Fråga om våra kattungar

Druvan

Trådstartare
Nu är våra kattungar 3 veckor gamla och har börjat knalla omkring lite smått i lådan :p.

Hur gör man framöver; brukar man ha kattungar i hage som hundvalpar?

När börjar dom gå på låda och hur lär man dom det?

Hur och när börjar man ge dom fast föda? Mamman äter Royal Canin Babycat..

Vad avmaskar man med? Ska jag göra det redan nu?

Har bara erfarenhet av hundvalpar :o

Sv: Fråga om våra kattungar

Hur gör man framöver; brukar man ha kattungar i hage som hundvalpar? Man brukar iaf försöka hålla dem på ett avgränsat område tills de blivit rumsrena. Sedan får man såklart kolla av hur säkert hemmet är för kattungarna innan de får ränna omkring som de vill. Kablar brukar tex. vara väldigt poppis att leka med.

När börjar dom gå på låda och hur lär man dom det? De brukar börja gå på lådan ungefär samtidigt som de börjar äta fast föda. Har de en rumsren mamma och hålls på liten yta med flera lådor brukar de bli rumsrena av sig själva. Man brukar inte behöva hjälpa till så mycket. Sker det en olycka bannar man inte utan sätter helt enkelt kattungen på lådan så att den förstår kopplingen kissa/bajsa och låda.

Hur och när börjar man ge dom fast föda? Mamman äter Royal Canin Babycat.. Jag brukar börja ge kattungarna fast föda när de är runt 4 veckor gamla. Jag börjar med rå nöt- eller lammfärs blandat med mjölkersättning.

Vad avmaskar man med? Ska jag göra det redan nu? Man ska helst avmaska dem innan 21 dagars ålder med tex. Banminth eller Flubnol.

Tack för svaret! Nu är dom avmaskade och har flyttat till en "hage" med hus och liten kattlåda. Får se om dom vill smaka fast föda i helgen :p.

Inte söta alls usch nej! :angel:

r_da_kissar_1196979009.jpg

tv_ttar_1196979049.jpg

herreguud va söta :love:

det där stora huvvet på sista bilden, vad för konstig slags kisse är det? :angel:

Hur gör man framöver; brukar man ha kattungar i hage som hundvalpar?
Jag hade mina i en stor hundbur. De klättrar som tokar i tidig ålder så har man inget "tak" över hagen måste man sätta ngt galt lägs väggarna så att de inte kan ta sig upp. Anledningen till varför man stänger in dem är ju ffa för att de inte är rumsrena. Mina brukade få nalla runt utanför buren också men under natten och när man inte är hemma är det skönt att ha dem i säkert förvar. :D Och slippa hitta kiss o bajs överallt. Mammorna är annars bra på att sköta sina ungar. Både att hålla ordning o reda och att tvätta dem så att de kissar.

När börjar dom gå på låda och hur lär man dom det?
Kattmamman lär dem. Vi behöver inte göra mkt med kattbebisarnas uppfostran. :D De behöver nog inte låda förrän de börjar få fast föda. Ställ in båda sakerna samtidigt så lär mamman dem vart man bajsar och sen.

Hur och när börjar man ge dom fast föda? Mamman äter Royal Canin Babycat..
Ska du ge torrfoder (som man ofta gör) så skulle jag blöta den och ställa in den i en vanlig skål. Stor - för mamman lär också hellre äta av deras mat. ;) Ge dem samma mat som mamman får.

Vad avmaskar man med? Ska jag göra det redan nu?
Det finns tusen åsikter kring detta med avmaskning. Det mest extrema jag hört är att man ska avmaska mamman varje dag 3 i 3 veckor innan födseln.

Mamman förutsätter jag att du avmaskat under dräktigheten. Ungarna brukar jag sen avmaska före 3 veckors ålder. Och sen igen lite senare. Det beror på vad man har för preparat också. Läs på förpackningarna och fråga på apoteket. :)

URSÖTA BEBISAR!

Åhhhh så söta dom är. Grattis till söta kissimissar. :love:
Har själv kattungar 9 st i 2 olika kullar. Jag har gjort så här jag visar vart lådan finns (tar oftast en låg låda första veckorna då dom är 4 v gammla) Gärna en liten bajs från deras mor man lägger den i lådan detta gör att kattungarna lär sig att där finns det bajs där ska man kissa o bajsa (för det gör mamma) sedan har dom inlärt att gräva ligger väll inlärt i det lilla huvudet att gräva när man ska i lådan. Dom lär sig snabbt detta. Lika så gäller det maten jag ger rogal canin kitten till mina kattungar det e små bitar kattfoder som man kan blötlägga lite Obs din katthona kommer att försöka äta detta oxå men försök att få henne att inte äta inte bra med matbyte för hennes mage. Låt dom små springa omkring fritt dom brukar hålla sig nära sin säng då detta e koplat till tuttdags för kissarna. Sen kommer dom undersöka allt allteftersom då menar jag allt. När dom är 12v är dom flyttklara. Jag brukar sätta ut annons på blocket.se å berätta lite om dom å poff e dom sålda ta inte för INTE för lite betalt för dom då detta kan ge upphov till att folk bara skaffar för sen tröttna på katten. Korthåriga tar jag 500kr för å långhåriga 1000. Lycka till å ett stort grattis till söta kissar.:banana:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 166
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Vi har två kattungar, hanar på 12v. Har bara haft vuxna katter förut, så inte så mycket erfarenhet av just småttingar. Bor på hästgård...
Svar
5
· Visningar
1 272
Senast: zanzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama