Fråga om hovproblem.

Fibusen

Trådstartare
Gäller inte min häst,utan stallkompisens..

Problem med knäna först och främst pga att hon har växt för fort,det har "läkt ihop" och såg bra ut på röntgen sist.. Problemet efter det var senorna,pga för höga kotor så var senorna för korta (också pga för snabb växtperiod) så senorna var dåliga,och om jag fattat rätt så skulle det kunna gå att opereras genom att "sprätta" senorna lite,nu har jag ingen aning om det stämde eller inte eftersom jag aldrig har hört talas om att sprätta senor,m.m.

Det vart iallafall bra,och hästen har varit problemfri ett längre tag...

Men,det började med att hästen började gå taffligt,sen vart hovarna varma,och det fanns även puls i ena hoven. Veterinären kontaktades,röntgen gjordes (visade inget),så dom chansade på att det var en inflamation i ena hoven,på med sulor fram (oskodd bak) och hoppades på en förändring. Inget hände på 3-4 dagar,in till veterinären igen,och nu går hästen på metacam (??).

Är i dag 3 dagen hästen får medicin,och 7 dagen med sulor,ingen direkt förbättring syns,förutom att hon brallar i hagen lite mer än vad hon gjort tidigare,men fortfarande stapplig när hon vänder,varm i hovarna (fram) och puls i ena fram,dock så har den enligt ägaren förändrats.

Veterinären trodde inte alls på fång i början,men sist vi var in lät han inte helt 100 på att det skulle uteslutas,nu ska hästen äta medicin samanlagt i 10 dagar,sen efter det så blir det att åka in igen ifall det inte gett sig.

Både veterinär och hovslagare trodde från början att det var inflamation i hoven,och uteslöt fång helt och hållet.

Vad bör man mer göra i fall det inte blir bättre? Vad bör undersökas? Röntga knäna igen,fasst det såg bra ut för ca 10 månader sen?

Hästen är 3 år och inte inriden/inkörd,alltså inte tagen än,så det är inget som handlar om att den är sönderriden eller nått!

Ska tillägga att problemen började nu igen när snön försvann,och marken var hård,och nu när det blivit lera har det blivit värre.

Senast ändrad:
Sv: Fråga om hovproblem.

Fortfarande varm i kotorna,hovarna dock svalare nu,vissa dagar helt sval överallt. Stapplig fortfarande,men sällan.

Vad kan det vara?

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 590
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 606
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka