Fråga om "urfallning"

alice

Trådstartare
Fråga om \"urfallning\"

Igår fick jag en fråga från en tjej i stallet ang foder. Hon var tämligen förtvivlad eftersom hennes häst alldeles tydligt fallit ur. Jag fick titta på hästen och visst, ingen tvekan! Han var jättefin i hullet över revbenen (nästan lite mycket till och med :o ) men ryggen var så tunn, så tunn och även korset. :(
Hon undrade hur det var möjligt (jag fattar inte heller) eftersom hösilaget har haft så bra värden under hela säsongen (7,8 MJ och 60 gSRP, kvot 7,7). Är liiiiite osäker på värdena under april och framåt. Med den analysen och övrigt foder fick hästen ung 89 MJ och 682 gSRP under installningen (han är fodrad "med ögat"), en kvot på 7,6 alltså (beräknad vikt på hästen är 600 kg). Det borde ju inte vara för lite protein tycker jag. :confused:
Jag vet inte om det kan ha att göra med att hästen tränades ganska hårt i hoppning stötvis under feb/mars och april.
I höstas pratade jag jättemycket med den här tjejen om foder och liknande. Hon frågade hur hon skulle göra och jag sa att analysen var så bra att det inte spelade någon roll eg. Tydligen hade jag fel. Så min fråga är; Hur gör vi till nästa installningssäsong om hösilaget även denna gång är lika bra? Ge ännu mer protein i form av typ Groov, lusern eller dyl? Har tipsat henne om Forans VSL och det skulle hon prova.
Hur ska hon göra i sommar? Hon vill ju gärna få tillbaka alla muskler så fort som möjligt. På lördag släpps hästen på bra bete dygnet runt. Hon har nyligen köpt havre och Grund och tänkte ge 1 kg av var under betet. Betet är ett bra och välgödslat bete. Jag tipsade henne att gå över till grooven när grunden är slut. Rätt? Det är om ung 30 dagar dvs i början av juli och då börjar ju även proteinet att tackla av i gräset. Eller är det "bättre" med lusern pga "skonsammare" protein under sommaren?
Hur ska jag vägleda henne? Tacksam för alla tips vi kan få!

//Alice
 
Re: Fråga om \"urfallning\"

Hur rör sig hästen? Hur passar utrustningen? Det finns ju andra saker än proteinbrist som kan orsaka att hästen tappar muskler.
 
Re: Fråga om \"urfallning\"

Hur rör sig hästen?

Med risk för att låta korkad :o ; hur menar du? :confused:
Vet att hästen inte riktigt går i rätt form. Har efter vårvinterns träningar ansatt en hel del underhals (vilket jag mkt fint påpekat). Innan påhoppen kommer; JAG har INTE något med hästens ridning att göra....än. :angel:
Den kille som hoppat honom har inte ridit i en bra form, snarare tvärt om. :devil:


Hur passar utrustningen? Det finns ju andra saker än proteinbrist som kan orsaka att hästen tappar muskler.

Hästen ska ha tillpassad utrustning (sadeln är utprovad, men kompetensen på utprovaren är tvivelaktig iof), men jag kanske ska tipsa henne om att kolla upp det. Hästen har lite knepigt sadelläge pga enorm manke. Ska prata med henne om det.

//Alice
 
Re: Fråga om \"urfallning\"

Underhals och en dåligt utvecklad överlinje brukar hänga ihop. Om hästen tappade överlinjen, och utvecklade underhals, samtidigt som den började bli riden annorlunda (sämre :angel:) så har du nog tyvärr orsaken i ridningen.

mvh Jessica
 
Re: Fråga om \"urfallning\"

Vet att hästen inte riktigt går i rätt form. Har efter vårvinterns träningar ansatt en hel del underhals (vilket jag mkt fint påpekat). Innan påhoppen kommer; JAG har INTE något med hästens ridning att göra....än. :angel:
Den kille som hoppat honom har inte ridit i en bra form, snarare tvärt om. :devil:


då är det väl inte så konstigt att hästen inte har muskler i ryggen? om han inte arbetar dom, så forsvinner dom ju... eller har jag helt fel?

kanske kan försöka att lägga fram lite fint att hederlig dressyrträning och ut i skogenpromenader faktiskt kan göra underverk för omusklade ryggar!
och simning, om ni har tillgång till vatten. Jätteeffektivt!!!! :idea:
 
Re: Fråga om \"urfallning\"

Underhalsen kom först. Den dök upp redan tidigt i våras pga alldeles för hög form och brist på ryggverksamhet. Att han har fallit ur har kommit nu på senaste månaden. Men jag gissar att du har rätt....

//Alice
 
Re: Fråga om \"urfallning\"

Sant! :D Det syntes när killen red att bakdelen var ute och for, ryggen var hängmatta och formen hög. :devil: :angel:

Jag har redan föreslagit dressyrträning, markarbete/gymnastikhoppning, klättring mm. Tyvärr har vi inte tillgång till vatten...eller jo, vi har ju en insjö bredvid stallet men det går inte att komma ner dit pga snårskog och dybotten. :(
Frågan är om jag ska vara så fräck att jag berättar för henne att jag (tillsammans med Er! :bow: ) kommit på varför han fallit ur. Då måste jag ju säga vad jag (och flera med mig) tycker om killens ridning. :devil:

//Alice
 
Re: Fråga om \"urfallning\"

frågan är ju om det inte är fräckare att låta bli...

jag tycker absolut att du ska ta upp det med hästägaren. hon har ju frågat dig om hjälp med hästen, så hon tål att höra vad du tycker ska göras.

bara för att man "lägger sig i" andras ridning och träning så är jag min inte översittare. jag skulle bara bli glad om någon ville engagera sig i min ridning och träning. det är ju så himla lätt att falla in i sina egna träningar att man inte ser vad som händer med hästen.

go girl!!!!
 
Re: Fråga om \"urfallning\"

Man kan ju uttrycka sig på olika sätt. Men börja med att det inte är fodrets fel, utan att något inte stämmer i hästens rörelsemönster och att ryttaren borde ta hjälp av en tränare.
 
Re: Fråga om \"urfallning\"

:bow: sant!

Nu är (har varit iaf) tyvärr situationen med denna kille lite "speciell". :crazy: Men jag ska prata med henne lite försiktigt idag och se hur hon reagerar. Det är en underbar häst som förtjänar det bästa. :love:

Tack för all hjälp! :bow: Det är underbart att ni finns så man kan bolla idéer med och få andra synvinklar på saker och ting.

//Alice
 
Re: Fråga om \"urfallning\"

Hon har hjälp av tränare, men tyvärr varianten som mer ser till formen rent "estetiskt" :devil: istället för "funktionen". :D Ska försöka hjälpa henne så fint jag bara kan. Vill ju inte trampa på några tår.

:bow:

//Alice
 
Re: Fråga om \"urfallning\"

Foder kan göra under men det finns ju gränser...

Så länge den är rund om magen verkar det inte vara nån brist på protein. Skulle nog vänta lite med grooven också, grundens kvot ligger väl över 6?
 
Re: Fråga om \"urfallning\"

Självklart! Har dock, av egen erfarenhet, lärt mig att man kan mycket långt fodra en häst till god muskelmassa. Däremot borde musklerna kunna påverkas negativt (som det ovan påpekats av kloka bukefalister :bow: ) vid felaktig ridning. Hos människor finns ju uppbyggande träning och nedbrytande träning. Det borde väl finnas hos hästar också.

Att den är rund om magen betyder enbart att den får rätt energimängd. Det säger inget om proteinet eg!

//Alice
 
Re: Fråga om \"urfallning\"

Bara protein kommer ju inte bygga några muskler. Det är genom korrekt ridning och en balanserad foderstat du får muskler.
 
Re: Fråga om \"urfallning\"

Till viss del kan det det. *obstinat* Men de muskler som krävs för arbete (det är skillnad på muskler och muskler :D ), och det är de muskler man ofta menar, kommer ju bara i och med ridning, korrekt sådan.

Vi får hoppas nu att den här tjejen inte tar saken på fel sätt när jag pratar med henne. Men som ni sa...hon frågade, så nu kan jag säga det jag tycker. :devil: :angel: Jag ska bara försöka lägga fram det på ett sakligt sätt och inte kritiserande.

//Alice
 
Re: Fråga om \"urfallning\"

Håller med dig här. Får hästen den mat den behöver OCH tillräckligt stora ytor att röra sig fritt på så musklar den sig eller håller den muskelmassa den har. Rids den däremot fel så bryter man ner och tvingar bort muskler från där de ska vara.
 
Re: Fråga om \"urfallning\"

jag håller med er också MEN :D det beror ju på hur stor muskelmassa man ska ha.

Tillräckligt för att orka skritta eller piaffera?
 
Re: Fråga om \"urfallning\"

Instämmer med övriga svar om att träningens kvalitet onekligen borde förbättras. :smirk:
Men kolla ett träckprov också. :idea:
Hur är avmaskningarna skötta och hur ser beteshygienen ut?
Min kompis häst var bukig, magen hade liksom ramlat ner från ryggen. Det visade sig att hästen hade fullt med bandmask. :crazy:
 
Re: Fråga om \"urfallning\"

Hästen är absolut inte bukig utan har normal maglinje.
Avmaskning är skött helt enligt "boken" så även beteshygienen. Vi har en petnoga stallägare. :D

Men eftersom han håller gott och kanske tom lite mycket hull borde det väl inte bero på mask?!?! :confused:

//Alice
 
Re: Fråga om \"urfallning\"

Min förra hade OK hull, för djävlig överlinje men blank päls. Var avmaskad enligt traditionellt schema från veterinär. Men ändå pinfull med mask.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 371
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 477
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 310
Senast: Sara75
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka
  • Avels fråga

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp