Sv: Fråga om våra kattungar
Hur gör man framöver; brukar man ha kattungar i hage som hundvalpar?
Jag hade mina i en stor hundbur. De klättrar som tokar i tidig ålder så har man inget "tak" över hagen måste man sätta ngt galt lägs väggarna så att de inte kan ta sig upp. Anledningen till varför man stänger in dem är ju ffa för att de inte är rumsrena. Mina brukade få nalla runt utanför buren också men under natten och när man inte är hemma är det skönt att ha dem i säkert förvar.
Och slippa hitta kiss o bajs överallt. Mammorna är annars bra på att sköta sina ungar. Både att hålla ordning o reda och att tvätta dem så att de kissar.
När börjar dom gå på låda och hur lär man dom det?
Kattmamman lär dem. Vi behöver inte göra mkt med kattbebisarnas uppfostran.
De behöver nog inte låda förrän de börjar få fast föda. Ställ in båda sakerna samtidigt så lär mamman dem vart man bajsar och sen.
Hur och när börjar man ge dom fast föda? Mamman äter Royal Canin Babycat..
Ska du ge torrfoder (som man ofta gör) så skulle jag blöta den och ställa in den i en vanlig skål. Stor - för mamman lär också hellre äta av deras mat.
Ge dem samma mat som mamman får.
Vad avmaskar man med? Ska jag göra det redan nu?
Det finns tusen åsikter kring detta med avmaskning. Det mest extrema jag hört är att man ska avmaska mamman varje dag 3 i 3 veckor innan födseln.
Mamman förutsätter jag att du avmaskat under dräktigheten. Ungarna brukar jag sen avmaska före 3 veckors ålder. Och sen igen lite senare. Det beror på vad man har för preparat också. Läs på förpackningarna och fråga på apoteket.
URSÖTA BEBISAR!