L
Lejonflickan
Är det verkligen sant att "orange" katter alltid är hanar, eller är det en skröna? Alla orange-tigrerade katter jag känner ÄR verkligen hanar, men det kan ju vara en tillfällighet?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
mannis skrev:Hej
Jag har också alltid trott att gula/röda katter är hanar men nu har jag en gul/röd hona själv så det tror jag inte på längre. Har fått reda på att för att det ska bli en röd/gul hona måste mamman vara sköldpaddsfärgad och pappan rög/gul.
Lejonflickan skrev:Är det verkligen sant att "orange" katter alltid är hanar, eller är det en skröna? Alla orange-tigrerade katter jag känner ÄR verkligen hanar, men det kan ju vara en tillfällighet?
Xeline skrev:Men rent teoretiskt gäller väl samma sak för svart ? Eller rättare sagt, det är bara honorna som får färg från bägge föräldrarna, hanarna får bara sin färg efter mamman, eftersom färg-genen sitter på X-kromosomen. Eller har jag alldeles fel nu ? Så en svart mamma kan bara ge svarta hanar, en röd mamma kan bara ge röda hanar, medan en padda kan ge både svarta och röda pojkar oavsett pappans färg.
AssoSarastro skrev:Vår svarta hankatt har grå mamma och de andra ungarna i kullen var tigrerade/tabby i brunt och svart, så det kan väl inte stämma? Eller missförstår jag dig?![]()