Frågor om flaskmatning/ersättning

G

glimmie

Jag ammar lillan på 3 veckor litegrann men ger mest ersättning, tills nu har vi bara gett tetra (sempers) men det blir ju ohållbart ekonomiskt ju mer hon äter.
Så nu tänkte jag börja med pulver, problemet är bara att det verkar vääääldigt omständigt att göra iordning? när hon blir hungrig vill hon ha mat NU.

Hur gör ni för att underlätta/förbereda? Gör ni annorlunda på natten än på dagen?

Sen till det där med flaskorna och sterilitet, tänkte införskaffa en sterilisator som används till micro efter tips här (tack), men hur håller man flaskorna sterila efter man använt den? Hur har ni löst det där med rengöring och kokning av flaskorna?

Sv: Frågor om flaskmatning/ersättning

Vi kokade vattnet i en månad ungefär, sedan slutade vi på inrådan från BVC. När vi kokade gjorde vi såhär:

Kokade upp en kanna med vatten på morgonen som vi ställde i kylen och sedan värmde i micro. Blandade sedan i pulver. Man kan också använda termos om man vill.

Nu tar vi kallt vatten direkt från kranen, micrar och blandar i pulver. Går smidigt och fort! Gör samma på natten. Flaskorna kokar jag nästan aldrig, dock napparna!

Vi ger vår snart 2 månaders ersättning plus ammar.

Jag kokar upp vatten, låter det svalna av, häller upp i en bringare & ställer in i kylen.

När hon ska få en flaska, häller vi upp kokt kallt vatten i den mängd vi ska ha i flaskan, micrar tills det är varmt nog, häller i ersättningen, skakar om & ger. Tar max 1 minut att göra iordning en flaska.
Ersättningen är redan upp portionerad i en sk välling doserare, så det är bara att öppna locket & hälla i pulvret.

Flaskorna kokas i vattenbad i 5 minuter 2-3 gånger i veckan, i mellantiden diskas dom i diskmaskinen.

Frukostflaskan som sambon ger innan jobbet så jag får 4 timmars sammanhängande sömn, förbereds kvällen innan. Häller i vatten i flaskan direkt, på med nappen & skyddet, in i kylen.
Han behöver bara skruva av nappen, micra, hälla i pulvret sen ge dottern sin frukost.

Nu får hon max 3 flaskor om dagen morgon & kväll, ibland en mitt på dagen. Ammar dom andra gångerna.
Detta fungerar för oss, vet inte hur andra gör.

OBS. Måste läsa instruktionen på flaskan om den går att micra pga farliga ämnen i plasten !!! Vissa flaskor går att micra, andra bör inte.

Nu har jag ju ett aldre barn men pa natten har jag en termos med varmt vatten (kokat i vattenkokare) bredvid sangen. Pulvret ligger i flaskan och sa har jag en flaska till med kallvatten. Jag vet ungefar hur mycket av var jag maste ta for att det ska bli lagom varmt.

Tack för era svar, jag är inte så lite nojjig när det kommer till rengöring så jag undrar hur ni gör för att hålla tillbringaren steril? räcker det med vanlig noggran handdisk?
Vi kör med MAM-ultivent och har faktiskt inte kollat om den går att micra (gulp) men den ska ju vara giftfri så det borde väl funka?

Hur gör ni som inte diskar i maskin rent flaskorna mellan kokningarna?

Läste någonstans att det kommer i mer luft när man skakar flaskan (men det gör jag ju oavsett för att fördela värmen) och att det skulle funka med några droppar minifom i flaskan, vad tror ni om det?

Någon som har erfarenhet av Dr. Brown kontra ultivent förresten? tycker hon är väldigt gasig, får ta i rejält för att få ur dom och det blir hon inte så lite irriterad av.

vi steriliserade bara dagligen första månaden. Sen kokade vi grejerna en gång i veckan. Samma med vatten, kokade bara första mån, sen kallt kranvatten och micro.

Vi använder dr brown flaskorna, har en kvällskolik bebis & 2 nam eller mam som man köper på apoteket med en gummiring i botten, men hon äter nästan uteslutande av dr.brown flaskorna. Har 2 st wideneckflaskor korta & breda som säljs i 2 pack & en hög smal flaska.

Hon gillar inte nappen på nam flaskorna. :(, Vill ha rund napp, inte platt.

Med flaskorna, minifom innan varje måltid separat direkt i munnen innan hon blir ammad/flaskad. Rapas noga efter varje måltid.
Får semper 1 ersättningen med lemolac (mot matsmältningsbesvär)
Plus hon får sempers magdroppar på sked varje morgon tillsammans med D-vitamindropparna. Så är hon i stort sett symptomfri.

Jag handdiskar våra flaskor ibland, med så varmt vatten det går att få i kranen, fyller hälften, några droppar diskmedel i, på med nappen & skakar, i med en flaskborste & dra några varv i flaskan.
Sen sköljer jag ur noga & hänger upp flaskorna i torkstället till nappflaskor.

Senast ändrad:

Hon gillar inte nappen på nam flaskorna. :(, Vill ha rund napp, inte platt.

Vad olika det kan vara, Emilia fick inte ut en droppe ur en rund napp.

Vi har aldrig kokat vatten, det är så bra vattenkvalité på det kommunala vattnet så det har bara känts onödigt. Vi tar direkt ur kranen, in ca 30 min i micron och sen i med pulver och skakar om. Tar inte alls lång tid. Flaskorna sköjs ur efter varje måltid och diskas ordentligt varje dag. Förut kokade vi en gång/v nu blir det mer sällan.

På natten har vi en termos med lagom varmt vatten (värmer i vattenkokarn innan läggsdags) och en burk med pulver + flaskor vid sängen. Samma sak om vi ska iväg, en termos med lagom vatten+ en burk med pulver i skötväskan. Har alltid 1-2 tetror liggande i skötväskan också för nödsituationer.

Första månaderna använde vi nog bara tetra-NAN, då lilla fröken skulle ha mat NU!!! när hon blev hungrig. Nu är det bara att ta vatten och värma lagom i micro de få gånger vi kompletterar med pulver. Är vi på besök någonstans och behöver värma vatten föredrar jag att koka upp det i micron i flaskan och svalna i vattenbad istället, om fröken inte har väldigt brådis. Men då när hon skriker så lär hon ju ändå skrämma bort varenda bacillusk så... :eek:

I början steriliserade jag nappar och flaskor inför varje användning, nu gör jag det bara då och då, framför allt napparna.

Sterilisatorn man använder i micron funkar alldeles utmärkt, den är snabb och smidig. Prylarna hålls sterila så länge locket är på, och ytterligare om man plockar ut grejerna med medskickad pincett, annars får man micra om dem en omgång till :crazy: . Jag föredrar dock att koka rubbet i en kastrull på spisen, smidigare och man kan köra flera omgångar vid behov.

Hemma-bacillerna är de ju mestadels vana med vid några månaders ålder, så det är främst nya baciller vi försöker introducera mer varsamt (kokar nappar fast hon stoppar in skitiga händer och leksaker i munnen ändå...) :devil:

Isak fick ersättning från två veckors ålder.
Man får snabbt in vana av att göra i ordning det.

Vi blandade det i flaskan och värmde i micron.
Eller kokade vatten i vattenkokaren.

Nattflaska:

Hett vatten i termos, kallvatten i flaskan, pulver i pulverdoseraren :)

Dagflaska:

Kallvatten i flaska, värm till lagom temp, i med pulver, skaka

2 första månaderna kokade jag alltid vattnet som användes.

Diskar flaskorna i diskmaskinen och kokar napparna/gummiringen 1 gg /dag :)

MAM-ultivent går att ha i micron och diska i diskmaskin ..

Läste någonstans att det kommer i mer luft när man skakar flaskan (men det gör jag ju oavsett för att fördela värmen) och att det skulle funka med några droppar minifom i flaskan, vad tror ni om det?

Rulla flaskan som en indian som ska göa upp eld funkar oxå ;)

Bakterier trivs bäst mellan 8-70 grader. Vi diskar alltid för hand, går snabbare, med en flaskborste sen sköljer med iskallt vatten.

När han åt ersättning kokade jag vatten och hade i tillbringare i kylen (+5 grader) och micrade till ättemperatur. Tar som sagt bara några sekunder att micra när de är så liten mängd och bara ska bli 37 grader.

Återigen tack för era svar, verkade så smidigt att ha kokt kylskåpskallt vatten så jag testade det, men upplevde att det var svårt att få pulvret att lösa sig utan att skaka flaskan så jag fick ta en sked till hjälp. Löser det sig bättre i 70 grader kanske? eller gjorde jag nåt tok?

Sen funderar jag på hur ofta ni kokar upp nytt vatten?

Olika bud på hur länge man ska koka vattnet, vårt BVC sa 4 månader (och även att man skulle sterilisera flaskor/nappar dagligen i 4 månader)

Värmde du inte vattnet från kylskåpet till 37 grader?
Jag har alltid skakat flaskan, men läste någonstans att man inte skulle göra det med Dr.Brown flaskan (men att det går att skaka utan röret i).

Jo självklart värmde jag det (i micron) skrev lite slarvigt så det framgick inte. Det borde funka alltså? jag försöker igen, det löste ju sig men fick som sagt ta en sked till hjälp

Vi kokar bara nappar/flaskor numer, använder sällan sterilisatorn, men nu i flunsatider så kommer jag nog plocka fram den igen och köra 1 ggr/dag.

Knepigt att inte pulvret löste sig, vad har ni för ersättning ?

Skölj alltid urdruckna flaskor i kallvatten innan du använder hett vatten och sedan kallvatten på slutet, ett litet tips :)

Slänger in en lista över olika nappflaskor:

Nappflaskor som kan läcka bisfenol
  • Märke (tillverkare)
  • Esska (Esska)
  • Bambino (Bambino Mam)
  • Avent (Philips)
  • Rock star baby (Nova Care)
  • Baby Nova (Nova Care)

Fler varumärken som har polykarbonatflaskor:
  • Elodie
  • Nuk
  • Nuby
  • Dr Brown
  • Lundmyr of Sweden.

Märken med nappflaskor utan bisfenol A
  • Tupperware (plast)
  • NUK (plast och glas)
  • Baby Nova (plast/glas)
  • Bambino Mam, ”Ultivent” och ”Drink Easy” (plast)
  • Nuby (plast)
  • Medela (plast)
  • Klean Kanteen (rostfritt stål)
  • Evenflo (glas)
  • Born Free (glas/plast)

Alltså det är flaskor som är gjorda av polykarbonat som kan avge bisfenol A :)

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka