Fråga om visning på sommarpremieringarna

Alexandra_W

Trådstartare
Nu kommer en sådan här riktig pappskallefråga *varnar* ;)

Om du visar på sommarpremieringarna för alla raser, och du visar en ras som 'ska' alt 'brukar' visas medfri man och svans, dvs oflätat och oryckt. Måste man då visa dem naturliga, eller kan man fläta? (KAN är ju klart man kan, men får man poängavdrag bara för det).

Anledning till frågan är att jag ju tänker visa Kele, som är arab. Och av hävd så varken rycker eller flätar du ju araberna (mer än biten i nacken man rakar då). Kele är begåvad med man och svans som skulle göra en hel del ponnyraser avundsjuka, och det ser jag egentligen inte som något positivt, därmot så tar ju luggen helt bort hennes huvud t ex. Manen är inte lika kinkig, får jag bara ställa manfri sida mot domaren så syns hennes vackra hals. Men hur illa är det om jag flätar och knoppar hennes lugg? Jag noterade idag (när jag knoppade luggen för att få bort den från hennes ögon eftersom hon har en lätt ögoninfektion som inte blir bättre av att luggen klibbar i där och så) att det blir ett HELT annat huvud på henne då än när luggen är 'överallt'.

Man börjar ju med att visa den manfria sidan.

De två gångerna vi varit på premiering så har hästarna visats efter rasstandard.

Ringa och fråga den som troligen kommer bli premieringsförättare?

Jo, som jag sa så är MANEN inget problem, utan LUGGEN. Manen har jag inte tänkt göra ett dugg med, men jag skulle vilja få bort luggen. Endera i löst hängande fläta, eller knoppad (sak samma vilket för min del, bara jag slipper ha den över hela ansiktet).

Bara det kommer upp en propp ska jag ringa och fråga men än finns det inte minsta spår av någon propp tyvärr =/

Det ska såklart stå att jag egentligen ser hennes rikliga hårväxt som något positivt. Det där lilla 'inte' som smög sig in ska bort! Jag ser det alltså som positivt, förutom just då att luggan 'tar bort' huvudet.

Jaha det är bara att ta fram trim kniven! Nu är det snart dags att trimma även Sally. När man visar vanliga ponnisar så brukar man fösa pannluggen åt sidan om de har ala Sally så domaren ser huvudprofilen. har du tråkigt så ska Sallys man vara ca 20-15 cm kort och uttrimmad lite samt att svansen ska sluta strax under hasspetsen ha så roligt :D :D

Om man visar på utställning öppen för alla raser så kör man sin egen rasstandard ändå. MEN har inte araber egna visningar??? :confused:

Du är GRYM, vet du det? :devil: Nog kan jag fixa Sallys frisyr, men det gör inget om jag skickar hem henne med lastbil och åker på semester till Långtbortistan nån månad samtidigt va? Skämt åsido, nog kan jag fixa den men då får du tala om hur den ska vara. Som jag fattade det så ska den mer KORTAS än ryckas? Dvs den ska inte tunnas ur så mycket? Kan ju bli liiite tråkigt om jag rycker ner den till 25 cm liksom och så kommer hon där med tunn, fin halvblodsman sen :angel: Luggen då?

trimma Keles man tänker jag INTE göra. Jag tänkte (haha, den sanna optimisten) att jag skulle få ha iaf EN arab som hade lång, FIN man och svans. Visions små pinsamma tester ser ju rent förjävliga ut om de får växa sig långa. Jag har vet inte HUR många gånger jag har försökt spara ut hans man (pannluggen blir inte mer än de strån han har) men insett att 'nej fy fan, sådär KAN han INTE se ut' och kapat den.

Fösa luggen åt sidan var ju en ide, jag var annars inne på hårgelé, lägga den fint åt sidan sådär *vissel*

Jodå, araberna har egna visningar - också. Jag tycker dock inte om 'arabcirkusen'riktigt och håller mig gärna undan de rasvisa spektaklen. (Vi får väl se hur det blir, min hovslagare har stor övertalningskampanj att jag ska visa henne inom arabcirkusen med. Vi får väl se vad det finns i närheten). Och Jälla har iaf alla föregående år haft sommarpremieringar för alla raser (dvs även araber) och det brukar visas en handfull araber/år. Och Jälla är NÄRA och bra =)

Och jag vet som sagt att man kör resp ras rasstandard öven på de öppna, och att man inte inte inte ska/får göra annat än raka nacken på araberna. Men om man nu begår ett litet regelbrott där så är ju frågan om folk 'bara' tittar snett (det kan jag ta) eller om hon döms ner (det kan jga inte ta)..

Nåja, jag hinner forska i det, annars får jag köra med hårgelé ;)

Men kom gärna med närmare anvisningar om Sallytrim ;)

Du skall INTE fläta vare sig pannlugg eller man på en arab, även om Du väljer visa den på en sommarpremiering....
Det är - precis som Du själv skrev - en lika stor styggelse/tabubelagt att fläta som att klippa..
Det skall vara au naturel!

Tänkte att du skulle få något att sysselsätta dig med. Hon ska inte se ut som en shettis med kort man = uttunad man som ligger fint på ena sidan och är kortare. Svansen ska sluta som en pensel. personligen så tycker jag att det är praktiskt med dessa kortare svansar under hösten och våren så de är så tjocka och det fastnar så mkt lera i dem. Mitt nya sto har trimmad svans för annars så blir den för tjock.
För att återgå till Sally så kan du om du har lust rycka den och tunna ur den lite grann. Den får inte bli halvblods tunn utan bara lite tunnare så det kanske går att övertala den att ligga fint på sidan. Den 6 är det utställning för alla raser men den 19e så är et bara welshar och då måste hon vara i tipptopp (samt att nya ägaren ska hämta henne på utställningen) men till den 19e så hinner jag tunna ut den lite till. Luggen kan vi låta vara tillsvidare. Hon ser ut som ett riktigt troll i den och den får nya ägaren ta tag i :devil:

Svarar två i samma.

Cesam - du kunde väl svarat på min fråga istället? Du borde veta liksom. jag VET att araber ska visas au natural. Det är jag fullt medveten om. Men VAD exakt händer om jag är så elak så jag skulle skita i det och göra en fläta av pannluggen. Blir det bara skottpengar på mig i arabkretsar eller får jag poängavdrag?
Skottpengar på mig i arabkretsar lever jag ju redan med, jag klipper ju Visions man (av förklarliga skäl) :devil: Men några poängavdrag på lilla sötnosen vill jag ju inte ha.

Det slutar säkert med hårgelé och snedlugg, men nu har jag ju blivit nyfiken på VAD som händer helt enkelt.

Welsh - Jag ska se vad jag kan göra, men bered dig på att jag nog tagit i i underkant, vore ju pinsamt om jag tog för mycket liksom. Men jag får väl skicka lite bilder i halvtid och fråga 'är det här bra?'. Och det är väl lika bra jag börjar nu så hiinner det växa ut *flin*

Svansen i pensel, såsom en oklippt svans slutar menar du?

Och du, tips mot lera - PÄLSGLANS. Jag borstade nyss ur tre svansar, inkl Sallys, på fem minuter, med vanlig borste. Pälsglans är guds gåva till hästägarna.

Och Sally vill meddela att förutom en liten förvirrad tuss så ligger faktiskt hennes man på samma sida halsen =)

Är änglahästen någonsin spolad förresten? Jag skulle vilja tvätta av de där gigantiska hovskäggen lite men har inte vågat släpa fram slangen. Iofs verkar hon ju INTE ha något mot vatten (hon förstör snart badkaret i hagen med sitt förb*nn*de stampande i det) men säkrast att fråga..

Tack men jag svarade på Din fråga....Men det var kanske fel svar, eller?
Jag skrev att Du på inga villkor skulle fläta någonting...
En arab skall oavsett var den visas visas som en arab och inget annat.....
Om Du inte är nöjd med det....Tja, då KAN jag väl skriva att ja, då blir det poängavdrag och mer skottpengar.
Inte vet jag.....det beror väl på vem Du visar för....Vill de se hästen flätat oavsett ras, så är det väl OK, men är det å andra sidan en som inte vill se det, så blir det säkerligen poängavdrag....

Inte vet jag.....det beror väl på vem Du visar för....Vill de se hästen flätat oavsett ras, så är det väl OK, men är det å andra sidan en som inte vill se det, så blir det säkerligen poängavdrag....

NU svarade du :bow: Jag vet ju soms agt att man inte inte inte ska, men inte vad som händer om någon är så fräck att de bryter mot det. Men det beror alltså på domare.. tackar!

Fast jag kommer nog köra på lösningen med hårgele och snedlugg om jag får det att funka. Annars får jag väl helt sonika innan fråga domaren hur hon ser på en luggfläta =)

:confused: :confused: VARFÖR detta -->
----citat-----Fast jag kommer nog köra på lösningen med hårgele och snedlugg om jag får det att funka. ----slut citat----

Det övergår mitt (lilla?) förstånd varför DU i hela friden skall ha gel och snedlugg????? Inte ens på arabutställningar har man detta....Jo, på det glada 80-talet, men det var då det....

Jamenguuud.. så illa det såg ut, där kommer fina (?) hingsten in med hela långa pannluggen instoppad under utställningstränsets ena sida.. :crazy:

Alex, låt håren flöda fritt med pälsglans i.. en domare SER huvudet ändå, vissa (seriösa) går t.o.m fram och lyfter undan alltihop för att kolla lite nogrannare! :)

Ja precis...kollar man in sina gamla Arabian Horse World tidningar från det glada 80-talet så - vojne, vojne - som FULA de gjorde hästarna med allt överdrivet smink och gel och ja, Gud vet allt vad de gjorde...
Nix, pix...au naturel är bäst och vackrast för mig!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka