Fråga om tredelat eggbett

Lillypilly

Trådstartare
Precis som rubriken lyder så undrar jag om tredelat eggbett. Fick just sms av en polare som hade utläst från min fb att jag använde tredelat eggbett och fråga mig för att citera:

"Hur kan du sitta och skriva att din häst är så mjuk o fin i munnen och sen använder du tredelat eggbett. Vet du inte om att tredelat är ett skarpt bett?"

Jag svarade att : Men eggbetten tillhör ju ett av de mildaste betten och sen är det faktiskt handen som avgör vad som är skarpt eller ej.

Min fråga är: Vad fan stämmer? Jag har nog bara använt tredelat eggbett de senaste 5åren så jag har ingen koll alls. Är de inte snälla bett?

Sen för att förtydliga det hela så rider jag med sätet så jag tar knappt i munnen på min häst. Vad finns det för andra bett som är snälla som man kan använda i stället för eggbettet?

Ahh hjälp jag är trög, fattar ingenting.

Sv: Fråga om tredelat eggbett

Jag skulle vilja säga att eggbett tillhör de mildare betten. Om din häst trivs med det så rid du vidare med gott samvete...

Din kompis har tydligen inte så stor kunskap om detta. Hon behöver läsa på lite. Ett tredelat eggbett är inte ett skarpt bett och med en mjuk fin hand ska du inte känna att du är fel ute. Fortsätt du lugnt att rida på det och tipsa din kompis om lämplig litteratur.

Fortsätt rida på ditt bett du om det fungerar bra. Tredelat eggbett är typ det sista bett jag skulle kategorisera som skarpt så vet inte riktigt vad din kompis utgick ifrån där.

för en häst så är ett tredelat kanske jätteskarpt.. för en annan häst så kanske det passar utmärkt..
osv

Min häst tycker tex INTE om raka bett utan tungfrihet... Det blir ett skarpt bett för honom medant det annars anses vara ett snällt bett.

HÄSTEN avgör vad som är skarpt och inte skarpt för det är hästen som har det i munnen och den talar ju om vad den anser om det.

kl

Men jag förstår ändå inte varför hon blev så upprörd. Hon poängtera hela tiden att tredelat är ett skarpt bett, varför rider du på skarpt bett.

Alltså ska jag börja ursäkta mig och typ -Nej men jag rider med repgrimma då så du slipper få näsblod över mitt tredelade eggbett.

Kan du inte skriva tillbaka och fråga henne varför tredelat skulle vara ett skarpt bett? :confused:

Det är inte ett skarpt bett, sen kan hästar ha lite olika åsikter om vilket bett de vill ha i munnen eller ej men är din pålle nöjd så har du helt klart valt ett bra och snällt bett som passar hen.

Hon svara mig bara att :Tredelat är skarpare än tvådelat, ju fler brytpunkter det är så desto skarpare är bettet.

Det är enda svaret hon gav mig.

Skulle säga att det är tvärtom. Den enda brytpunkten går lätt upp i gommen på hästen och det är inte bra alls. Sen gör de fasta ringarna ofta att bettet ligger mer stilla i munnen - vilket de flesta hästar uppskattar.

Leta upp någon faktasida om bett och länka.

Vissa hästar kan uppleva tredelat som något skarpare än tvådelat, men mest handlar det om vad olika individer trivs bäst med. Men ett tredelat tränsbett hör inte till de skarpare betten utan snarare tvärtom. Själv har jag tredelat som "standardbett" på mina hästar.

Det viktigaste är att hästen trivs med bettet. Det kan du säga till din kompis.

Här finns lite relevant information att hänvisa till:
---
Tredelat betsel
Ett tredelat betsel är att föredra framför ett tvådelat eftersom de tre länkarna ligger bättre med tanke på de förutsättningar som finns. När det tvådelade betslet ligger över tungan skapas en skarp brytpunkt som lätt trycker mot gomtaket.
...
I vissa fall kan en fast bettring vara att föredra. Denna typ av bettring fördelar trycket mot mjukdelarna över en större yta.
För att dessa betsel skall ligga bra måste man gå ner minst en centimeter i längd.
---
http://www.djurtandvardskliniken.se

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka