Frågor om hösilage, rullbalar, kostnad

M

Mayara

Halloj!

Går i funderingar på att ta hösilage istf hö av vår vall i år. Har hästar med dammkänslighet och en gammal häst som inte vill äta höet. Dessutom är det ju bra att öka ättiden för hästen så att magen hålls gång och de har lite att pyssla med under längre tid när de får sin giva.

Nu undrar jag hur länge höet ska torka ungefär innan man balar det till hösilage.

Ungefär vad är kostnaden för plast och arbete per bal? Gräset slår vi från egen vall.

Vad väger en stor rullbal ungefär? Hur lång är hållbarheten på öppnad bal?

Annat man behöver tänka på vid produktionen eller andra tips vid hantering osv?

Behöver man vaccinera mot botulism?

MVH Mayara

Sv: Frågor om hösilage, rullbalar, kostnad

Halloj!

Går i funderingar på att ta hösilage istf hö av vår vall i år. Har hästar med dammkänslighet och en gammal häst som inte vill äta höet. Dessutom är det ju bra att öka ättiden för hästen så att magen hålls gång och de har lite att pyssla med under längre tid när de får sin giva.

Nu undrar jag hur länge höet ska torka ungefär innan man balar det till hösilage.

Ungefär vad är kostnaden för plast och arbete per bal? Gräset slår vi från egen vall.

Vad väger en stor rullbal ungefär? Hur lång är hållbarheten på öppnad bal?

Annat man behöver tänka på vid produktionen eller andra tips vid hantering osv?

Behöver man vaccinera mot botulism?

MVH Mayara

-Hur länge det skall torka beror på hur torrt du vill ha det samt väderförhållandena. Mitt torkade förra sommaren två dygn med lätt bris om dagarna och blev TS på närmare 80%.

-Plasten är dyr, kostnaden för den beror på hur många lager plast du lägger och hur stora balar du har. Kostnaden för arbetet är ju upp till den du lejer. Blir ju dyrare om det är två traktorer och två förare - den ena med balmaskin och den andra med plastaren än om det är en maskin och en förare och han har kopplat plastaren efter balaren och gör alltihopa vartefter. Betalade ca 75kr styck exklusive moms för plast + arbete förra sommaren för 1,20 m balar. Då seriekopplad balmaskin och plastare.

-Hur mycket rundbalen väger beror på hur stor/liten den är och hur torr/blöt den är. Förr-förra vintern köpte vi balar som vägde 400 kg styck, de var vägda.

-Hållbarheten på öppnad bal beror av dens hygieniska kvalitet innan den öppnades, hur torr/blöt den är och hurudant väder det är ute. T.ex. vid -20 håller den bra mycket bättre än vid +20.

-Tänk på att ha ren vara i balen. Inte hästskit, jord och döda djur. Om möjligt välj högre stubbhöjd när det slås. Tänk på att lagra balarna så att plasten hålls hel - inte fåglar som landar på dem och inte katter som dansar hambo på dem.

Jag har haft för mycket jästprickar/samlingar i mina balar. Nästa gång jag gör rundbalar tänker jag absolut använda mig av någon tillsats, finns för hästar och för högre TS. Kostar kring 30 kr mer per bal men om spillet blir mindre tycker jag det är värt det.

Lånar tråd. Ska man betala samma kilopris för första som andra skörd?

Lånar tråd. Ska man betala samma kilopris för första som andra skörd?

Om säljaren begär det, så ja. Jag antar du menar när man köper färdig vara från säljare.

Andra skörd betyder inte per automatik sämre foder eller lägre värden, kan vara till och med bättre värden i andra skörden än i första skörden också.

Tack för svar. Jo jag menade när man köper färdiga balar. Vad räknas som ensilage och när blir det hösilage. Jag har haft väldigt varierande kvalitet på årets ca 50 balar. I går reklamerade jag 3 av de 10 som senast levererats. Vad hände? Jo tro det eller ej men kl 20.30 så står det en bal på gården med näst intill superkvalite. Hade den varit lite torrare så hade den fått alla poeng!

Om säljaren begär det, så ja. Jag antar du menar när man köper färdig vara från säljare.

Andra skörd betyder inte per automatik sämre foder eller lägre värden, kan vara till och med bättre värden i andra skörden än i första skörden också.

Oftast så är det bättre värden i andra skörden. Vi är alltid lite extra försiktiga i övergången från första till andra skörden på våra kor, märks i magen direkt. Vi ensilerar fodret i sk. strumpa och brukar noga märka upp vad som är vad utanpå plasten. Till våra hästar och stora kvigor så tar vi en "mellanskörd" för att det ska lämpa sig bra, slår 2 veckor efter det att kornas första skörd är slagen :)

/Kicki :)

Vad kul med en bal med toppenkvalitet!

Mina egna balar är av lite skiftande kvalitet, de är främst lagerskadade. Mina kära söta katter har tagit turen förbi dem någon gång för mycket.

Tidigare iallfall så fanns det egentligen ingen term som hette "hösilage" utan det var mera något som hästfolk pratade om när de menade torrare ensilage, sånt man gärna ger hästar i jämförelse med det blötare ensilaget man ofta ger kor. Så någon specifik ts för gränsen mellan ensilage och hösilga har iallfall tidigare inte funnits.

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 922
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Halloj! Jag har två hästar hemma, en kallblodsvalack på 23 och ett varmblodssto på 17 år. Jag och en vän har lånat hem dom, har ridit på...
2
Svar
20
· Visningar
3 159
Senast: Maria_81
·
Foder & Strö Avdelningen vilda ideer har fått fram ännu en (vild) ide.. :devil: Jag fodrar med småbalshösilage, ca 40 kg per bal, TS kring 55%...
2
Svar
21
· Visningar
2 658
A
Foder & Strö Ska köpa hösilage i år av en otroligt seriös "bonde". De gör små rundbal på mellan 50-70 kg, ts på 48-60. De märker alla balar m...
2
Svar
37
· Visningar
2 774
Senast: Imladris
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar