G

gurkan

hej på er alla!
nyss blivit medlem här av den enkla anledningen att jag har ett litet dilemma jag behöver lite hjälp med....

det är så att jag började rida en häst för ca 2-3 månader sen bara ett par gånger i veckan för att hålla igång ridningen. hästen är hellt underbar och jag tycker att det är jätte roligt att vara tillbaka i stallet.

men nu till det lilla kruxet...ägaren vekar tro att det är en poslinshäst som hon har. ända sedan jag började rida henne på har jag bara skrittat och travat några få tal gånger. pga. olika saker som för mig inte känns så allvarliga. (har själv haft här flera år förut)

hästen går ute dygnet runt men får 6 kg hö om dan plus en massa foder. hon (hästen) har börjar bli ganska (läs mycket) tjock om magen och hon rids bara då jag rider 2-3 gånger i veckan kankse vissa veckor nån mer gång.

pratade med ägaren idag och hon sa att hästen kändes lite ojämn i traven och hon frågade om jag hade kännt nått.
jag tror mest att det beror på att hon får så mycket mat och rids så lite att hon har så mycket energi så hon springer mest på och travar inte. men jag vet inte! de va ett tag sen jag pysslade med hästar nu så jag ber er att hjälpa mig att färska upp minnet!

är det några frågor så är det bara att skriva! jag ska försöka svara så fort jag kan!
tack på förhand!

Sv: fråga???

Alltså- är hon ojämn i traven så beror det nog på annat än att att hon är tjock och har överengergi.

Det kan ju vara vad precis vad som helst, dock. Är hon bara obetydligt ojämn så avvakta och se om det blir bättre eller sämre och rid henne inte

hello
6 kg hö är ju inte mycket, men det beror väl på vad hon får för mat i övrigt... Om höt är bra borde hon kanske bara få extra kraftfoder de dagar du rider... Hur stor är hagen som hon går i? Är den stor och hon kan röra sig fritt dygnet runt borde hon inte ha så mycket överskottsenergi?
Men det beror ju på vad ägaren menade med ojämt, prova longera och se om du själv kan se något

om hästen går i hage med gräs så är all annan fodring ohälsosam på en tjock häst.
är hästen extremt överviktig så får den svårt att röra sig normalt.
longering är som sagt ett bra sätt att kolla hur den rör sig i båda varven när den travar.
är hovarna välskötta?
den kan ju vara ömfotad pga hårt grusigt underlag eller ha fångkänning pga av övergödning.

hon är skodd för en månad och fem dagar sen. så jag tycker inte att det borde va att hon är öm i hovarna.
att kolla o de tyckte att hon såg stel ut...red henne idag i skritt och lite trav o bad några i stallet
(hon rycker inte med huvudet)

när man ökar i traven så "flängtravar" hon mycket och jag vet inte om det är det hon menar att hon känns stapplig. men få fort man tar ner henne i lugnare trav så går hon hellt ok.

hagen är stor så hon kan springa men hon går med sin mamma i hagen så de står mest bara o äter så där gör hon inte av med så mycket.
hon får ca 1,5 liter havre och ca 1,5 liter betfor om dagen + lite vitaminer och mineraler.

det jag själv tror är att hon blir stel för att hon inte rids så ofta och att hon är så tjock. vad tycker ni man ska göra?

tack till er som har svarat! det hjälper en massa!

troligtvis så orkar hon inte bära sig utan går på bogarna i traven.
inte bra, sliter på hästen att gå framtung.
försök att aktivera bakkärran så att hon jobbar korrekt.
låt henne jobba i skritten inte gå och hänga.
klarar hon inte ökad trav så låt bli än så länge, bättre med gallopp.
har läst lite på nätet om att rida hästen i bra form.
tycker att Ted Nätterquist har bra teorier att lära sig av.
det är ju alltid svårare att rätta till problem när hästen inte är ens egen.
har själv en framtung häst som gärna går och hasar fram på bogarna.
lycka till

Varför i herrans namn får hon 1,5 l havre+1,5 l betfor under sommarn om hon dessutom inte rids mycket plus är överviktig?? Står dom i gräshage? Det är ju inte lätt när det inte är ens egna häst,men försök ta ett snack med henne,i trevlig ton! Angående risken för fång tex.

Men herregud. tycker detta låter jättemycket!!

Om hon inte har bete i hagen så fattar jag ju varför de ger henne hö så det kanske är normalt. Men om hon har gräs i hagen ser jag ingen aledning till att ge henne hö. Och framför allt inte så mycket foder!!:eek:

Min sköthäst får någon deciliter havre på vintern (plus fri tillgång till hö). Och de andra hästarna får betfor istället, men de får inte alls så mycket. Och då är detta på vintern när de behöver mer energi för att hålla värmen ute.

Jag tycker du ska prata med ägaren. Även om det är svårt (tro mig jag vet, min förra sköthästs ägare övergödde sin häst och tyckte det var helt normalt, till och med djurplågeri att ge dom mindre mat.)

Varför i herrans namn får hon 1,5 l havre+1,5 l betfor under sommarn om hon dessutom inte rids mycket plus är överviktig?? Står dom i gräshage? Det är ju inte lätt när det inte är ens egna häst,men försök ta ett snack med henne,i trevlig ton! Angående risken för fång tex.

ingen aning! japp dom står i gräshage det är inte högt gräs med så att de kan äta hela dagarna i alla fall! ja jag får nog ta o göra det. vet dock inte hur jag ska lägga fram det.
nu ska de gå på sommarbete i ett par veckor och då ska de ta bort maten hellt och inte rida dom alls!
jag kanske har fel men det känns lite konstigt att ta bort all mat på fort. bara jag som tycker det? kan det får några konsekvenser?

tror inte heller hon går ojämt pga att hon är tjock. är svårt att säga om 6 kg hö + kraftfoder är mkt om man inte vet hur mkt bete hon går på. Min häst som stått i sjukhage tills igår åt ca. 18 kg hösilage per dag men då gick han bara på gräs 1-2 h.

Det var inte högivan jag reagerade på,det var kraftfodergivan. Till en redan överviktig häst som går i gräshage...även om det inte är ett kraftigt bete så tycker jag att det låter MYCKET och helt överflödigt. Att hon inte bara ger hö och minerlaler om betet inte räcker till?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 452
Senast: lirco11
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
713
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 148
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka