Frågor om försäkring. .

M

mokajeng

Jag har ett litet problem eller ganska så stort faktiskt, fick reda på i går att tjejen som jag har min häst tillsammans med undanhållit en massa saker för mig. .

Jag köpte min tjej i Februari och vi skulle båda stå som ägare till hästen fast vi skrev ett kontrakt på att om hon skulle säljas skulle jag få pengarna eftersom jag betalade henne vid köpet.
Sedan skrev vi kontrakt på att vi båda skulle dela på alla kostnader som hovslagare, uppstallning, försäkring, vaccination mm.

I o med att jag till en början la ut väldigt mycket pengar till utrustning och vetrinärbesikning bestämde vi oss för att hon skulle få betala försäkringen varje månad til att börja med. Vi bestämde oss för att försärkra henne i Agria A1 bad och liv.
Efter ett tag så slutade hennes intresse för våran tjej o hon slutade med att dyka upp i stallet och tillslut så slutade hon med betalning osv. När jag ville ta över försäkringen nu i oktober så fanns det inte ens någon sådan. Hon sa att hon betalt för ett helt år men detta stämde ju inte.

Mitt sto är ett 8årigt varmblod som aldrig (enligt tidigare ägare) varit skadad och heller inte hos mig, men är de möjligt för mig att försäkra henne nu? Hon har precis flyttat till en fodervärd då jag ska åka till australien men hur gör jag för att skaffa mige n bra försäkring. Ska jag ta ut vetrinär och göra böjprov och så eller vad bör jag göra?
Har läst lite här på buke om att inte vbl kan försökra benen stämmer det?? Hon används bara som ridhäst och har aldrigvissat tecken på hälta eller sjukdom.

Jag är bara så arg på den här tjejen o på mig själv att jag inte fixade det här själv från början men man är väl lite väl godtrogen i bland, vore tacksam för svar!!

/Orolig
 
Sv: Frågor om försäkring. .

När jag försäkrade mitt varmblod så ringde jag till Agria o tecknade försäkring. Han har en basförsäkring med veterinärvård. Lågt livvärde dock o 60 000kr i veterinärvård, inga reservationer på ben el dyl.
 
Sv: Frågor om försäkring. .

Kan tänkas att de vill att en veterinär intygar att hästen är frisk. Men det brukar inte vara några större problem. Men ring Agria och hör. Alltid lättaste sättet.

Sen vill jag bara tillägga angående "kompisen" :eek::eek::eek:

Lycka till.
//fetanten

Ja, just det ... om ni har kontrakt på att hon skulle betala försäkringen (om det är ett lagligt dokument på det) så kan du ju alltid stämma henne.
 
Sv: Frågor om försäkring. .

Jag behövde inte veterinär intyg till min, inte heller kom det ut nått ombud o tittade på hästen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 845
Senast: Oknytt
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 876
Senast: Diabetikern
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 057
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej alla bukisar! Nu måste jag fråga om råd då jag inte vet vad jag ska göra. Det är så här att jag fick hem mitt halvblodsto förra året...
2
Svar
39
· Visningar
5 863
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp