Frågor mockning/strö

_Runaway_

Trådstartare
Lite frågor om mockning och strömedel.

1. Vad har du för strö?

2. hur är din häst i boxen? Alltså hur den är att mocka till. Är det ett skitigt hörn eller en skitig box?

3. Hur mycket strö har du i boxen?

4. Hur ofta lägger du in nytt strö? Och hur mycket åt gången?

5. Är du snål när det gäller att mocka ut rent strö? Tex. ni som har halm. Är ni noga med att rne halm absolut inte åker med gödselkärran?

6. Tycker du att det strö du har nu är det mest passande? För vem? Hästen eller dig?

7. Skulle du vilja byta till något annat?

8. och slutligen, varför just det strö du har?

Sv: Frågor mockning/strö

1. Vad har du för strö? Spån i botten, halm över

2. hur är din häst i boxen? Alltså hur den är att mocka till. Är det ett skitigt hörn eller en skitig box? INTE ordningsam häst, men inte hysteriskt jobbig. Han ligger strax under gränsen till hysterisk :cool:

3. Hur mycket strö har du i boxen? Ca en decimeter spån, mycket halm. När jag halmar nytt lägger jag in tre balar.

4. Hur ofta lägger du in nytt strö? Och hur mycket åt gången? Spån: Ca en halv bal i veckan. Har mycket att ta från kanterna till mitten där det ofta är blött. Halm: Halmar rejält på helgen, sen kanske en eller tvåi veckan. Blir rätt mycket.

5. Är du snål när det gäller att mocka ut rent strö? Tex. ni som har halm. Är ni noga med att rne halm absolut inte åker med gödselkärran? Snål :p Nej inte med spånet. Där ska det vara absolut torrt. Halmen är jag snål med, är det rent ska det vara i boxen. Står sock inte och pillar med händerna och rensar i skottkärran..

6. Tycker du att det strö du har nu är det mest passande? För vem? Hästen eller dig? Ja. För oss båda. Han är lättare att mocka till än med bara torv eller bara sån. Då är det kaos i boxen. Det här funkar bäst.

7. Skulle du vilja byta till något annat? Nej, men ska ändr lite så det är bara lite spån i botten där han kissar och inte så mycket. Kan bli rätt kobbigt när allt blandar sig.

8. och slutligen, varför just det strö du har? Funkar bäst, det ser mysigt ut ( :angel: ), hästen har något att pilla med. Min pålle har fallit ur lite under hösten så han får gärna käka i sig halmen. Det är också rätt billigt.

1. Vad har du för strö? Spån underst och halm över.

2. hur är din häst i boxen? Alltså hur den är att mocka till. Är det ett skitigt hörn eller en skitig box? Båda är renliga och skiter på samma ställe, men valacken backar upp allt i en hög då han inte lyfter på benen i boxen när han rör sig.... :crazy: de skiter båda längst bak eller långt bak. Lite mer röra blir det ju då de bor på lösdrift med två boxar i.

3. Hur mycket strö har du i boxen? Mycket! Vill att de ska ha det mjukt och skönt, och är rädd att gammeltant ska få sår, hennes ena "bäckenkant" sticker "ut" lite...

4. Hur ofta lägger du in nytt strö? Och hur mycket åt gången? Olika. Lägger in rejält när jag väl gör det, så jag lägger inte in så ofta. Nån gång i veckan, kanske...

5. Är du snål när det gäller att mocka ut rent strö? Tex. ni som har halm. Är ni noga med att rne halm absolut inte åker med gödselkärran? Jag mockar sparsamt då jag har skitstacken på en liten traktorkärra som jag själv får åka och tömma ca en gång i veckan. Månskensbonde :D Sen har jag knappt råd att ha en häst, sen råkade de bli två, så... :D

6. Tycker du att det strö du har nu är det mest passande? För vem? Hästen eller dig? Jag tror det är det strö som passar bäst på lösdrift, tror inte halm fryser lika lätt som tex. spån, och tror inte halmen blir lika blöt som tex. spån.

7. Skulle du vilja byta till något annat? Nej!

8. och slutligen, varför just det strö du har? För att det är billigt, jag kan köpa det nära och jag tror det blir skönast för hästarna att ha det.

1. Vad har du för strö?
-halm

2. hur är din häst i boxen? Alltså hur den är att mocka till. Är det ett skitigt hörn eller en skitig box?
-han bajsar och kissar i stort sett i hela boxen....:devil:

-Rätt mkt, fyller på med 1/2-1 bal/dag.

5. Är du snål när det gäller att mocka ut rent strö? Tex. ni som har halm. Är ni noga med att rne halm absolut inte åker med gödselkärran?
-är inte supernoga, kanske skulle vara mer nogrann om jag själv betalade för halmen.

6. Tycker du att det strö du har nu är det mest passande? För vem? Hästen eller dig?
-skulle gärna byta

-spån, känns fräschare och då skulle jag kunna ha bädd vilket inte skulle funka nu, han rör runt för mkt. Mer lättmockat.

-det ingår i hyran :smirk:

1. Vad har du för strö?
Halm

Min valack är relativt lättmockad till, stoet är knepigt mestadels

Det blir lättare att mocka om man inte har för mycket, alltså de har tillräckligt men inte i överflöd, jag gillar ju om de har massa halm så de kan 'simma' omkring :o :angel:

Till valacken ca. varannan dag men oftast blir det iaf ngn skiva om dagen för att ha lite extra tugg. Stoet länsar sin box så det är sällan jag kan hoppa över någon dag att fylla ny halm

Beror på, jag vänder på halmen och kollar efter men jag avlider inte om det kommer ut ren halm

Ströet är passande för hästarna för att de har sysselsättning, men det är inte passande egentligen för att stoet äter 'ihjäl' sig på halmen + att jag inte tål halm och mår dåligt när jag mockar = varje dag

Ja jag skulle vilja ha spån men lägga in halmskivor vid höet som extra pyssel

Sysselsättning, och tillfällighet.

1. Vad har du för strö?Spån

Min häst brukar vara rätt duktigt på att trampa runt allt, men det finns ju betydligt värre, så de tär inte så farligt.

3. Hur mycket strö har du i boxen? Så mycket som det behövs :p Strör hellre för mycket, än för lite

Varje dag, beroende på hur mycket som behövs.

5. Är du snål när det gäller att mocka ut rent strö? Tex. ni som har halm. Är ni noga med att rne halm absolut inte åker med gödselkärran? Nja, nej, är nog inte snål.

Jag tycker spån är lättare att mocka. Men även för att det är det som gäller i stallet jag har hästen uppstallad i, alla hästarna står på spån (stallägarens regler)
Slänger alltid in ett par kg halm som hästen kan tugga på.

Nej, trivs bra med spån
(kan kanske bero på att jag är heelt värdelös på att mocka halm ;)

Se fråga 6:)

mycket bajs och kiss överallt!!
3. Hur mycket strö har du i boxen? ca 20-25 cm högt bäddlager

beror på om det behövs ströa... beror på hur mycket han har skitat ner;) "

Nej ! Jag blir alltid utskrattad på vårkanten när jag frågar bonden om han vill ha mitt gödsel på sina åkrar,han tycker att det är BARA spån!:angel: "
6. Tycker du att det strö du har nu är det mest passande? För vem? Hästen eller dig? jag tycker att det fungerar bra för oss båda!:banana: "

7. Skulle du vilja byta till något annat? nope!

Lätt att få tag på.lättmockat,känns fräscht för mig och kuse!

Ps! fråga ett försvann... jag har spån!!!

1.Vad har du för strö?
Halm
Han sprider ut det så fint och täcker över med ett lager halm. När man har mockat upp tre-fyra skithögar tror man att det är klart, men nej då! det finns minst lika många till! :D

Det varierar, mycket på kvällen och mindre på morgonen när han har ätit det han orkar.

Från några skivor till 1 halmbal var eller varannan dag.

Så nogrann man kan vara. Det viktigaste är att det är torrt och fint i boxen.

Det är rätt tråkigt att mocka, men man vänjer sej. Hästen tycker det är super, det går ju att äta.B]

Möjligtvis spån eftersom torven fryser i vårt kalla stall på vintern.

För att det växer helt gratis på åkern! Kunde ha haft ett lager med spån eller torv under, men jag tycker det är lättare att mocka och frächare med bara halm.

1. Vad har du för strö? Spån + halm

2. hur är din häst i boxen? Alltså hur den är att mocka till. Är det ett skitigt hörn eller en skitig box? Den ena är renlig dvs all bajs i ett hörn, den andra är bedrövlig...

3. Hur mycket strö har du i boxen? 15-20 cm spån + halm ovanpå

4. Hur ofta lägger du in nytt strö? Och hur mycket åt gången? Varje dag, en bal halm ungefär delat på två boxar, 8,5 och 6 kvm.

5. Är du snål när det gäller att mocka ut rent strö? Tex. ni som har halm. Är ni noga med att rne halm absolut inte åker med gödselkärran? Nej, halm är billigt! Har inte tålamod att stå och peta.

6. Tycker du att det strö du har nu är det mest passande? För vem? Hästen eller dig? Passar oss alla tre.

7. Skulle du vilja byta till något annat? Nej

8. och slutligen, varför just det strö du har? Spån för att samla upp kisset och halm för sysselsättning.
//marti

1. Vad har du för strö? Torv

2. hur är din häst i boxen? Alltså hur den är att mocka till. Är det ett skitigt hörn eller en skitig box? Stoet skiter i ena halvan av boxen och springer inte runt i det, hennes box är rel. lättmockad. Valacken är tvärtom, springer runt, drar runt hösilaget som han inte vill äta upp och bajsar överallt.

3. Hur mycket strö har du i boxen? Mycket.

Ca en bal i veckan

Det är väldigt lätt att bara mocka ut bara det skitiga så, jag får inte med nåt rent.

No way! Visst, det är väldigt lättmockat och det luktar ingenting om man sköter bädden rätt, men jag gillar det egentligen inte.

Ja, spån.

Alla i stallet måste ha torv för stallägarens dotters häst har kronisk bronkit och klarar varken av halm eller spån.:smirk:

1. Vad har du för strö? Halm

2. hur är din häst i boxen? Alltså hur den är att mocka till. Är det ett skitigt hörn eller en skitig box? Hela boxen skitig, mockar i princip ut hela boxen varje dag

3. Hur mycket strö har du i boxen? Mycket

4. Hur ofta lägger du in nytt strö? Och hur mycket åt gången? Får ju i stort sätt strö om hela boxen varje dag

5. Är du snål när det gäller att mocka ut rent strö? Tex. ni som har halm. Är ni noga med att rne halm absolut inte åker med gödselkärran? Jag är inte noga med det i vanliga fall men jag har ju inget val nu, nästan allt måste ut ändå

6. Tycker du att det strö du har nu är det mest passande? För vem? Hästen eller dig? Ja, för mig/oss för att bonden inte vill ta spån till sina åkrar och visst är det skönt för hästen att ha halmen att pilla med.

7. Skulle du vilja byta till något annat? Nej

8. och slutligen, varför just det strö du har?För att det blir enklast och billigast och vi trivs med det

1. Vad har du för strö?

Torv.

Skitigt i hela boxen, upptrampat, gömt... De är rena helveten att mocka åt båda två!

15-25 cm.

Beror på hur mycket jag får ta ut. Oftast en ny bal (25 kg) var tredje - fjärde dag.

5. Är du snål när det gäller att mocka ut rent strö? Tex. ni som har halm. Är ni noga med att ren halm absolut inte åker med gödselkärran?

Nej... Men jag slösar inte väldigt heller. Ganska normalt tror jag. Mockar efter principen att jag är klar när jag själv kan tänka mig att sova på underlaget!

Nja. Jag vill egentligen ha spån, känns fräschare och ljusare. Dock har torven grym uppsugningsförmåga och det uppskattar både jag och hästarna. Mina hästar verkar trivas på torv och jag har inget emot det annat än att det är mörkt.

Det skulle väl vara till spån för utseéndets skull.

För att ägaren till gården jag står på har EU-bidrag och då var det torv som skulle användas. (Inte insatt i varför eller huruvida).

Senast ändrad av en moderator:

1. Vad har du för strö?
Halm

Ett hörn :bow:

Så mycket att jag själv kan ligga där en natt och vakna utan ryggont och nackspärr :angel: dvs. mycket ;)

När det behövs och så mycket det behövs :idea:

Inte så noga :angel:

Båda.
Hästen har att pyssla med, mjukt att ligga i, lite extra stråfoder samt fräscht. För min del är det lättmockat och fräscht!

Nej

Fräscht, lättmockat, sysselsättande för hästen ,extra stråfoder, mysigt :D och hygieniskt.

1. Vad har du för strö?
spån

1) skitigt hörn, 2 + 3 Skitigt i bakkant och lite blött i mitten

Såmycket att det är mjukt

1-2 ggr/vecka beroende på behov.

Jag är ganska snål, ställer mig inte och gräver i kärran om det följer med men vill gärna ha så mycket som möjligt kvar.

För mig är det lättmockat och halm är svårt då det skulle ätas upp

Torv i så fall

Smidigt, lätt att få tag på utan att man blir ruinerad. Man slipper att det fryser på vintern vilket torven kan göra då jag inte har möjlighet att förvara det varmt

1. Vad har du för strö? Svar: halm

Svar: Min häst håller ordning omkring sig. Hon sköter sina behov på vänster sida och förmodlingen ligger hon då på höger sida.Väldigt lätt mockat alltså.

3. Hur mycket strö har du i boxen? svar: Mycket...

4. Hur ofta lägger du in nytt strö? Och hur mycket åt gången? Svar:
jag mockar en gång om dagen då lägger jag in nytt strö.

5. Är du snål när det gäller att mocka ut rent strö? Tex. ni som har halm. Är ni noga med att rne halm absolut inte åker med gödselkärran? Savr: Jag är noggran med att mocka ut allt som är skitigt och försöker givetvis spara det som är rent.

Svar: För bägge två. Jag tycker det är lättare att mocka med halm, det är billigare. För hästens skull tycker jag det är bra för då har hon lite att pula med på natten..
7. Skulle du vilja byta till något annat? svar: nej

8. och slutligen, varför just det strö du har? svar: För det passar mig och min häst jättebra

_Runaway_ skrev:

1. Vad har du för strö?
Spån

Skitigt hörn och ibland halva boxen skitig.

Ca 1-2 dm

4. Hur ofta lägger du in nytt strö? Och hur mycket åt gången? Ca var tredje dag, en skottkärra.

Ja, skakar ur dyngan, kisset följer med.

6. Tycker du att det strö du har nu är det mest passande? För vem? Hästen eller dig? Allihop, dom älskar att rulla i spån!

Nej.

Lättmockat, billigt (gratis för mig), ljust i boxen.

1. Vad har du för strö? Spån

2. hur är din häst i boxen? Alltså hur den är att mocka till. Är det ett skitigt hörn eller en skitig box?En :devil: rent ut sagt, kissar överallt, gräver ner skiten och rör runt så gott han kan

3. Hur mycket strö har du i boxen?Vet inte, men det är alldeles lagom mcyket

4. Hur ofta lägger du in nytt strö? Och hur mycket åt gången?jag lägger in nytt när det behövs - i princip varje dag :o. Upp till 1 liten skottkärra/gång

5. Är du snål när det gäller att mocka ut rent strö? Tex. ni som har halm. Är ni noga med att rne halm absolut inte åker med gödselkärran? Då jag har fri tillgång (gratis) till spån så snålar jag inte

6. Tycker du att det strö du har nu är det mest passande? För vem? Hästen eller dig? Oss bägge, det är lättmockat för min del, och han verkar trivas på det. Då han hade bärrandsröta när han kom hem och river upp bäddar var torv inget alternativ.

7. Skulle du vilja byta till något annat? Om någon annan kan tänka sig att mocka så får han hemskt gärna stå på halm :D

8. och slutligen, varför just det strö du har? Det ser fräscht ut, hästen trivs på det, lättmockat och kostar inget utöver den vanliga stallhyran.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 915
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 692
Senast: Mia_R
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 292
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Eftersom det inte verkar finnas någon halm till salu i trakten måste jag byta strö åt bägge hästarna. Den ena är det inget problem med...
Svar
18
· Visningar
2 716
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst