Fråga till er katt-kunniga

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Lejonflickan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 18 347
L

Lejonflickan

Är det verkligen sant att "orange" katter alltid är hanar, eller är det en skröna? Alla orange-tigrerade katter jag känner ÄR verkligen hanar, men det kan ju vara en tillfällighet?

Sv: Fråga till er katt-kunniga

Nej, så är det inte. Röda katter (orange) kan vara både hanar och honor. Däremot sköldpaddsfärgade är hos katter med normal genupssättning bara honor.

Bara som ett exempel så kan du titta på denna hemsida hos en uppfödare av Brittiska Korthårskatter, http://hem.passagen.se/luddkolts/ kattungarna på första sidan är honor.

Jag tror att de flesta är hanar, men det finns ju som sagt honor också...t ex en stackars dräktig katthona på hittehund.nu som söker nånstans att bo....

:bow: AHA! Tack Xeline och martha för att ni har rett ut detta åt mej!

Hej
Jag har också alltid trott att gula/röda katter är hanar men nu har jag en gul/röd hona själv så det tror jag inte på längre. Har fått reda på att för att det ska bli en röd/gul hona måste mamman vara sköldpaddsfärgad och pappan rög/gul.

mannis skrev:
Hej
Jag har också alltid trott att gula/röda katter är hanar men nu har jag en gul/röd hona själv så det tror jag inte på längre. Har fått reda på att för att det ska bli en röd/gul hona måste mamman vara sköldpaddsfärgad och pappan rög/gul.

OJ! Och oddsen för det är väl ganska små. Detta måste jag lägga på minnet, det är alltså därför som de flesta oranga katter är hanar.

Söta är de ändå, de gula/röda!

Jag har två små gossar på 6 veckor som jag ska försöka bli av med när de är ca 12 veckor.
De är efter den röda honan.
M vH mannis

Synd att de inte går ihop med mina ökenråttor, annars hade de haft en given köpare hos mej!

Lejonflickan skrev:
Är det verkligen sant att "orange" katter alltid är hanar, eller är det en skröna? Alla orange-tigrerade katter jag känner ÄR verkligen hanar, men det kan ju vara en tillfällighet?

Lite genetik förklarar varför.
För att få röda hanar krävs att en av föräldrarna är röd. För att få en röd hona krävs att båda föräldrarna ger med rött. Alltså måste pappan vara röd och mamman röd eller padda så hon också har rött att ge vidare.
Därför ses sällan röda honor, eftersom det vanligaste är att minst en av föräldrarna är svartpigmenterad.

TACK!

(Det här med genetik är en djungel! Men det är spännande samtidigt! Så länge inte aveln enbart inriktar sej på färger och man struntar i temperament och sjukdomsbenägenhet....)

Men rent teoretiskt gäller väl samma sak för svart ? Eller rättare sagt, det är bara honorna som får färg från bägge föräldrarna, hanarna får bara sin färg efter mamman, eftersom färg-genen sitter på X-kromosomen. Eller har jag alldeles fel nu ? Så en svart mamma kan bara ge svarta hanar, en röd mamma kan bara ge röda hanar, medan en padda kan ge både svarta och röda pojkar oavsett pappans färg.

Vår svarta hankatt har grå mamma och de andra ungarna i kullen var tigrerade/tabby i brunt och svart, så det kan väl inte stämma? Eller missförstår jag dig? :confused:

Senast ändrad:

Xeline skrev:
Men rent teoretiskt gäller väl samma sak för svart ? Eller rättare sagt, det är bara honorna som får färg från bägge föräldrarna, hanarna får bara sin färg efter mamman, eftersom färg-genen sitter på X-kromosomen. Eller har jag alldeles fel nu ? Så en svart mamma kan bara ge svarta hanar, en röd mamma kan bara ge röda hanar, medan en padda kan ge både svarta och röda pojkar oavsett pappans färg.

Ja, det stämmer. Men eftersom det svarta anlaget är så mycket vanligare än det röda så är det vanligare med svarta honor än röda honor.

AssoSarastro skrev:
Vår svarta hankatt har grå mamma och de andra ungarna i kullen var tigrerade/tabby i brunt och svart, så det kan väl inte stämma? Eller missförstår jag dig? :confused:

Vad är det som inte kan stämma?
Alla katterna i din katts kull har svart grundfärg, liksom mamman.
Inget konstigt med det.

Kan ingen lägga ut en bild på en tabby, så jag vet hur de ser ut - en gång för alla?

/Kat - stolt ägare till två gula gubbar

Här är en svartsköldpaddstabby:

brunskoldpaddstabby.jpg

Och en rödtabby:

rodtabbyovit.jpg

Mamman till dina är blå, det är en blekt version av svart. Liksom creme är en blekt version av röd. Inom kattgenetiken kallas "blekmedlet" dilution.
Pappan till dina kattungar kan vara röd eller svart (han kan inte vara diluterad) med tabbymönster. Det beror på lite vad dom andra syskonen hade för färg. Fanns det nån flicka med i kullen? Vilken färg hade i så fall den? Var den flickan också svart, var pappan svarttabby eller bruntabby som man oftast säger. Var flickan däremot en padda, var pappan rödtabby. Sen kan han ha haft vita fläckar, var nån av ungarna vitfläck så hade han det. Även om ungarna var utan så kan han ha varit det, men sannolikt var det en vanlig bruntabby hane som varit i farten, den klart vanligaste färgen på huskatter.

Sen finns det ju fler färger men dessa förekommer sällan inom huskatter, såsom choklad, maskad osv så chansen att han hade nån sån färg är ganska liten.

Kat, nummer 2 av loveponies bilder är lättast att se på.

Tabby är breeeda ränder i mjuka böjar, mönstret ser ut som en vacker marmorskiva.

Tigré är smala ränder, katten ser helt enkelt randig ut.

Spotted kan vara väldigt lik tigré men katten har prickar i stället för ränder.

Hej
Min ena kattunge har både smala ränder och är prickig vad kallas hans teckningdå :confused:
M vH Mannis

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två nya ungkatter (typ 9 månader), som blev klappade en del när de var små men som senaste månaderna innan de kom till mig inte...
Svar
15
· Visningar
1 083
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Chimera eller chimär är vad det kallas om två foster i ett tidigt stadium slås ihop till ett. När jag läst om det tidigare (och på...
Svar
17
· Visningar
1 152
Senast: Asko
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
787
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
749
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka