Frågor hjälp!

H

hästsko

heej!
min medryttarhäst rids nu 3 ggr/vecka och har 2 teorier :
* bra att hon rids 3 ggr i veckan och får vila resten .. då byggs ju musklerna upp efter arbete
* hon har jätte mkt energi och borde ridas 6 dar i veckan?

kan ni hjälpa mig vad är bäst för henne

kan tillägga att hon är 10 årigt nordsvensk/varmblods sto med mkt energi !

Sv: Frågor hjälp!

Om jag inte minns helt fel så måste dom ha 1 vilodag för musklernas skull.....
Nu för tiden har jag lite allmänt hackigt i min ridning så jag kan inte säga hur många dagar jag rider:rofl: Men när jag tränade honom för trav så körde vi varannan dag och vilade varannan dag och det fungerade bra på honom:D

Men kan du inte rida 6 dagar i veckan och av dom så är 2-3 lugnare pass då ni kanske bara skrittar eller rider ut m.m då får hon röra lite på sig utan att anstränga sig jätte mycket:idea:

Min personliga åsikt är att det vore mycket bättre om hon reds 6 dagar i veckan dels för energins skull och sen så att musklerna utsätts för regelbundet arbete. Det behöver ju inte betyda att man rider hårt 6 dagar i veckan utan har man jobbat hårt ena dagen kan man skritta i skogen nästa och om det funkar med hästen kan man ju varva med tömkörning för att vila ryggen lite.

heej ! :)
jag har inte möjlighet att rida henne mer än 3 ggr / vecka då det inte är min häst ägaren kan inte rida pga av sjukdom hennes andra medryttare bruakr rida henne en dag under helgen då jag ridit henne lite innan eller tvärtom .. hennes andra medryttare klarar inte av henne själv de är därför ..
så krångligt

Det bästa är väl att få gå mer om hon är så energifylld... mina går 6-7 dgr/ vecka, den ena är korsförlamningshäst och den andra gammal, stelnar när hon får vila ;)

hon kanske hade mått lite bättre av att gå fler dagar... det är inget jag vet säkert.... men hon mår säkert inte dåligt av att bara ridas ett par gånger i veckan.... så länga hon får gå ut i hagen med lite kompisar, och stå ute så länge som möjligt de andra dgarna klarar hon sig säkerligen aldeles utmärkt!

Skadligt att rida mera borde det ju definitivt inte vara för en pålla som är så fräsch som din tös ;)

I början kan det nog vara bra att bara rida varannan dag tills ni byggt upp konditionen och musklerna, men sen ser jag inget hinder till varför man inte skulle kunna rida betydligt oftare än så egentligen? Förutsatt att ni har tid/ork givetvis.
Å andra sidan är det heller inte skadligt om hästen bara rids 3-4 dagar i veckan, när man väl har en grundkondis så brukar den hålla i sig rätt bra med varannan-dags-ridning ;)

Min häst har alltid blivit riden ca 4-5 gånger i veckan och det håller hon sig i princip bra på, vad gäller kondition och muskler.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 926
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 994
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama