W

wingil

Hur tidigt kan en kisseflicka löpa och riskera bli med kattungar?
Min kisse flyttade till mig förra veckan och är född i april.. så är ungefär halvåret gammal. Hon har tidigare fått gå ut mm.
Hon är lite hård om magen och känslig där..
E jag nojjig eller är hon bara fet? ;)

Sv: Fråga

Hon kan vara påsutten, min halvårshona har utegångsförbud just för att jag inte riktigt är säker på om och när hon är i höglöp eftersom hon är en färsking, och jag tar inga chanser och dessutom vill jag vänta med kastrering till efter jul -rekomendationen var 6 månader för hane och 8 för hona på närmsta djursjukhus, hanarna kastrerades vid 9 respektive 8 månaders ålder, min katta är född syttende Maj och det blir väl i Januari/Februari någongång.
Ta med henne till vet. om du är osäker, en bekant till mig fick sin unga hona smygparad och de gjorde en abort på henne, och/eller hysterektomi om man nu ska kalla det för det så hela klabbet inklusive foster togs bort.

Håller med Vacasso i varje detalj.

Första löpet är mycket individuellt, vissa närmare året - speciellt om de är långhåriga. Men en och annan kanske redan som 4-månaders... och de behöver inte ens vara orientaler eller siameser... De flesta nånstans mittemellan. Och en del har ju tysta löp så man märker inget som ägare, men hankatter märker...

Det finns honkatter som börjar löpa vid 4 månaders ålder (inte vanligt, men det förekommer) så jag säger att har hon varit ute finns risk för att hon är dräktig.

*lånar knapp*
Det här var det jag inte ville veta. Katt är nästan ett halvår och börjar bli lite väl rund om magen. Trodde först att hon var fet men nu är det jag som ringer veterinären.
Katt har för övrigt numera utegångsförbud!

Apo

Vill du inte att ungarna framföds så går det bra att kastrera - vilket då samtidigt innebär abort. Rent medicinskt är det inget stort extraproblem för en duktig veterinärkirurg om han är förberedd. Då är det svårare att kastrera under pågående löpning...

Man gör inte gärna en sån abort på en friskt hona som har gott hem - och ungarna lär väl också få hem - men så ung som hon är... Överväg ifall hon nu är dräktig. Och är hon inte dräktig är det säkert rätt att gå till veterinären ändå - för tydligen ÄR det nånting med hennes buk??

Då är det nog bäst att hoppas på en släng av dräktighet ändå...

Apo lycklig = katt är inte dräktig - bara jäkligt fet!
Nu har katt satts på restrektiv matning men håller ändå koll att hon inte får för lite eftersom hon växer. Har bytt till ett bättre foder :D
Men katt ska kastreras så fort hon löper första gången

Apo

apocalypsen skrev:
Men katt ska kastreras så fort hon löper första gången

Apo

Ja, inte så fort hon löper, utan först när löpet har gått över!

Det är ganska komplicerat att kastrera under pågående löp! Vävnaderna sköra då och blöder extralätt.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
869
Senast: Svartkatt
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 138
Senast: Red_Chili
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 374
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 956
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar