frågor om foder, igen..

attempt

Trådstartare
Efter den nya analysen på grovfodret kontaktade jag en foderrådgivare som skulle hjälpa mig med foderstaten.
Jag berättade att min häst går på lösdrift med fri tillgång på hösilage, och jag vet alltså inte hur mycket hon får i sig på en dag.

Men jag fick som svar att hon skulle få ca 9 kg hösilage, 0,5 kg krafft groov 90, och miner blå.

Jag ger henne nu 0,5 kg krafft groov 90, och fortfarande fri tillgång på hösilage. Hur ska jag göra med mineralerna? Ska jag ge henne dem även fast jag inte vet hur mycket hösilage hon får i sig? Jag vill inte gärna överfodra..

:confused:

Sv: frågor om foder, igen..

Ingen fara att överutfodra med mineraler (så länge du inte börjar ge onormala mängder förstås!).

Men vad har du för värden i ditt hösilage? Gissar att det är Kraffts foderrådgivare som gett dig dessa råd... De vill ju sälja sitt eget foder och säger därmed att du ska ge 0.5kg Groov 90 men jag tror inte du behöver ge Grooven alls. Om du vill ge nåt i krubban kan du lika gärna ge några nävar av nåt annat, plus mineraler.
Groov 90 innehåller ungefär samma näringsmängd som spannmål, dock är vissa mineraler tillsatta.

Torrsubstans 67%
Smältbart Råprotein 72 g/kg
Energi,foder 6,6 MJ/kg
Kalcium 6,1 g/kg
Fosfor 2,1 g/kg
Magnetsium 1,7 g/kg
Kalium 16,1 g/kg
---------------------------------------------
Råprotein 148 g/kg torrsubstans
Smältbart råprotein 108 g/kg torrsubstans
Energi 9,9 MJ/kg torrsubstans
Kalcium 9,0 g/kg torrsubstans
Fosfor 3,1 g/kg torrsubstans
Magnetsium 2,5 g/kg torrsubstans
Kalium 23,9 g/kg torrsubstans

Det hösilaget ser bra ut...lite lågt kanske med energi.Vad har du för häst och vad används den till?

Jaa.. precis som jag trodde. Finns ingen anledning att ge Groov 90! :confused:

Du har ju en HÖG mj/smbrp kvot i silaget - hela 11! Som ett avelsfoder ju.;)
Ca/p-kvoten är också hög/okej. Och höga mineralvärden också per kg.

Om din pålla äter minst -10kg av silaget per dygn så behövs egentligen bara ett tillskott av selen/e-vit dvs Tokosel som du kan köpa på Apoteket. Om du tvekar att den äter minst 9-10kg/dygn så kan du lägga till ett mineralfoder också. Men då skulle jag ge bara ca 50-80gram av det och ändå ge Tokosel för att vara säker på att hästen får sitt selen/e-vit behov tillgodosedd - mineralfodret ger nämligen inte riktigt tillräckligt förrän du ger en större dos. 100gram ger nämligen bara 0.4mg och om din häst väger 4-500kg så har den ett behov på minst 0.8-1mg.

4 årigt sto, Quarter/Arab. Rids i western 4-5 dagar i veckan.

Tack så mycket för era svar!

Okej, Tokosel vet jag vart jag kan köpa, men Vilket mineralfoder ska jag ge för att täcka behoven då? :confused:

Men jag måste väl ge något foder i krubban att blanda tokosel med? Tokosel skall ju ges 1 gång i veckan bara.

Jag säger som milly, det finn ju ingen anledning att ge den groov 90 :confused:

Blöt upp lite betfor som du ger till. Då brukar dom flesta äta upp det ;)

Jag gjorde Hippocampus foderstatsprogram, och där var alla värden bra förutom selen. (som någon här ovanför skrev) ;)

Selen ska ju ges en gång i veckan, och då kan jag ju blanda med betfor. Ska jag ge en liten giva betfor varje dag?
Behöver jag inte ge vitaminer?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 221
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 855
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Svensk politik nr 3
  • Vinterföräldrar 24/25