Frågar igen ... MH av kastrerad hanhund??

Lena Furberg

Trådstartare
Jag har fortfarande inte blivit klok på om min hund verkligen får göra sitt MH i vår - han är kastrerad pga att han var kryptorchid. Nu står det i stadgarna, att en hund EJ får göra MH om den genomgått sådant operativt ingrepp att den enligt SKK:s stadgar inte är utställningsberättigad!
Kan det vara så att klubbarna runtom i landet inte är så noga med detta, för jag känner andra hannar som kastrerats av samma anledning, och som ändå fick göra sitt MH:
Då skulle han väl inte få göra Bruksprov heller???
Detta känns urtrist, det hade varit så ROLIGT att göra MH:t med min tuffa, glada hund!!

Sv: Frågar igen ... MH av kastrerad hanhund??

Det står såhär i bestämmelserna för MH:

"Operativt kastrerad hanhund medges generell dispens för deltagande vid utställning, prov eller tävling. Vid behov av styrkande av att hunden efter 6 månaders ålder, men före operationen, haft normalt utvecklade och belägna testiklar sker via särskilt intyg (intyg, se under ”svanskupering”)."

Alltså ser det ut som att en hund som kastrerats för att den är krypt inte får göra MH. Dock står det inget om att man inte får göra MH med en hund som är krypt men som inte kastrerats... Frågan är nog hur man tolkar det fetmarkerade. :confused:

Man får också tävla med en krypt hund sålänge det inte är en internationell tävling...

Det står vid utställning, prov eller tävling, såvitt jag vet är MH en beskrivning....

Nu var det just ur bestämmelserna för MH som jag hande saxat det där citatet. Därav frågeställningen. Varför annars ha med det stycket? Annars hade man ju lika gärna kunnat skriva att krypt eller kastrerad hund får deltaga vid MH....

Jag läste också den sidan, men eftersom jag precis gjort MH med min kastrerade krypt var det den förklaringen jag fick....

Det verkar vara väldigt luddigt med den här bestämmelsen och ingen vet riktigt exakt vad som verkligen gäller. Man kan ju få dispens om operationen skett av medicinska skäl, t.ex. om man tvingats kupera en skadad svans. Jag kastrerade min krypta hanne för att han skulle slippa testikelcancer, räcker det som medicinskt skäl?
Dessutom tycker jag, att om VISSA krypta kastrerade hanhundar släppts igenom nätet, ska alla få göra det. Det blir lite prejudicerande, som man säger. Annars tänker jag protestera och säga att SBK kör med inkonsekventa bedömningar! Så det så!! :mad:

Jag har precis mailat SBK! Återkommer! :)
Har annars fått ett nytt svar på ett annat forum, att generell dispens råder för just krypta kastrerade hanhundar! Hoppas hoppas hoppas!!!

Senast ändrad:

MH är ju avelsutvärdering av föräldradjuren. Det vore ju vansinnigt att utesluta deras avkommor... Däremot kan jag förstå att man sätter stopp för kuperade hundar av skönhetskäl bara för att dra åt dem som vill komma runt förbudet... Dvs. det ska sluta löna sig att importera bara för utseendets skull.

"Kraven" är ju att du ska ha ambition att tävla, avla elelr så med din hund. Och tävla kan man ju göra även om man har en kastrerad hund.

Klart du får Mh-testa din hund inge tvivel om det...

Som Yorkwann säger Mh är ju till för endra avel eller tävling o avel är ju uteslutet men tävling kan du ju med hunden.

Så svaret är glasklart JA

varför är det egentligen så att man ska ange om hunden är krypt när man anmäler till tävling?

Tack! Nu kan jag sova lite lugnare. Har även mailat SBK men inte fått svar än.

inte till lydnaden. och även där ska man ange om hunden är krypt.

Liknande trådar

Hundhälsa Börjar med att skriva att hunden ska till veterinär vid lunch idag för detta. Vår kastrerade hanhund på dryga 2,5 år har helt...
Svar
7
· Visningar
1 512
Senast: Bexzor
·
Hundavel & Ras Jag har nu passat en staffe över några månader och intresset för rasen har väckts rejält. Ju mer jag umgås med honom ju mer nyfiken blir...
Svar
11
· Visningar
2 502
Senast: Pancakes
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 990
Senast: Milosari
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka