Frågor om allt mellan himmel och jord

Ciindy

Trådstartare
Nu har jag laddat upp med lite frågor allt från utställning till regntäcken :P

1. Om jag har fått ett certifikatkvalite (Ck) på utställningen pga att min hund inte har jaktprov förvandlas dom till cert när man har gått jaktprov :confused: (Låter otroligt dumt i sånna fall :eek:) Hittade en hund (Norrbottenspets) på nätet som hade blivit SUCH han hade 2 cert 2005 och ett cert 2007 och gått jaktprov 2006, hur kunde han isåfall kunnat få cert innan han gått jaktprov :confused::confused:

2. Vi har fått höra från flera olika håll att vi borde ta valpar efter våran hund, eftersom han har ett otroligt psyke och ovanlig färg, och eftersom att vi är ute efter en ny hund till nästa sommar så har vi kommit fram till att det skulle vara roligt att ha en valp efter han. Jag tänker boka tid för ögonlysning imorgon, men hur går man vidare sen då? Ska man själv kontakta avelsrådet eller gör dom det? Och om avelsrådet kommer med en tik som man inte känner är rätt, måste man ta den då? Kan man säga till avelsrådet att man vill ha en speciell färg på tiken?

3. Min hund hatar vatten över allt annat och nu funderar jag på den stora frågan om regntäcke... Är man ute med han i regnet är han inte koncentrerad på nått utan bara skakar av sig hela tiden och lixom hukar sig när han går, kan ett regntäcke hjälpa mot det (Han borde ju inte få regnet på sig på samma sätt) ? Vad har ni för täcke (länka till bra ev sidor :p)? Har ni mött fördommar mot täcken? (tänkte att jag har en jakthund och jakt gubbarna brukar ojja sig om att jag har min hund som agility hund) Försämrar täcket hundens rörelser mkt?

För dom som inte vet det så har jag en Norrbottenspets:D

:bump::bump::bump::bump:

Sv: Frågor om allt mellan himmel och jord

Ang. fråga nr 3

Mina hundar kan göra det samma när det ösregnar ute (skaka sig alltså) men min fundering över din fråga.. Skakar dom sig inte oxå pga att det kommer vatten i huvudet och speciellt då vid öronen?
Om det är så så hjälper väl inget täcke?

Bara en tanke ;)

jo det var det jag tänkte på... men vad vi har förstått (och sett) ser det ut som han är lika plågad överallt eller vad man ska säga... och nu när det regnar jämt så är det ju svårt att undvika promenader under regn

finns det inget "hund-paraflax"?

Undra om det finns det? hade ju varit perfekt i sånnafall :idea:

1. Om jag har fått ett certifikatkvalite (Ck) på utställningen pga att min hund inte har jaktprov förvandlas dom till cert när man har gått jaktprov :confused:

Det låter mkt konstigt i mina öron.

En hund som tilldelas Ck får tävla vidare i bästa hane resp. bästa tik-klass. Där tävlar de om BIR och BIM, och "certifikat tilldelas den bästa hane & bästa tik som är kvalificerade att tävla om certifikat". Fast sen är det nåt undantag där för er som tävlar jaktklass etc, men det måste ju iaf krävas mer än ett ck?? Alla andra hundar får ju slåss en hel del till för att knipa ett cert, så att säga..

Gnist kanske vet? :)

Har hört att det ska förvandlas till cert, men enligt mig låter det otroligt konstigt eftersom ck delas ut nästan jämt... Men eftersom att jaktprov är ett krav så är det ju konstigt att den andra hunden kunde ha 2 cert innan den gick jaktprov :confused::confused::confused: Vet inte riktigt hur det går ihop :confused:

1. Cert delas ut till alla CK hundar i jaktkonkurrensklass för norrbottensspets. Eftersom hunden uppenbarligen tävlade i just den klassen 2005 har den en jaktmerit från annat land än sverige om inget svenskt jaktprov finns registrerat innan dess.

2. Om du vill att din hane ska användas i avel får du börja med meritering och hälsoundersökningar. För din ras borde jaktmeritering vara den viktigaste meriteringen. Sedan kan du annonsera hos rasklubben för att tala om att din hund finns tillgänglig för avel.

CK förvandlas aldrig till CERT någonsin.

Att få CK innebär endast att hunden är berättigad att tävla om CERT:et.

För både finsk spets (som jag har) och norrbottensspets (som du har), gäller att certifikat utdelas till alla CK-hundar i jaktkonkurrensklassen.

För utställningschamiponat krävs minst ett 3:e-pris på jaktprov i norden eller lägst 2:a-pris på öppenklass jaktprov i norden, erövrat innan 200020101.

Senast ändrad:

Okej då är jag äntligen med på vad certifikatkvalité betyder :bow: Så den hunden som hade fått ett cert 2005 och gått jaktprov 2006 måste alltså ha haft jaktprov i ett annat land :D Känns som att det börjar klarna :idea:

Om det här med avel så är han utställning meriterad och ska nu i höst gå ett jaktprov som vi hoppas på blir bra, blir det inte bra tar vi nog inga valpar efter han :D Han har gått ett jaktprov på 43 poäng tidigare men det var under en besvärlig halsinfektion som upptäcktes 3 dagar efter jaktprovet :cry: Han ska genom gå en vetrinärundersökning ( ungefär sån som man har när man säljer hundar ) och en ögonlysning ;)

Tack för alla svar :bow:

Liknande trådar

Hundhälsa Som någon kanske minns så ville Nellie inte äta i slutet av dräktigheten. Inte så konstigt så här i efterhand, det var 10 valpar som...
Svar
15
· Visningar
2 397
Senast: dpmatte
·
S
Övr. Hund Hej Jag är nybörjare vad gäller utställningar men jag försöker läsa mig till hur det går till på utställningar som ett komplement...
Svar
16
· Visningar
1 287
Senast: Smulis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur