fråga ang. att ta av skor

skorpannorpan

Trådstartare
Rent hypotetiskt, om man hade en häst som är ömhovad men som man bestämmer sig ska få leva ut sina glada dagar som promenadhäst, är det så plågeri att ta av skorna och låta den "lära" sig gå barfota?

Blir hästar mindre ömfotade efter ett tag, så pass att det går att rida dem barfota? Säg att hästen aldrig varit barfota, har inte helt toppenhovar och skulle må bra av att gå barfota om man ändå inte red så hårt, men är så ömhovad att den markerar ordentligt när den inte har skor.

Ok, kankse inte så hypotetiskt fråga iallfall...

Det blir ju lätt en ekonomiskt fråga om man ska ha en häst som promenadhäst vid sidan om en ny häst. Vad tror ni?

Något vi kan tänka på Werze ;)

Sv: fråga ang. att ta av skor

Jag hade absolut inte gjort så, särskilt inte som hästen är tänkt att ridas.

Immer

En sådan häst bör få behålla sin skor även som promenadhäst.

Du kommer antagligen få förslag på boots vid ridningen, MEN är hästen så ömfotad så kommer den att få ont till och från hagen och även i hagen vilket i sin tur leder till att hästen spänner sina muskler och så får den ont i hela kroppen till slut å då behöver det behandlas.
Om hästen ömmar för att den fått dålig hovvård och foder så kvaliten är dålig pga det så kan det ju bli bättre med rätt åtgärd, men en del hästar är ömfotade även om hovarna är i perfekt skick.

Senast ändrad:

Jag håller med tidigare svar. Men om skorna inte slits så mycket så kanske det går att återanvända dom en skoperiod till. Det har hänt att min hovslagare gjort så och då går min häst mer än "bara" promenadridning.

Du bör definitivt fortsätta att sko hästen! Det är inte ok att rida en häst som är så pass ömfotad som du beskriver utan skor, och risken är stor att den bara går sönder och blir ännu sämre i sina hovar snarare än att hovarna "härdas".

En del hästar kan "vänja" sig att gå barfota men långt ifrån alla.
Min ponny har varit skodd i över 20 år och blev väldigt ömfotad av att gå barfota även när han bara gick i gräshage och inte alls reds. Han får ha skor på sig.
Unghästen har gått barfota i mycket större omfattning och kan "linka till" om han kliver på något vasst/större sten de första två veckorna när man dragit av skorna. Efter den tillvänjningsperioden bryr han sig däremot inte om något underlag även vid hårdare ridning.

Ska du rida hästen ALLS tycker jag det låter som att den ska vara skodd.
Om den får semester på mjukt underlag kan du ju prova ha den barfota och se om den vänjer sig men tveka inte en stund att slå på den skorna igen om det inte fungerar!

Tack för alla svaren!

När jag skrev att han har dåliga hovar så menar jag att de är dåligt formade. De är jättebra kvalitet, men i och med att trakterna är så trånga och hoven lutar så och är pytteliten så ställer det ju till det för honom. Han får lätt strålröta och hovbenet tar mkt stryk. Små hovar på stor häst sätter ju mkt press på hovbenet.

Så vad jag menar är ju att om han går barfota så kanske hovarna får möjligheten att själva rätta till sig lite och då kanske han blir mindre ömhovad då hovarna breddar sig och trycket på hoven minskar? Han har stått nere i tyskland och deras syn på unghästar, dressyrhästar och hovar gynnar ingen, enligt mig.

Är det önsketänkande?

En trångskodd häst går ju att vidga med lite tid och tålamod genom rätt skoning å likaså att ge den mer bäryta genom att lägga ut skona.
Det där kan en duktig hovslagare fixa.

Har en jätteduktig hovslagare som gör vad han kan, dock var han barfota en sommar och blev bättre.

Nja, han har en duktig hovis som försöker att lägga ut hoven så att trakterna inte är så trånga. Bak har det blivit helt bra men fram verkar vara svårt. Vet inte varför:confused:?

Till TS: han gick en sommar utan skor (dumt när man ser på det såhär i efterhand) men då reds han inte och gick på bete i gräshage. T o m då var han ömfotad...tyvärr. Han är nog en sådan sönderavlad individ som bara kan gå med skor.

Haha, vi svarade samtidigt!

Ja, du har rätt i att hovarna blev bättre under de veckorna (10-12 v), men han var t o m öm när han gick på gräs!

Senast ändrad:

Nja, han har en duktig hovis som försöker att lägga ut hoven så att trakterna inte är så trånga. Bak har det blivit helt bra men fram verkar vara svårt. Vet inte varför:confused:?

Till TS: han gick en sommar utan skor (dumt när man ser på det såhär i efterhand) men då reds han inte och gick på bete i gräshage. T o m då var han ömfotad...tyvärr. Han är nog en sådan sönderavlad individ som bara kan gå med skor.

Haha, vi svarade samtidigt!

Ja, du har rätt i att hovarna blev bättre under de veckorna (10-12 v), men han var t o m öm när han gick på gräs!

F¤n, då var det nog kört... jaja...

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 278
Senast: mackan
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 467
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Har lite frågor angående hovbölder och svullnad som någon kanske kan hjälpa mig besvara. Har ett hblsto född 97 som i våras...
Svar
5
· Visningar
1 334
Senast: Tennessee
·
Anläggning Hej! Vi kommer, inom en snar framtid, att renovera vår gamla ladugård till ett kallstall och jag har fortfarande en del frågetecken...
Svar
0
· Visningar
1 034
Senast: kippskodd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka