage och vänja över till nytt sakta.

Kolla med de andra i stallet. Det blir ju både billigare och enklare ifall man kan samordna hovslagningen så att flera hästar skos vid samma tillfälle.

Många hovslagare lägger ju på lite reskostnad för att köra ut till stallet och då är det ju billigare ju fler man är som delar.

Tack för alla råd. Jag vet inte exakt hur de har det med hagarna om det är möjligt att gå brevid först. Min kompis häst är lugn av sig så den kan man rida ut med i början. Blir helt pirrrig men vi får se. En annan sak är ju ifall ägaren ens vill hålla en plats åt mig tills jag hittat en häst! Men det vore kul att va i samma stall med nån man känner o vågar ställa "dumma" frågor till.

Men de som är känsliga för stallbyte - på vilket sätt håller de då på att flippa ur totalt? Vad kan man göra då?

Men de som är känsliga för stallbyte - på vilket sätt håller de då på att flippa ur totalt? Vad kan man göra då?

De kan till ex vägra gå från gårdsplanen, kasta sig runt och försöka springa hem när man rider ut, vara allmänt nervösa och spända. Hur hästen reagerar är väl lite olika från individ till individ.

Det man kan göra är bl a att ta god tid på sig, vara lugn och trygg själv, vara lyhörd och inte begära för mycket innan man lärt länna varandra.
Hästen måste lära sig att lita på dig och det kan ta lite tid. För att komma dit måste du också lita på dig själv eftersom hästen kommer pejla av ditt känsloläge.

jag släppte ut min häst tidigt tidigt på morgonen tillsammans med en annan snäll häst i hagen! så fick dom lära känna varandra i några timmar, sedan släpptes de andra hästarna ut med jämna mellanrum, tycket det var jättebra.

På en vardag skulle detta inte funka då alla släpps samtidigt, men detta var en helg och på helger har alla eget ansvar att släppa ut sin häst, vilket gjorde att hästarna droppade ut i hagen med lite mellanrum. Jättebra!

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 634
Senast: Rosett
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka