Jag har frågor från en vän som för tillfället inte har internet.Hon ska ev köpa en hingst som hon har haft på foder en tid på avbetalning.Hon undrar över vissa saker i köpeavtalet om det är normalt eller inte.För det första så är det väl så att handpenningen normalt är 20 % av köpesumman exkl räntan eller bestämmer säljaren vad denna vill ha i handpenning punkt slut?
Eftersom det är en hingst och denne är godkänd för avel på egna ston så vill säljaren ha kvar avelsrätten under tiden avbetalningen pågår i det här fallet två år.Är det brukligt?Han blir inte billigare för det heller så enligt mig så är det så att hon säljer hästen och sen tänker fortsätta att tjäna pengar på honom i den egna aveln.
Mycket tacksam för svar/Tesso
Eftersom det är en hingst och denne är godkänd för avel på egna ston så vill säljaren ha kvar avelsrätten under tiden avbetalningen pågår i det här fallet två år.Är det brukligt?Han blir inte billigare för det heller så enligt mig så är det så att hon säljer hästen och sen tänker fortsätta att tjäna pengar på honom i den egna aveln.
Mycket tacksam för svar/Tesso