Frågor... (Monté)

Skaune

Trådstartare
Eftersom jag som ridhästtjej ganska nyligen har fått en fot in i travvärlden har jag 1000 frågor... här kommer två av dem:

* Om man vill värma en häst inför sulkylopp under sadel på stora banan, hur löser man det då med vojlockarna. De som används i sulkylopp är ju inte direkt anpassade för att sätta fast på sadeln. Eller är man hänvisad till att värma på slingan eller någon annanstanns? Hur ser ni som kör på ryttarekipage som värmer tillsammans med er?

* Hur har ni som rider montélopp fixat med hur ni ska dra tussar och ev. norsk. När de körs har man ju urdragare som fästs bak i vagnen. Sätter ni fast snören i något som ni lätt kommer åt eller släpper ni tygeln och drar norsk/tussar uppe vid öronen på hästen?

/Skaune som fortfarande har massor att lära...;)

Sv: Frågor... (Monté)

* Om man vill värma en häst inför sulkylopp under sadel på stora banan, hur löser man det då med vojlockarna. De som används i sulkylopp är ju inte direkt anpassade för att sätta fast på sadeln. Eller är man hänvisad till att värma på slingan eller någon annanstanns? Hur ser ni som kör på ryttarekipage som värmer tillsammans med er?
Det finns monté vojlockar!
Man får hålla ögonen öppna så man inte skrämmer vissa hästar när man rider, jag har aldrig haft problem. I kval lopp så brukar jag försöka kommunicera med kusk om det är ok att axa förbi eller gå in framför. Det brukar uppskattas!

* Hur har ni som rider montélopp fixat med hur ni ska dra tussar och ev. norsk. När de körs har man ju urdragare som fästs bak i vagnen. Sätter ni fast snören i något som ni lätt kommer åt eller släpper ni tygeln och drar norsk/tussar uppe vid öronen på hästen?
Sätter ett snöre i sadeln för att slippa störa hästen i ett sånt viktigt moment!

Lycka till!

Monté vojlockarna har inte samma färger som sulkyvojlockarna (Inte på Jägers i alla fall). Men det kanske inte spelar så stor roll... eller?

Monté vojlockarna har inte samma färger som sulkyvojlockarna (Inte på Jägers i alla fall). Men det kanske inte spelar så stor roll... eller?

Nae, färgen spelar ingen roll så länge alla har samma i monté loppet :)

Fast det var inte värming inför montélopp jag menade, utan om hästen skulle värmas på storabanan under sadel inför ett vanligt lopp och hur man skulle lösa det med vojlockarna då.

Ahhh, ja då tror jag inte du får rida på banan...

Jag har faktiskt sett en del banor där man fiskat fram de gamla vojlockarna om någon velat ridvärma på banan.

Jag skulle förmodligen ringa sekretariatet på banan och kolla om det går, alternativt värma på eventuell rakbana.

jag brukar ridvärma min dam. Då går jag bara och hämtar ut montévojlockar och säger att jag ska ridvärma just den hästen. Har inte varit några problem med det för min del iaf. Har ridit på banan varje gång.

Liknande trådar

Trav :bump: :crazy: började ju bra med att jag slapp köra dit, vilket ju oxå resulterade i att jag slapp ta hand om sulkyn samt fixa nån...
Svar
17
· Visningar
1 126

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka