fråga om snoppen....

tinafinis

Trådstartare
Jo, min valack har väldigt mycket "fnas" på sin snopp.
Ser precis ut som näver på en björk.
Vad är detta?
Ska de vara mycket sådant??
Tvättas detta bort om de en hingst o man ska betcäka?
han tycker då inte pm när ja e där o pillrar (så de gör ja inte)
Sedan har han även ungefär som gegga mest vid hålet vid skapet. Antar att detta är nåt slags smörjmedel?!?!!?

ja, hoppas nånkan hjälpa mig!

Sv: fråga om snoppen....

Vet inte riktigt hur jag ska säga...?
Det är liksom smuts blandat med hudavlagringar. Det tvättar man bort, med jämna mellanrum. Ska hållas hyffsat rent i de regionerna, men inte tvätta allt för ofta. Jag tvättar med vanligt vatten på en svamp när jag ser att det behövs, lr så "pillar" jag bara bort det. (Ja, det är äckligt, och nej, kusen gillar det inte allt för mkt.)
Hingstar håller man god hygien på, för att stoet inte ska få ev infektioner. (De hingstar jag varit i kontakt med, har de iaf varit mkt noga med hygienen. Är väll iofs inte lika vanligt längre med naturlig betäckning, som det var förr. Men visst betäcker många naturligt, istället för, inseminering.)

jag tvättar snoppisen med jämna mellanrum på min hingst åxå. Har alldeles egna snopphanska till han :rofl:

Det är helt enkelt svett och hudavlagringar. Precis som det brukar bli mellan juverhalvorna på ston.
Det kan vara bra att plocka ur de värsta kokorna, men de flesta valacker brukar rena sig själva bra. Håll dock koll så att skapet inte blir svullet eller varmt. På vissa valacker, som får problem med detta, kan man bli tvungen att låta veterinär ge lugnande, så att snoppen hängs ut, och man kan tvätta ordentligt.
Hingstar har sällan eller aldrig problem med detta, eftersom de vädrar snoppen betydligt oftare än vad valacker gör.
Hingstar som betäcker brukar man tvätta innan betäckning.

Även seminhingstar tvättas.

Jag såg nu att jag formulerat mej konstigt. Klart att seminhingstar tvättas, men just när jag skrev det jag skrev, så hade jag enbart naturlig betäckning i huvudet, som svar/exempel på det ts frågade om. Tänkte inte längre än så.

min har oxå haft det men idag när jag såg den ute när han kissade var den helt ren!!!:) av sig självt!!:D

OK tack. Då får ja kanske börja tvätta min polle så för han har VÄLDIGT mycket! Och ja som via säger, de påminner om de som stona får vid ljuvret (luktar faktiskt gott, fast inte alltid på valcken ja har där hemma).
Men hur tvättar man då? man kan väl inte stå och dra ut den utan man får väl passa på när den e ute? Min häst försöker verkligen att inte sparkas men håller ja på för länge o pilla så börjar han lyfta på bakbenen och markera....

Ursäkta att jag snor din tråd, men min fråga handlar om samma ämne.
Jag har ett sto som brukar få sånt där mellan juvrerna, ska jag tvätta bort det också?

Tvätta ffa i skapet, det är där den mesta gojan sitter. Det som sitter på själva snoppen är liksom bara toppen på isberget. Använd ljummet vatten, snälla hästar kan tolerera att man spolar i skapet med slang, med ljummet vatten.
På Apoteket kan man köpa ett medel som är för intimtvätt, tror att det heter Hibitane eller ngt liknande, om det inte räcker med vatten.
Flagorna som sitter på snoppen får du försöka att plocka när snoppen är utfälld, men som sagt, de flagorna brukar inte vara problemet.

Man ska inte tvätta snoppen och man ska inte ta bort flagorna. De finsn där och ska vara där. Har man sen en häst som inte får betäcka så kan man, 1 gång om året eller ännu mer sällan, skölja rent lite med vanligt vatten för att få bort smuts. Men de bakterier som finns där ska vara där. Annars kan man orsaka problem.

Jo precis, har hört 1 - 2 ggr om året, annars kan man ta bort bra bakterier och skapa obalans..

Liknande trådar

R
Hästhantering Har precis flyttat in en ny tjej med sin nya foderhäst i vårat stall på 10 platser. Hon har tidigare varit medryttare/skötare på ca två...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 786
Senast: RoyalRocket
·
Hästvård Visste inte riktigt hur jag skulle få till en bra rubrik som beskriver problemet, och om den ska ligga här under hästvård (annars får...
2
Svar
22
· Visningar
3 715
Senast: Korven
·
L
Ridning jo, jag har en rätt så hingstig valack, men själv ingen särskilt imponerande erfarenhet sen tidigare av hingstar eller hingstiga...
2
Svar
20
· Visningar
2 643
Senast: LuckyLuke
·
Hästvård Vet inte om detta borde stå på hästvård - men jag antog att jag kan få fler napp här på avel efterssom det lär finnas några hingstar som...
Svar
8
· Visningar
5 785
Senast: Kookaburra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka