Fråga om mineraler. Hjälp?

V

vargen

En väninna till mig påstår att om man blandar i mineralerna i blött foder, t.ex. betfor och det sedan får stå i en timma eller mer så förlorar mineralerna sin verkan. Detta ska tydligen gälla alla sorters mineraler, pulver som pellets. Alltså måste mineralerna hållas torra hela tiden för att behållla sin effekt.

Jag har inte hört påståendet tidigare så jag tänkte höra med er. Har hon rätt? I så fall varför? Vad händer med mineralerna när de blöts? :confused:

Tacksam för svar.

///Celia
 
Sv: Fråga om mineraler. Hjälp?

Knappast. Vaddå "sin verkan"? Mineralerna finns ju i maten även om mineralerna löser upp sig.

Fråga henne om mer info, var hon fått uppgiften ifrån, var ämnena tar vägen osv. Alltså, ställ dina frågor till henne och se vad hon har för argument.
 
Sv: Fråga om mineraler. Hjälp?

Det som skulle kunna hända är väl att de löses upp så att de inte syns, men att de skulle försvinna eller förstöras kan jag inte tänka mig. :)
 
Sv: Fråga om mineraler. Hjälp?

Så var min tanke ockås, att de finns väl kvar även om de löses upp...? Jag kan i så fall snarare tänka mig att de kan förlora en liten del av sin verkan i pelleteringsprocessen, om ens då.

Ptja, jag har frågat henne, men hon säger bara att "det har jag hört av flera personer". Vad exakt som händer med blöta mineraler vet hon nog inte, men om fler säger att de förlorar verkan så blir det sant, tycks det.

Därför tänkte jag att jag skulle ha ett bra argument om vi tar upp ämnet igen. Jag kan ju inte gärna säga att "men jag har hör av flera personer att det INTE är som du säger", det känns ju lite larvigt... :D

//C
 
Sv: Fråga om mineraler. Hjälp?

Vad menas med att de förlorar sin verkan då?

Nu är jag inte så jättepåläst vad gäller kemi, så någon annan kanske kan detta bättre, men... :angel:
Mineralfodren innehåller olika mineralämnen, alltså grundämnen som kalcium, fosfor, magnesium, koppar mm. Det är de ämnena man vill ha i hästen, och de kan inte försvinna eller förstöras i vanligt vatten såvitt jag vet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 602
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har problem med ponny som nu har börjat tunna ur sin överlinje. Hon behöver helt klart mer protein än vad jag ger men hur jag än räknar...
Svar
7
· Visningar
932
Senast: Elo
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 805
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 140
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp