Frågor angående att vänja hästen med...

J

julia-bz

Jag har lite frågor angående att vänja en ponny/häst med några saker. Jag håller på och letar efter en ponny/häst som kommer att få stå på lösdrift. Har hittat en eller två ganska intressanta ponnyer, den ena fyller 17 i år, och är jätte pigg och fräsch. "Problemet" med henne är att hon fryser mycket på vintern (är klippt på vintern) och måste enligt ägaren alltid gå in på kvällarna när det är kallt på nätterna. Kan man på något sätt vänja henne att gå på lösdrift dygnet runt? Jag kommer absolut inte klippa henne på vinter och tycker då att det borde vara lättare att vänja henne med att stå ute dygnet runt, eftersom dom sätter den päls dom behöver för att klara av att just stå ute om dagarna samt nätter... eller vad tror ni angående detta :confused:

Sen undrar jag också om det är möjligt att vänja henne att gå UTAN skor, även fast hon blivit skodd i hela sitt liv?

Det blev lite långt men skulle uppskatta svar! :crazy:

Sv: Frågor angående att vänja hästen med...

Du skulle kunna ha täcke på hästen under de kallaste dagarna/nätterna. Se till att hästen har gott om mat när den går på lösdrift är ju självklart. Så att den håller värmen bättre. Sedan får du ju se hur det funkar och ha en stallplats redo ifall den inte skulle trivas.

Angående skoningen så tycker jag att du ska fortsätta sko hästen eftersom den är van vid det. Eventuellt plocka av skorna om den inte går så hårt och om den fungerar med det i övrigt. Prata med en hovslagare.

Angående skorna, så tycker jag du ska behålla dom på. Då risken är stor att den blir öm om hovarna efter att ha haft skor så länge. Men det är klart att du kan testa, blir den öm så sätt på skorna igen :d

Det bästa är ju att ta på täcken de perioder det är som kallast och blötast, och att helst inte klippa hästen.
Mina hästar har gått oklippta, men klarar inte ens av att gå utan täcke när det regnar på vår/höst och den ena är en fjording med enorm vinterpäls :crazy:

Ang skorna så är det nog bäst att ha dem kvar om du ska rida på den.
Det tar tid för dem att vänja sig vid att gå barfota!
Ska den bara gå i hagen så borde det inte vara några problem, jag har iaf inte sett någon häst ömma på gräsunderlag, alt att du "ställer av den" ( :D ) något halvår så den får tid att vänja sig, och sen se om det fungerar när du börjar rida igen.

Jo, på vinter kommer jag antagligen att ha vintertäcke på den, just pga att den är ovan.

Jag tänker överväga det där med skorna, min pappas sambos hästar går utan skor och hon tycker att det inte borde vara några problem att ta av skorna, den bästa årstiden skulle då vara vintern att ta av skorna på då det inte finns stenar och sånt som dom kan få ont av, men hon sa också att det kan ta tid - men det är gärna en tid jag kan ha tålamod med för det vore ju kul å slippa att betala dom pengarna varje månad :)

Hej.
Min upplevelse är att hästens päls anpassar sig efter behov. Under förutsättning att den har fri tillgång till grovfoder och ligghall. Det är ju inte bara pälsen som håller värmen utan hullet också. Min förut så känsliga och lite svår födda arab (känslig för minsta regn och vind) har klarat vintern på lösdrift utan några som helst problem (supertjock päls och rund och fin i hullet).
Skoning kan jag inte uttala mig om eftersom det beror väl på vad du har tänkt att göra med hästen.

KL

Den borde klara sig fint ute i vinter om den vänjer sig från sommaren, ev. använd täcke. (när det är kallt.. har du det på redan från hösten sätts ju mindre vinterpäls)

Skorna..det borde gå att ta av dem, men det kan ta upp till två år innan hästen klarar det bra utan, speciellt om den är gammal och van vid skor. En yngre häst hade jag defenitivt provat på, men.. Sen kan inte alla hästar gå barfota. Många fler än vad som gör det nu helt säkert, men inte alla.
Kanske du kan prova att ta av dom, fixa en bra kunnig verkare (rekommenderar någon som inte tar allt på en gång utan lite i taget så att hoven hinner anpassa sig, finns de som verkar tills hoven har korrekt form, även om det blöder..>_>). Klarar hästen att gå barfota utan ryttare men haltar lite när du rider, så prova boots/gympaskor till hästar medans du rider.
Att ta av skorna för att ''spara pengar'' verkar inte vettigt, det kan kosta en hel del innan den vänjer sig.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
845
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 856
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar