Frågor om förkortningar?!

replica

Trådstartare
Hittade precis min hunds stamtavla på nätet. Där finns följande förkortningar:
CEA
PRA
HD
Kprov
Korad
MUH/MH
CRD

Då jag inte är någon hund expert vore det intressant om någon kunde förklara vad dessa betyder.
Om ni vill kan ni gå in på sidan för att kika närmare (kanske lättare att förklaras då?! :crazy:).

En sak till.. Under fliken "HD", står det "A" på hans pappa och två av hans kullsyskon, vad betyder det? På hans mama står det "free" medan det på honom och hans syster står det endast "---".

Hoppas att ni förstod mina virriga frågor! :crazy:
Tacksam för svar! :)

HD står för höftledsröntgen, och grad A är godkänd. Om jag inte minns fel är A och B godkänd, C lindrig, D..? Free borde vara samma sak som u/a, alltså utan anmärkning.

MUH/MH betyder att hunden mentaltestats. Som jag har förstått är MUH och MH samma sak, tror det hette MUH (mentaltest unghund eller något liknande) förut då det fanns en övre gräns för hur gammal hunden fick vara vid testet.

Resten vet jag inte. Finns säkert andra här som vet, gissar att Jadzia kan en del..

CEA, CRD och PRA är ögonsjukdomar.
MH/MUH, Kprov är mentaltester.
Korning görs både mentalt och exteriört. Om hunden har båda delarna godkänt så är den korad. En bedömning av hela hunden mao.
HD A är väldigt bra, inget höftledsfel.
FREE betyder samma sak, hunden är dock röntgad i annat land.
Är din höftledsröntgad? Jag misstänker att den inte är det eftersom det inte finns något resultat angående det.

Jag sökte på google och hittade lite.

CEA betyder Collie Eye Anomaly
PRA betyder Progressive Retinal Atrophy
CRD betyder ChorioRetinal Dysplasia.

Här kan du läsa mer om CEA och CRD.

Tack så mycket.
Och nej, han är inte röntgad än då min kära gamla pappa har tappat bort hans papper och är för glömsk för att leta reda på dem. :mad:
Håller på att renovera hela lägenheten så förhoppningsvis kommer de fram snart!

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 856
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka