Fråga om barfota och värmning

bonbond

Trådstartare
Någon som kan svara på varför de flesta hästar tävlar bäst barfota och varför låter man hästen vila oftast mellan värmning och lopp?

Sv: Fråga om barfota och värmning

Någon som kan svara på varför de flesta hästar tävlar bäst barfota och varför låter man hästen vila oftast mellan värmning och lopp?

De flesta hästar tävlar bättre barfota eftersom att de då får en snabbare överrullning och kan på så sätt helt enkelt springa fortare då de kan vända upp hovarna snabbare. (Lätta bakvända skor ger nästan exakt samma effekt som barfota körning och minskar även risken för hovbensbrott vid hård bana)

Man brukar låta hästen vila mellan värmning och lopp eftersom att den då får gå in i boxen, kanske kissa, dricka och i lugn och ro få "ladda" inför loppet i boxen och slippa stå på gången och ha vagn på sig. Man kan alltså säga att bättre psykiskt för hästen att göra så för de flesta hästar.

Men hästen får inte värmas för tidigt heller, just pga man värmer hästen för att få upp kroppsvärmen och för att musklerna ska kunna prestera som bäst samt att syretransporten ska bli bättre :)

Sv: Fråga om barfota och värmning

ÄR det verkligen så att de flesta hästar tävlar barfota?
Jag skulle vilja säga så här: Hästar som kan springa barfota får bättre grepp, snabbare överrullnig, därav snabbare tider. Olika anledningar gör att hästar inte kan tävla barfota. Dålig hovkvalité, de blir för lätta och rullar över i galopp. Ibland måste hoven sparas då måste en häst som normalt tävlar utan skor, tävla med.
Det där med värmning...det skulle faktiskt jag också vilja ha ett mer vetenskapligt belägg för att det är bra att hästen värmas 1 timme innan start. Jag tror det uppkommmit att förr skulle hästarna visas upp i snabbare fart innan tävlingarna så spelarna kunde se hästen.
Vi har ibland frångått det där och värmer 1 lopp innan och skrittar med sulky och allt innan start. Det var en häst som blev väldigt uppjagad efter värmning. Några har blivit vansinnigt heta efter värmning att vi helt skippat det och bara skrittat vid hand innan.
Men för det mesta gör vi som "alla" andra och värmer snällt 1 timme innan start.
gulan

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Travhästar tävlar ofta utan skor, men att vara barfota passar inte alla. Forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet har tagit reda på...
Svar
3
· Visningar
292
Senast: super
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
671
Senast: Miingla
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
818
Senast: Ketrawzc
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
634

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka