Fråga om besiktning/efterkontroll/registreringsbesiktning

honung

Trådstartare
Jag har ett lite halvbråttom problem! Jag har besiktat min bil, som inte gick igenom på grund av ett antal fel varav ett fel var det avtagbara draget (som jag aldrig använder) som inte gick att få på plats. En kille hjälpte mig genom att svetsa dit ett nytt vrede på draget, men vid efterkontrollen blev detta inte godkänt, ajabaja - så fick man inte göra. Nähä sa jag och såg allmänt förtvivlad ut (en olycka kommer sällan ensam), då upplyste personalen mig om att om jag såg till att tex svetsa igen fästet på draget så inte kroken helt enkelt går att hänga på plats, så räcker det med en registreringsbesiktning så får jag ett ok. Istället för att betala 3000 för en ny kula (jag får 4000:- för bilen i inbytespris hos bilhandlare...) Registreringsbesiktning kostar 450. Liksom.

Nu ska dragfästet svetsas igen i morgon, och nu gick jag in på bilbesiktningens sida för att boka tid. Och nu började frågetecknen hopa sig. När jag bokat en registreringstid på tisdag, så står det fortfarande på sidan att jag behöver göra efterkontroll. Va? Meneee...vaddå...ska jag göra två besiktningar en registreringsbesiktning och en efterkontroll? Bilen är ju godkänd i övrigt liksom, det är bara draghistorian som inte är godkänd. Hjälp?
 
Senast ändrad:
Sv: Fråga om besiktning/efterkontroll/registreringsbesiktning

Fast om du gör en registreringsbesiktning så försvinner antagligen kravet på efterkontroll. Systemet vet ju inte varför du ska göra en registreringsbesiktning, det kan ju vara för något helt annat. Så boka den, prata med besiktningen och det försvinner antagligen efter det.
 
Sv: Fråga om besiktning/efterkontroll/registreringsbesiktning

Ja, nu är det så att tisdag är absolut sista dagen att göra besiktningen, och jag kan inte göra det förrän eftermiddagen...så jag tänkte liksom vad ska jag boka - efterkontroll eller registeringsbesiktning? Tiderna är obefintliga redan i morgon bitti, då kommer det bara finnas drop-in tider och det vet jag inte om de accepterar för regitreringsbesiktning. Jag fattar inte praktisk betydelse heller för den delen, men något måste det ju vara eftersom de har separat bokning för just registreringsbesiktning...
 
Sv: Fråga om besiktning/efterkontroll/registreringsbesiktning

Jag har för mig att det är så att de besiktningsmän som utför registreringskontroll har en extra utbildning, men jag ska inte svära på det, men jag tror att det är anledning till att man måste boka den speciellt. Om jag var i ditt ställe så skulle jag boka registreringskontroll och under den prata med besiktningsmannen.
Sen tar väl en registreringsbesiktning lite mer tid i anspråk eftersom det ska fyllas i papper och skickas in.
 
Sv: Fråga om besiktning/efterkontroll/registreringsbesiktning

Okidok, det låter vettigt, då nöjer jag mig med registreringsbesiktningstiden. Jag ska ringa i morgon också. Tack för svar! :)
 
Sv: Fråga om besiktning/efterkontroll/registreringsbesiktning

Det är lugnt, jag var själv inne ett par gånger på ombesiktning av det avtagbara draget, den mest idiotiska uppfinning någonsin. Så när vi köpte nuvarande bilen så var det första kravet att det skulle vara fast drag. ;)
Jag kan faktiskt inte se någon som helst vettig anledning till varför man ska kunna ta bort draget. Grannen hade ett likadant men körde sällan med släp så hon stoppade sitt drag i en påse i bagaget. Bra tänkt men då gick inte draget på istället eftersom det var rost på delen som satt på bilen. Fast jag lånade det en gång när vi hade fått svetsa bort vårat och hade beställt ett nytt som inte hade kommit än...
 
Sv: Fråga om besiktning/efterkontroll/registreringsbesiktning

Hakar på här och samtycker att just avtagbart drag inte är bra om man drar släp några ggr i veckan.
Vi har det på Ålrådden och tänker;
Estetiskt så snyggare utan, säkrare/bättre för ev motpart vid olycka, irriterande om man lastat bagage och sedan kommer på att kroken skulle på (då den ligger vid reservhjulet).

På den andra bilen, Ålträcken är det ett svängbart med knapp som man når direkt från bagageutrymmet, mkt smart jmfrt med andra lösningar. Min fru visade mig också att om man tryckte på knappen direkt behövde man inte ta bort skyddsluckan först, den slog kroken då loss och ner på marken. =)

Och ja, om kroken är ute/framme så är det oundvikligt att vara när den med byxbenen, såklart!
Mkt om inget...
 
Sv: Fråga om besiktning/efterkontroll/registreringsbesiktning

+ snurrfian

Ja, som sagt, jag använder aldrig draget. Det har legat i tygpåse i en sidolåda i skuffen och enda gången det kommer ur sin påse är vid besiktningen. Dumt nog. Jag kan vara elak och säga att det är besiktningsfolket som dragit sönder draget när de besiktat, men å andra sidan så har jag ju inte underhållit draget så det har rostat. Jaja, skitdetsamma. Bilen är en Audi A3 1,8T så den är suveränt stark och smidig att dra med, men jag har bara inte det behovet. Kanske skulle draget öka värdet vid försäljning, men det är försumbart nu tycker jag så därför väljer jag att hellre svetsa igen draget.
 
Sv: Fråga om besiktning/efterkontroll/registreringsbesiktning

Jo, nu har jag pratat med Besikta. Det var så att det krävdes såväl registreringsbesiktning som efterkontroll. Jag var tvungen att beställa efterkontroll också. Som tur var fanns det eeeeeen endaste tid kvar, en timme efter registreringsbesiktningen.
Byråkrati i kvadrat. :banghead:
 
Sv: Fråga om besiktning/efterkontroll/registreringsbesiktning

Estetiskt så snyggare utan, säkrare/bättre för ev motpart vid olycka, irriterande om man lastat bagage och sedan kommer på att kroken skulle på (då den ligger vid reservhjulet).

...

Säkrare för en själv vid påkörning bakifrån utan dragkrok. Som parentes i tråden. Förlåt TS.
 
Sv: Fråga om besiktning/efterkontroll/registreringsbesiktning

Jo, nu har jag pratat med Besikta. Det var så att det krävdes såväl registreringsbesiktning som efterkontroll. Jag var tvungen att beställa efterkontroll också. Som tur var fanns det eeeeeen endaste tid kvar, en timme efter registreringsbesiktningen.
Byråkrati i kvadrat. :banghead:

Men hjälp, det verkar ju helt idiotiskt... :banghead: Hoppas att det går smidigt hur som helst!
 
Sv: Fråga om besiktning/efterkontroll/registreringsbesiktning

Hade det varit i Flen hade bara draget behövts demonteras och så var det problemet ur världen.
 
Sv: Fråga om besiktning/efterkontroll/registreringsbesiktning

Hade det varit i Flen hade bara draget behövts demonteras och så var det problemet ur världen.

Ja för flens besikta's regler skiljer sig ju markant från resten av sverige. :banghead:

Jo, hade man haft lust att plocka bort en hel del på bilen för att komma åt att skruva bort fästet och sen troligtvis skruva en hel del hade det ju varit ett alternativ. Att svetsa dit en plåt tog ca 10 minuter så var det klart.
 
Sv: Fråga om besiktning/efterkontroll/registreringsbesiktning

Flen hade godkänt en professionellt utförd reparation första gången, jag har själv svetsat om drag som inte passat och modifierat ett antal genom åren så jag har iallafall liiiite erfarenhet av vad som är okej och inte i den vägen.

McG - med snart 40 års erfarenhet av fordon av alla de slag (och nästan uppfödd på en lastbilsverkstad).
 
Sv: Fråga om besiktning/efterkontroll/registreringsbesiktning

Nope, detta drag hade inte blivit godkänt någonstans. Oavsett dina erfarenheter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp