Frågor om halm.

Sophia_

Trådstartare
Ni som strör med halm - har ni ett spånlager under halmen och isf hur tjockt? vet dem som har som en hel spånbädd och sedan halm ovanpå. Men min häst river runt så mkt i sin box att det aldrig skulle fungera. Fyller ni på lagret varje dag eller typ en gång i veckan?

Hur ofta brukar ni lägga in ny halm? Hur mycket brukar ni behöva mocka ut varje dag - en skottkärra?

Hur gör ni med allt damm och "småflis" som lägger sig på botten, brukar ni sopa ut det emellanåt? Hur många ggr per år tömmer ni hela boxen?


Undrar lite för att ha ngt att jämföra med nu när jag precis lagt in halm till min häst efter att ha strött med spån i flera år.
 
Sv: Frågor om halm.

Jag använder enbart halm. Det där "småfliset" som blir är ju det som ska suga upp kiss etc. Så jag sopar inte ut det utan jag mockar ut det när det är nerkissat.

Jag mockar en stor skottkärra varje dag och fyller på ungefär lika mycket som jag tar ut, varje dag. Lagret ska vara ca 20 cm som minst tycker jag. Golvet får inte komma fram om hästen går runt lite. Mockar bort allt kiss och bajs.

Jag mockar ut helt på sommaren och gör rent. sedan lägger jag in lite grann för de tillfällen man tar in hästen dagtid.
 
Sv: Frågor om halm.

När jag hade halm hade vi spån (från sågverk) som vi strödde i ett tunt lager på de ställen där de kissade (högst 1cm djupt). När man mockade la man upp den rena halmen längst väggarna/på hög och sopade hela boxen ren (varje dag).

Brukade lägga in ca en halv-en liten bal/dag ca 10kg?
 
Sv: Frågor om halm.

Mitrolle skrev:
Jag använder enbart halm. Det där "småfliset" som blir är ju det som ska suga upp kiss etc. Så jag sopar inte ut det utan jag mockar ut det när det är nerkissat.

Jag mockar en stor skottkärra varje dag och fyller på ungefär lika mycket som jag tar ut, varje dag. Lagret ska vara ca 20 cm som minst tycker jag. Golvet får inte komma fram om hästen går runt lite. Mockar bort allt kiss och bajs.

Jag mockar ut helt på sommaren och gör rent. sedan lägger jag in lite grann för de tillfällen man tar in hästen dagtid.

Norpar ditt svar, då jag gör i stort sett likadant ;) :)
 
Sv: Frågor om halm.

Jag använder endast halm, har bara jord under. Boxen är direkt på marken. Ja mockar ca en 'lövhink' per dag, sedan fyller jag på med tre blå ikea kassar. Går runt och känner om det behövs mer. Så det inte blir för hårt.
Kolla gärna in på http://ridsport.ifokus.se , bli gärna medlem
 
Sv: Frågor om halm.

jag har ett tunt lager kalk under halmen.
 
Sv: Frågor om halm.

Jag har halm med ett litet tunt lager spån under. Lägger spånet främst där hon kissar och skvätter ut vatten ur hinken. Kalkar även där hon kissar.
Jag lägger in en spånbal i veckan (ja hon är en gris) som jag fördelar från dag till dag, halm vet jag inte hur mycket, men ca 1-2 stora svarta sopsäckar varje dag.
Sopar helt rent gör jag kanske en gång i månaden. Och på sommaren är det "storrengöring".
 
Sv: Frågor om halm.

Har bara halm. Tar ut minst två kärror per dag, oftast tre till fyra. Dock är det små kärror (120 l) och_stor_häst! Eftersom jag har en valack som grisar ner mest i mitten av boxen brukar jag flytta in den gamla, "halvrena" halmen dit och sen strö längs kanterna. Strör rejält, ungefär lika mycket som jag tar ut! Småbosset försöker jag få i mitten av boxen, då det suger upp kisset bra.
Det finns inget som slår en nymockad halmbox i mysighetskänsla, tycker jag. Slår spån alla gånger!
 
Sv: Frågor om halm.

Jag brukade få småfliset av min kompis som hade bautamycket halm till sin travare. Min kille stod stilla så det blev inte så mycket småflis, så tack gode Gud för småfliset!
 
Sv: Frågor om halm.

Jag lägger ett tunt lager med spån där dom kissar och under vattenhinken där det blir ganska blött eftersom mina hästar doppar sitt hö, sen har jag mkt halm ovanpå jag lägger in ny halm ca var tredje dag ca tre kärror. Mockar ut en kärra per dag/box ibland blir det mera om dom har varit inne lite längre.
 
Sv: Frågor om halm.

OJ! Tre till fyra kärror!
Jag brukar få ungefär en 90-liters kärra per dag.

Fast jag har blivit strängt uppfostrad med mockningen dock :smirk: , "inte ett enda rent strå i kärran" och givetvis inget blött kvar heller. Fast jag tyckte min häst var en sån skitgris när hon stod på spån, det blev nästan lika mycket utmockat då som nu på halm.
 
Sv: Frågor om halm.

Hej.
Jag har en riktigt skit gris som står på halm. Han gör "allt" inne i boxen, aldrig något ute.
När jag mockar brukar det bli två skotkärror fulla. Så jah får fylla på med halm vaje dag. Olika hur mycket halm det blir dock. Jag tar bort små skräp ungefär varje dag.
Jag gör ingen bädd till honom på halm för han gömmer och lever rövare i boxen så den måste gås igenom varje kvadrat cm för det kan ligga en bajs kotte kavr annars.

Ibland kan jag tömma ut allt om det är riktig skitigt. Och då sopar jag ur boxen också så allt små bös följer med ut.

Jag tycker det blir lite blöttare i boxen när man har halm om man jämför med spån så jag kalkar alltid boxen när jag har mockat. För att hålla fukten borta.
Lycka till med halmen.
 
Sv: Frågor om halm.

Jag har spån i botten och halm ovanpå. Gör som så att jag lägger ut kalk först, en bal spån ovanpå. Rör ihop det och slänger upp det mesta spånet längs väggarna. Sedan fyller jag hålet i mitten med c:a 15kg halm. Sedan mockar jag ut all skit och ev kiss och drar ut spånet till ett tunnt lager i mitten, resten ligger kvar längs väggen och lägger tillbaka halmen. Mockar ut c:a en 90L kärra per dag och fyller på varannan var tredje vecka... Han gör allt i mitten och rör inte runt det, samt kissar helst ute. Det jag mockar ut är mestadelens bajs.

Står han på bara spån rör han runt som bara den!
 
Sv: Frågor om halm.

Mitrolle skrev:
Jag använder enbart halm. Det där "småfliset" som blir är ju det som ska suga upp kiss etc. Så jag sopar inte ut det utan jag mockar ut det när det är nerkissat.

Jag mockar en stor skottkärra varje dag och fyller på ungefär lika mycket som jag tar ut, varje dag. Lagret ska vara ca 20 cm som minst tycker jag. Golvet får inte komma fram om hästen går runt lite. Mockar bort allt kiss och bajs.

Jag mockar ut helt på sommaren och gör rent. sedan lägger jag in lite grann för de tillfällen man tar in hästen dagtid.

Jag gör precis likadant. :bow:
 
Sv: Frågor om halm.

Jag har bara halm men har funderat på att lägga halmbädd med spån som grund under vintern när det är kallt i år, men som sagt just nu och hittills har jag bara halm.

har en stor box och stor valack som äter massor med stråfoder och gör ner boxen därefter :D det blir ca 2 skottkärror (dock små kärror) när man mockar, då är det mycket halm med i de lassen också... fyller på ekvivalenten med halm, - han har TJOCKT med halm, det skall vara så jag själv kan sova där bekvämt om jag skulle vilja det. :D

lägger högre halm mot bakre väggen och sopar rent ca 40 cm mot andra sidan där vattenkopp, höhäck, krubba och boxdörr är.

Älskar också halm, det ger hästen sysselsättning och tillfredställer tugg behovet mellan fodringar = oslagbar "innemiljö" för hästen anser jag!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
748
Senast: tanten
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 692
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 857
Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 874
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp