Fråga till er katt-kunniga

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Lejonflickan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 18 347
Sv: Fråga till er katt-kunniga

mannis skrev:
Hej
Min ena kattunge har både smala ränder och är prickig vad kallas hans teckningdå :confused:
M vH Mannis

Det är ganska vanligt att gränsen mellan spotted och tigré är lite flytande, och det kan ibland vara svårt att avgöra vilket katten är.
Det beror på att uppbrytning av ränderna till spottar beror på polygener, dvs flera samverkande anlag. Därför kan det variera kraftigt mellan olika individer.
Jag tror du kan kalla din katt antingen tigré eller spotted, det är vilket som. Bägge kan väl anses vara rätt.

MissFideli skrev:
Mamman till dina är blå, det är en blekt version av svart. Liksom creme är en blekt version av röd. Inom kattgenetiken kallas "blekmedlet" dilution.
Pappan till dina kattungar kan vara röd eller svart (han kan inte vara diluterad) med tabbymönster. Det beror på lite vad dom andra syskonen hade för färg. Fanns det nån flicka med i kullen? Vilken färg hade i så fall den? Var den flickan också svart, var pappan svarttabby eller bruntabby som man oftast säger. Var flickan däremot en padda, var pappan rödtabby. Sen kan han ha haft vita fläckar, var nån av ungarna vitfläck så hade han det. Även om ungarna var utan så kan han ha varit det, men sannolikt var det en vanlig bruntabby hane som varit i farten, den klart vanligaste färgen på huskatter.

Sen finns det ju fler färger men dessa förekommer sällan inom huskatter, såsom choklad, maskad osv så chansen att han hade nån sån färg är ganska liten.

Det är inte nödvändigt att pappan skulle vara tabby, han kan lika gärna ha varit tigré med anlag för tabby.

Oj oj oj, detta var intressant!! Jag har fyra katter, en helt grå hane, en röd randig hane med lite vitt på bröstet, en röd randig hona med vita tassar och vitt bröst och mage, och sist den cremefärgade honan som är mormor till den röda honan. Vilken färg har den rödrandiga honans mamma ( alltså den cremefärgades dotter)? Den grå hanen kan inte ha haft en röd förälder? Utan det måste ha varit en med svart i, randig eller prickig eller helsvart?

Enya skrev:
Oj oj oj, detta var intressant!! Jag har fyra katter, en helt grå hane, en röd randig hane med lite vitt på bröstet, en röd randig hona med vita tassar och vitt bröst och mage, och sist den cremefärgade honan som är mormor till den röda honan. Vilken färg har den rödrandiga honans mamma ( alltså den cremefärgades dotter)? Den grå hanen kan inte ha haft en röd förälder? Utan det måste ha varit en med svart i, randig eller prickig eller helsvart?

Mamman till den rödtigrerade honan (och dottern till den cremefärgade?) måste varit röd/creme eller sköldpaddsfärgad.

Den grå (blå) hanen kan visst haft föräldrar med rött, MEN mamman måste ha haft anlag för svart. Dvs hon kan ha varit svart (eller blå, vilket är den bleka formen av svart) eller sköldpaddsfärgad.
Pappan kan ha varit i princip vilken färg som helst, eftersom hanar inte ärver sin färg från pappa.

När jag skriver så, att hanar inte ärver färg från pappa, så menar jag röd/svart färg, dvs kattens grundfärg. Andra anlag, som i sin tur påverkar den röda och svarta färgen, ärvs från både mamman och pappan. Tex anlag för mönster (randigt, prickigt), dilution (som bleker svart till blått och rött till creme), vitfläck osv.

Tack så mycket! Nu blev jag klokare! Den röda/randiga honan är jättevacker att se på. Fast hennes mormor som är cremefärgad är lite trist i utseendet.
Det är intressant det här med genetik, naturen har så många konstiga eller intressanta saker för sig!

Jag har hört att trefärgade katter s.k blomsterkatter alltid är honor i alla fall, det är det enda jag vet...

Får jag också fråga? :bump: :bump:

Min katt är född i en kull med två svarta honor och två röda hanar, varav några med tecken. Mamman var sköldpadda utan tecken. Hur såg pappan ut?

Mabuse skrev:
Får jag också fråga? :bump: :bump:

Min katt är född i en kull med två svarta honor och två röda hanar, varav några med tecken. Mamman var sköldpadda utan tecken. Hur såg pappan ut?

Pappan måste ha haft svart grundfärg (dvs svart, blå, brunagouti etc) med vitfläck.

Blomsterkatter. Kul ord, aldrig hört.
Dom behöver inte vara 3-färgade, det räcker med 2. Vitfläck har inget med kön att göra, utan det är just att dom kan ha både svart och röd grundfärg som gör det så. Eftersom färgen sitter på x, så kan ju en hane som bara har ett x inte vara 2-färgad. Är han det ändå, vilket förekommer, så har han ett kromosomfel vilket gör att dom i 99% av fallen är sterila. Dom får ju xxy, vilket är nästan 2-könad. Jag har hört att nån t.o.m var xyxy eller xxyy eller hur man nu säger, vilket ju blir att han var 2 fast i en kropp. Det är väl dom som är fertila tror jag.

Dom flesta tycker jag som idag är paddor och hanar verkar vara röda med en pytteliten svart fläck nånstans. Det behöver ju inte betyda att den är padda, det kan bli fel ibland och en katt får en fläck av fel färg utan att för den skull vara padda.

Då vill jag bara upplysa er om att den röda tabbyn på bild nr 2 är min "Spirit of Saint Louis" :love: ! *jättestolt*

mannis skrev:
Hej
Jag har också alltid trott att gula/röda katter är hanar men nu har jag en gul/röd hona själv så det tror jag inte på längre. Har fått reda på att för att det ska bli en röd/gul hona måste mamman vara sköldpaddsfärgad och pappan rög/gul.

Jag vet en gul/röd katt vars pappa är gul/röd och mamman är brun/svart/gul/röd (eller kallas det sköldpaddsfärgad??)

Chlo skrev:
Jag vet en gul/röd katt vars pappa är gul/röd och mamman är brun/svart/gul/röd (eller kallas det sköldpaddsfärgad??)

Ja, det är sköldpaddsfärgad. Alla katter som har både rött och svart i sin färgteckning är sköldpaddsfärgade.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två nya ungkatter (typ 9 månader), som blev klappade en del när de var små men som senaste månaderna innan de kom till mig inte...
Svar
15
· Visningar
1 083
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Chimera eller chimär är vad det kallas om två foster i ett tidigt stadium slås ihop till ett. När jag läst om det tidigare (och på...
Svar
17
· Visningar
1 152
Senast: Asko
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
787
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
749
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka