Frågor ang lösdrift.

attempt

Trådstartare
Jag ska för första gången ha pållan på lösdrift i höst/vinter, och därför undrar jag lite saker..

Hur funkar det med utfodringar?
Stallägaren säger att dom får mat en gång om dagen, men räcker det verkligen?

Ska man ha täcke på hästen hela tiden?

Hur ofta behöver man mocka?

Andra saker som är bra att veta?

Sv: Frågor ang lösdrift.

Allt detta beror på vilken typ av lösdrift det är frågan om. Det finns ju allt från ett skjul långt bort i hagen, till frigång i riktigt stall, nästan som uppstallning, fast lösdrift ändå.

Mat en gång om dagen, vilken typ av grovfoder är det?
Är det fri tillgång? Då är det inga problem med 1 ggr/dag.
Men tillsyn är ju bra om det är oftare.

Täcke, beror på en massa saker. Om det är fri tillgång på mat. Ras, individens känslighet, ålder, hur mycket den tränas/tävlas, om den är klippt, och i såfall hur mycket.

Mockning beror ju på hur mycket hästarna går in och skiter.
Mängd mockning beror ju ofta på hur mycket de använder lösdriften, men inte alltid. Vissa hästar/flockar väljer att inte vara där så mycket, och skiter ute.
I min lösdrift är det lika mycket mockning som i ett vanligt stall.

Finns hur mycket som helst att dryfta om det här, och jag är fortfarande förvånad, att det inte skrivits någon bok eller skrift om den här typen av djurhållning på hästsidan, men det kommer väl...:)

Det beror ju på vad man menar med utfodring. Om hästarna har fri tillgång på grovfoder och stallägaren t ex fyller på foderhäcken en gång per dag, då är et ju ok. Om man däremot lägger ut en dagsportion (ej fri tillgång) hö- eller ensilage till varje häst är det på tok för sällan! Vad gäller grovfodret är det också viktigt att det inte läggs direkt på marken eftersom det dels är ohygieniskt och dels kan göra att hästarna får i sig för mycket sand/grus/jord.

Om hästarna inte ska ha så mycket kraftfoder per dag så räcker det att ge kraftfoder en gång per dag. Men om de ska ha åtskilliga kilon så blir portionen för stor och risken för stärkelseläckage till grovtarmen med tarmstörningar till följd ökar. Man brukar säga att den största "tillåtna" kraftfodergivan per utfodringstillfälle är 0,4 kg/100 kg häst, t ex 2 kg till en häst som väger 500 kg.

Det finns inget som säger att man ska mocka si eller så ofta. Det är också olika hur lösdriften sköts, ibland väljer man att ha ett djupströsystem där man bara lägger på ny halm över gödseln. Detta brukar fungera utmärkt förutsatt att det sköts ordentligt. Om man mockar ut all gödsel och blöt halm är det enklast att göra det dagligen. Det viktiga är att hästen har en ren och torr liggplats att tillgå.

Täcke - om du ska täcka hästen måste den ha täcke dygnet runt. Om det inte gör dig någonting att hästen har värsta björnfällen behöver du inte täcka alls!

Kolla så att alla hästar verkligen får gå in i lösdriften, ibland är de inte så snälla mot varann och en ranghög häst kan parkera sig i dörren och mota bort andra individer. Det ska finnas mer än en ingång så att alla hästar får chansen att gå in (och ut!!).

Fri tillgång till vatten som inte fryser.

Inte bra om det blir geggigt utanför lösdriften.

Tillräckliga ytor (står i djurskyddslagen).

Nu kommer jag inte på mer! En lösdrift som fungerar är det mest naturliga för hästen, så jag tycker att du har gjort ett bra val!

Fyller på din lista..:D

Det bör finnas bra belysning på lösdriften
Det måste absolut finnas tillgänglig box i omedelbar närhet av lösdriften ifall det händer något.
Naturligtvis är belysning där lika viktig.

Sedan, som du nämnde, så är ju flockens sammansättning av stor vikt.
Ett sto tar mycket större plats än en hingst/valack.

Och vidare viktigt hur kraftfodergivorna ges.
Har en häst tillgång till 8 krubbor?
Eller binds dom upp??

Är alla ÖVERENS att fri tillgång på grovfoder är oftast ett måste på lösdrift?

Hur är lösdriften i övrigt?
Vissa stänger nämligen dom nattetid. Rena vansinnet.

Sedan, om man väljer att ha täcke på hästen, så får man räkna med att ha en bra symaskin.

AM

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 205
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 262
Senast: Badger
·
Anläggning Behöver lite hjälp med aggregat då det jag har slutat funka. Behöver en matarkabel som är typ 7 meter mellan staketet och jordspättet...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: aglaonema
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka