Fråga till Kallblodsfolket!

wrangler

Trådstartare
EPSM är ju ganska vanligt hos tex nordiska kallblodsraser, mycket vanligt hos vissa till och med.

Hur har rasföreningarna hanterat det?
Sprids information och fakta, finns det rådgivning osv, eller pratar man inte om det, sopar det under mattan. Vill gärna veta hur rasföreningarna jobbar med denna fråga, och med andra eventuella rasspecifika genetiska defekter?

Jag är inte insatt i hur många rasföreningar det finns för kallblod men förmodar att det är ett gäng i Sverige iallfall?
 
Sv: Fråga till Kallblodsfolket!

Vad är det förkortning för?

I min rasförening vill man sällan ens prata om hästar som haft fång eller eksem, än mindre försöka göra något åt problemen. :(
 
Sv: Fråga till Kallblodsfolket!

Nej det verkar vara ett problem som går....sopa under mattan :crazy:

EPSM Equine Polysaccharide Storage Myopathy
kallas PSSM Polysaccharide Storage Myopathy på tex quarter och paint.

Kortfattat - En genetisk defekt som orsakar en muskelsjukdom.
Finns hos många olika raser och hästtyper men vissa kallblodsraser är drabbade med över 60% positiva hästar...

Så därför tänkte jag att det kanske var så att deras rasföreningar jobbade med den frågan och var nyfiken på hur. Eller så är det huvudet i sanden där också...
 
Sv: Fråga till Kallblodsfolket!

Jag är inte engagerad i någon rasförening i egentlig mening, men har fått uppfattningen att kunskapen generellt saknas även hos veterinärer?

Jag har ju en varmblodig travare med dessa symptom, odiagnosticerad, och hennes veterinär har ju varit väldigt nyfiken på det lilla jag grävit fram, då hon tycker att det ibland stämmer väl in på en del andra travhästar hon träffat, med diffusa muskelbesvär.
 
Sv: Fråga till Kallblodsfolket!

Ja kunskapen är väldigt låg generellt hos veterinärer!

Men man tycker ju att en rasförening borde jobba med information och rådgivning angående de eventuella genetiska defekter som är vanliga i just sin ras?

Det är inte alls så ovanligt med just denna gendefekt som man kan tro och många har fått för sig att det är en "quartersjukdom" eftersom det är AQHA, den amerikanska rasföreningen (som är den största och rikaste rasföreningen i världen) som har finansierat den mesta, om inte all, forskning på denna gen.

Men EPSM hos kallblod har ju varit känt ganska länge.

(Och till dig Kellie så håller det på att skapas en pssm grupp för Sverige på facebook där man kan få råd och hjälp. :) )
 
Sv: Fråga till Kallblodsfolket!

Vad är symtomen för denna sjukdom? Är det samma som HYP? (tror jag den heter) Läste lite om den för några år sedan när medryttarhästen fick konstiga muskelkramper vid två tillfällen efter ridning, men vet kom aldrig fram till vad det var ...
 
Sv: Fråga till Kallblodsfolket!

Nej inte alls samma som HYPP. Symtomen är muskelproblem, allt från ovilja till arbete, stelhet, darrningar/skakningar, svettning, diffusa hältor till kraftiga hältor (som kan flytta sig, försvinna, återkomma) och grava korsförlamningsanfall.

Det är ett vida spann av symptom. Sjukdomsbilden ser lite olika ut mellan de olika raserna och det finns två typer. Tex har quarter oftast typ 1, medans tex araber, fullblod, halvblod har typ 2. Och hos tex fjording har man enbart sett typ 2.

Den defekta genen som orsakar PSSM typ 1 orsakar överinlagring av glucogen i musklerna, och hästen kan inte bryta ner det till bränsle för muskeln varpå musklerna får energibrist. Mycket kortfattat.

Genen som orsakar typ 2 har inte identifierats än och därför måste man ta muskelbiopsi för att diagostisera det. Men sjukdomsförloppet och anledningen är densamma.
För typ 1 tar man ett manprov och kollar dna.
 
Sv: Fråga till Kallblodsfolket!

Okej! Detta har jag aldrig hört om innan. Medryttarhästen är inte kallblod. Hon är pinto, mamman är av okänd stam, och pappan har mest westfaliska hästar i sin stam. Hon fick som muskelryckningar i bakdelen, stel gång, sänkt och spänd rygg och stod som hon skulle kissa. Detta har bara hänt ett par gånger och direkt efter arbete. Men det kan ju vara bra att ta upp med veterinären om det händer igen.
 
Sv: Fråga till Kallblodsfolket!

Ja som jag skrev finns det hos alla möjliga raser.

Men just tråden vänder sig till kallblodsfolk eftersom jag skulle vilja veta hur deras rasföreningar har jobbat -eller inte jobbat- med denna fråga.

Det är vanligt hos pssm hästar att dom får de symptom du beskriver efter en stunds arbete. Men de flesta veterinärer vet inte så myclet, om något, om det så börja med ett manprov och sedan be veterinären om en biopsi om det inte visar något.
 
Sv: Fråga till Kallblodsfolket!

Stort tack för den infon, ska hålla ögonen öppna, all info är välkommen :)
Har ju fått en länk av Spader Äss tidigare, men den är internationell, och språket blir för svårt ;)

Sleipner som vi tillhö med våra kallblodstravare, har ingen info om detta alls vad jag sett, men det kan också bero på att kallblodstravaren är en lättare modell av rasen, och jag tror att det är de tyngre kallbloden som blir drabbade; Gissningsvis Nordsvensken och ardenner kanske?

Känslan är väl också att det har varit en foderrelaterad fråga till viss del, kanske inte bara genetiskt arv, för just arbetshästen. Hästarna som arbetat i skogen eller i jordbruket, rörde sig långa dagar i maklig takt och fick ganska många kg havre för att orka. Sedan fick de ledigt på söndagar, men åt ändå samma giva, och i många fall var de uppstallade hela dagen i spilta, utan möjlighet till rörelse.
Har några gubbar i trakten som är till åren som har ardenner kvar, de står inne hela långa vintern och äter bara hö. Sommar är de ute dygnet runt istället.
 
Sv: Fråga till Kallblodsfolket!

Känslan är väl också att det har varit en foderrelaterad fråga till viss del, kanske inte bara genetiskt arv, för just arbetshästen. Hästarna som arbetat i skogen eller i jordbruket, rörde sig långa dagar i maklig takt och fick ganska många kg havre för att orka. Sedan fick de ledigt på söndagar, men åt ändå samma giva, och i många fall var de uppstallade hela dagen i spilta, utan möjlighet till rörelse.
Har några gubbar i trakten som är till åren som har ardenner kvar, de står inne hela långa vintern och äter bara hö. Sommar är de ute dygnet runt istället.

Det är just denna typ av utfodring som är förödande för en pssm häst, medans en frisk häst kanske klarar av det bra.
En PSSM/EPSM häst tål helt enkelt inte stärkelse och socker. Eller mycket stillastående eller att bli plötsligt avställd och igångsatt.

Genen identifierades inte förrän 08-09 någongång.

Men tack för info, hittills vet jag bara ett par rasföreningar som informerar om detta extra på sina hemsidor och dom är alla i Finland.
 
Sv: Fråga till Kallblodsfolket!

EPSM är ju ganska vanligt hos tex nordiska kallblodsraser, mycket vanligt hos vissa till och med.

Hur har rasföreningarna hanterat det?
Sprids information och fakta, finns det rådgivning osv, eller pratar man inte om det, sopar det under mattan. Vill gärna veta hur rasföreningarna jobbar med denna fråga, och med andra eventuella rasspecifika genetiska defekter?

Jag är inte insatt i hur många rasföreningar det finns för kallblod men förmodar att det är ett gäng i Sverige iallfall?
Jag har aldrig hört talas om det! Med 30 års erfarenhet av nordsvenskar borde något nämnts om det var ett stort problem. Hovbroskförbening röntgas däremot på alla avelshingstar och inga hingstar med förbening godkänns.
 
Sv: Fråga till Kallblodsfolket!

Det kanske inte är ett stort problem hos NSV. Men uppenbarligen hos många andra Europeiska kallblodsraser... som sagt över 60% prevalens i vissa raser enligt studier, på vissa ställen står det att det handlar om över 60% av alla testade Europeiska kallblod oavsett ras. Och hos någon Belgisk ras läste jag att det handlade om 90% prevalens varav 40% var homozygota (dvs hade genen i dubbel upplaga)!!!!
Alltså hästar som testar positivt. Många har ingen eller små/diffusa symptom (iaf om dom har genen i enkel upplaga) så det kanske inte uppmärksammas.

Det är fortfarande olagligt att avla på positiva hästar dock, symptomatiska eller ej.
Så man tycker ju att det borde uppmärksammas av rasföreningar vad gäller alla kallblodsraser i Europa till exempel...

http://www.equinews.com/article/update-pssm-horses
http://www.equinescienceupdate.com/articles/gpedb.html
 
Sv: Fråga till Kallblodsfolket!

EPSM är ju ganska vanligt hos tex nordiska kallblodsraser, mycket vanligt hos vissa till och med.

Fast när du skriver så, så tänker i alla fall jag på Nordsvensk, kallblodstravare, dölehäst, fjordhäst, Jutsk häst. Nu skriver du att du menar belgiska kallblod? :confused:

Jag har hur som helst aldrig hört talas om det tidigare, men jag är mest insatt i fjordhäst.
 
Sv: Fråga till Kallblodsfolket!

Nej den belgiska rasen var bara ett exempel!

Däremot skulle det stå Europeiska kallblodraser, inte nordiska. Det var en felskrivning, men det innefattar ju även nordiska och ändrar inte min fråga.

Jag hade uppfattningen att EPSM var rätt välkänt hos kallblodsfolk men så verkar ju inte vara fallet...
 
Sv: Fråga till Kallblodsfolket!

Däremot står det felaktigt att det är ett recessivt anlag vilket är fel, det är dominant. Jag har mailat SJV ang detta.
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000995/2009-028.pdf
Sid 5 (PSSM och EPSM är alltså samma sak)

Det är dikvalificerande eftersom det kan orsaka lidande hos avkomman, och det är stor chans att det nedärvs (50% med en anlagsbärande förälder och 100% med två)

Urklipp från SJVs sida:
"Avel får inte medföra lidande för hästarna

Avel som kan medföra lidande för hästar är förbjuden. En häst får inte användas i avel om det medför en hög risk för dödfödslar, defekter hos fölen eller någon annan egenskap som kan riskera att djuren utsätts för lidande eller hindrar djuren att bete sig naturligt. "
 
Sv: Fråga till Kallblodsfolket!

Korsförlamning är ett av de många möjliga symptomen på PSSM/EPSM.
 

Liknande trådar

Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 319
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 661
Senast: Fetaost
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 181
Senast: Mabuse
·
B
Hästvård Hej! Jag har en 3-årig valack som jag har fått diagnosen struppipning på. Eftersom det inte finns någon samlad...
Svar
3
· Visningar
3 569
Senast: dreampower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp