Fråga till er med back on track-täcken

Alexandra_W

Trådstartare
Ni som har back on tracktäcken i de 'tunnare' varainterna (nät, fleece och jämförbar tjocklek om det finns fler). Hur är täckena i bogen och bringan, är de fodrade med glansigt tyg där? Då får man väl ingen BoT effekt där?

Sv: Fråga till er med back on track-täcken

Har fleectäcke och det är glansigt material. Vet inte riktigt hur det är med effekten där men mina blir iafa lika varma vid bogen som övirga kroppen efter andvädning vad jag har märkt.

Sen lite trådlån om det är OK

BoT har väl även utetäcken med BoT effekt va? Hur är det egentligen med materialet där för BoT funkar väl inte om det blir blött? Är yttermaterialet ett annat material då?

Ja annat yttermaterial. Såhär står det om det på hemsidan (vintertäcket)

Back On Track Vintertäcket är ett kraftigt utetäcke med regnavvisande yttertyg som andas.
Teddyfoder vid manken
Dubbla bogspännen (bältesknäppning)
Dubbla kryssgjordar (snabbknäppning)
Bensnören
Svanslapp med reflex
Stoppning 330 gram
Yttertyg i nylon som andas

Annars kan du ju ha ett fleece eller nät under vilket täcke som helst? Så skulle jag hellre ha, gillar inte riktigt 'regnavvisande', det är skillnad på det och regntätt nämligen..

fleecetäcket har glansigt foder. stalltäcket (rime) har det inte. men det är så sjukt stort i stl/bogen att jag får använda bogskydd annars skaver det.^^ och min häst är ju inte direkt klen över bogen....

fleecetäcket är däremot åt det mindre hållet. så stl är knepiga, milt sagt..

Jo, minns jag hört ngt om det där med storlekar =/

Ska jag skaffa ett (inte bestämt, plånboken vrålar) så är det ju just bogen och ffa bringan som jag vill ha effekten över. Bringan i sig är ju apsvår oavsett täcke liksom, men men kanske/borde få lite bonuseffekt om det värmer bogen och resten och ligger emot där. Men med glansigt tyg känns det som jag lika gärna kan hoppa över det, då är det ju inte BoT-material mot huden där jag helst vill ha den?

(Har mailat BoT med, men de har inte svarat)

Jag är mest inne på nättäcket - går att använda året om då det inte är "varmt" i sig själv :) Tycker det bara har fördelar, men sen är ju dubbla täcken inte det bästa men man har ju inte bot-täcket året runt dygnet runt direkt :)

Vet du om nättäcket har fodring i bogen med?

Det verkar ju mest användbart, samtidigt så tror jag effekten just i det område jag vill ha den är bättre med täcke i 'helt' tyg.

Det är nylonfodrat i bogen och upp över halsen. Syns ju om du kollar på bilder på det :)

Annars kan du ju ha ett fleece eller nät under vilket täcke som helst? Så skulle jag hellre ha, gillar inte riktigt 'regnavvisande', det är skillnad på det och regntätt nämligen..

Ja det får nog bli så, var inne och kollade vad dom kostade och jag har inte riktigt råd med det just nu :p

Såg förresten att man kunde köpa lösa nacksskydd nu, ngn som har det? Hur funkar dom att fästa i fleectäcket? Stod att det fanns tre karbinhakar att fästa i fleecetäcket, men vad ska man fästa dom i?

men hästen har ju päls också... så blir oavsett inte direkt mot huden.;)

inte säkert att det gör något att det har ett tunnt foder?

trådlån

också jag är inne på att skaffa ett BoT fleecetäcke, men det får vänta tills plånboken slutar att blöda..kanske kan få nån att ge mig ett i julklapp eller nåt :rofl:

funderar också på benpaddarna med kardborre-band, som man har istället för lindor o.s.v. läste att folk med galliga hästar har sluppit gallorna efter användning. min tanke är att ha dem efter ridning.
vad är eran erfarenhet av dessa?
om man rider på eftermiddagen/kvällen, kan man låta dem sitta på över natten ibland?
läste nånstanns att det kan ge skador på senor o.s.v. att använda dem för mycket, vad är egentligen "lagom"?

ländtäcket är en annan funderare..
erfarenheter?
kan det ge skador i någon form att använda det för ofta?
eller att använda det några månader och sen sluta med det??

men hästen har ju päls också... så blir oavsett inte direkt mot huden.;)

inte säkert att det gör något att det har ett tunnt foder?

Ja, mot pälsen då =)

Nej, jag har soms agt mailat och frågat Back on Track om dels hur det är, och hur det påverkar. Men inte fått svar än.

tror nog det bästa för din pålle, om jag förstått dig rätt ang var skadan är, är att du syr fast vanliga benpaddar i ett sånt bogskydd som har rem mellan frambenen.:) blir ju billigare än ett täcke också..

håller med flera om att storlekarna är stora i bogen..
det "tunna" täcket känner inte jag av så mycket som det lite tjockare. men det kan vara min hjärna som spelar mig spratt..

Jo, kruxet är ju att man inte vill begränsa frambens/bogrörelserna alls. Annars hade det varit den ideala lösningen, det var min första ide med. Men den föll ju tyvärr =/

Liknande trådar

Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 056
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
995
Senast: Scata
·
Utrustning Hej! Jag ska börja ha back on track stallbandage på nätterna på min häst. Men har inte hunnit köpa än. Jag har back on track paddar som...
Svar
1
· Visningar
799
Senast: LilaTiger
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 491
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama