Frågor om hö

T

tina2096

Vilket är det bästa sättet att förvara hö så att det inte angrips av fukt och blir mögligt? Kan man förvara höet inne i stallet om man inte har någon annanstans att ha det? På ett ungefär, hur mycket hö ska en häst som väger ca 500 kg ha? Har hört att man ska ge 1 kg/hö per 100 kg/häst. Stämmer det?

Sv: Frågor om hö

behovet ligger på 1,2 kg hö per 100 kg häst, man bör ge iallafall 1,5 kg hö per 100 kg häst.. till din häst skulle jag nog ge 10 kg hö..

höet bör inte utsättas för fukt, men kyla är inget problem.. men helst på skyddat underlag (ex pressenning) och under tak så att det inte snöar och regnar på höet.. så har du ett utrymme där det inte snöar eller regnar på höet men golvet är lite taskigt så lägg ut en pressenning på golvet först..

och ja du kan förvara höet i stallet, men helst så att inga hästar kommer åt höet, dvs kan du ha höet inne i en stängd box..

Sv: Frågor om hö

Bästa sättet att förvara hö är torrt och luftigt. I stallet kan man ju förvara det som går åt på ett par dagar. Hästar avger ju en del fuktighet. Man ska aldrig förvara hö direkt på betonggolv utan ha t.ex. halm eller lastpallar under. Har man en loge där det är glest mellan brädorna kan man lägga halmbalar runt höet så att de tar den ev. fukt som kommer in. Din andra fråga har BeastieBabe redan svarat väldigt bra på.
//marti - som har loge med timmerväggar och dubbla tak...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
637
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
384
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV