Fråga om sjuk(?) kanin

R

REA_

Jag har en dvärgvädur som snart blir ett år. Idag har han bara legat i inhängnaden som jag har i lägenheten. Han har inte ätit något sedan igår kväll och inte heller druckit, vad jag vet. Har provat att ge honom russin som vanligtvis är favoritgodis! Han vill inte ha russin eller något annat. Verkar allmänt slö. Rör sig mycket lite. Han verkar inte ha ont någonstans och verkar inte ha snuva eller liknande. Kan det bero på att han byter päls? Han har varit ute hela sommaren och har nu bott inne en vecka.

Sv: Fråga om sjuk(?) kanin

Nedsatt aptit
Det finns en mängd tänkbara orsaker till varför en kanin tappar aptiten. Den vanligaste orsaken är att kaninen står på en kost som innehåller alltför lite fibrer och för mycket kalorier. Denna kombination kan leda till fetma, fettlever och dålig motorik i magtarmkanalen.

Ett annat vanligt problem som kan orsaka nedsatt aptit är tandbesvär. Överväxta kindtänder med skarpa kanter kan orsaka sår i tungan, och bölder vid en tandrot kan leda till att kaninen slutar äta pga smärta.

Mindre vanliga, men mycket allvarliga tillstånd som kan leda till upphörd aptit, kan vara livmoderinfektion, bölder, luftvägsinfektion, magtarminfektion, infektion i mellanörat, intag av giftiga produkter samt infektion i urinblåsa eller njurar.

Upphörd aptit som inte går över på 48 timmar är alltid något Du bör kontakta Din veterinär för även om Din kanin uppför sig helt normalt! Kaniner utvecklar snabbt problem med levern om de går utan mat i långa perioder. Om levern drabbas kraftigt kanske det inte finns något sätt att vända utvecklingen. Tidig diagnos och behandling av upphörd aptit är bästa sättet att rädda kaninens liv.

KÄLLA:Agria

Sv: Fråga om sjuk(?) kanin

Ge honom pepparmyntste, en 5 ml varje halvtimme minst och försök få han att röra på sig, ge bara hö och ev 1 tsk kallt kaffe oxå. Hans tarmar kan ha stannat av pga pälsbyte. Har du ananasspad hemma ge gärna 10-20 ml av detta oxå för det löser upp ev hårbollar. Tänk sedan i fortsättningen på att ge rätt mat dvs fibrer och ej för mycket. De ska alltid ha hö.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 898
Senast: Nominous
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 354
Senast: Mirre
·
Hundhälsa Har jourtid klockan 17.00, så ni behöver inte fundera över detta. Behöver bara få skriva av mig och höra om det är någon annan som har...
2
Svar
23
· Visningar
2 901
Senast: Melli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar