Fråga ang. att öka kraftfodermängden

F

Fjunet

Är det för mycket att öka kraftfodermängden med 1 dl/dag? 10 dl/1 liter = 100 gram kraftfoder. Min minishettis ska upp i 400 gram kraft. Han är 83 cm hög och 110 kg lätt. Värdet på kraften (som är D&Hs Safe & Sound för hästar i riskzonen för fång), om det spelar någon roll, är:
Vatten 14%
Råprotein 8,5%
Råfett 3.8%
Råfibrer 22%
Råaska 8.8%
Kalcium 1%
Fosfor 0.4%
Vit A 8,250 iu/kg
Vit D3 1,200 iu/kg
Vit E 85 mg/kg
Koppar 25 mg/kg
Selen 0.25 mg/kg

Sv: Fråga ang. att öka kraftfodermängden

hej oj det var mycket, men arbetar din häst?

Ja.

Enligt D&H ska hästen ha 0.5 kg per 100 kg kroppsvikt.

Rekomendationer som står på fodersäckar ang hur mkt man bör ge av deras foder ska man alltid strunta i.
Det är det totala värdet på allt foder som du per dygn ger din häst som räknas.
Krävs alltså höanalys för att besvara den frågan.

Glömde, de värdena som är intressanta att ha med när man räknar foderstat är framför allt SMRP (smältbart råprotein) och MJ.
Sen kommer givetvis alla mineraler och grejor.

Öka med 1 dl om dagen innebär ju en ökning med 10 g om dagen, och det bör inte vara några problem. Eller har jag fattat fel med vikterna?

Höanalysen kommer imorgon! Jag hittade inte någonting om SMRP och MJ på påsen. Får jag PM:a dig imorgon när jag har grovfoderanalysen? *stora, blöta rådjursögon*

PM:a på du men jag tror att du får mer nogranna svar om du frågar här på forumet. Om det inte stämmer i mineralvärdena så finns det folk här som orkar ta reda på vad du ska kompletera med för grejs :-)
Jag är lite oupdaterad på vad som finsn på marknaden.

Jag har mina i samma storlek som din på 16,8 MJ och 110 protein. Om man ska vara duktig och räkan fint så ger det en kvot på 6,5 och de håller de sig bra på. Din jobbar förmodligen mer än mina så du kan nog ligga lite högre.

När du får värdena så glöm inte att skriva om du tar beräkningarna per kilo foder eller per kg TS. Jag räknar alltid per kilo foder, lättast tycker jag.

Fjunet skrev:
Ja.

Enligt D&H ska hästen ha 0.5 kg per 100 kg kroppsvikt.

Men Dodson och Horrell kan väl inte veta hur mkt näring det är i ditt hö?

Min erfarenhet av minishettisar är att det är svårt att få i de så mkt stråfoder som de behöver utan att det de blir för tjocka. Mycket stråfoder är viktigt för att de snälla mikroorganismerna i grovtarmen ska trivas så bra som möjligt och därmed minska risken för fång.

Om man ger ett tillskottsfoder så minskar man ju utrymmet för strågivan. Tillskottsfodret ska ju komplettera med det som fattas i höet, inte tvärtom. I regel är det proteinet som fattas. Safe and sound innehåller inte så mkt protein däremot 8 MJ per kg alltså mer än genomsnittshö. Min erfarenhet är att lusernhack är ett bra och säkert proteintillskott för fångbenägna minisar. HH

HelenaHandberg skrev:
Men Dodson och Horrell kan väl inte veta hur mkt näring det är i ditt hö?

Alltså det är just det där som är så konstigt - fodertillverkare som skriver hur mkt man ska ge av deras foder... Alla har ju olika grovfoder att utgå ifrån och dessutom kan jag tänka mig hur en del okunniga kanske även ger en del andra kraftfodersorter och tillskott som inte heller beräknats in av fodertillverkaren. :mad: Men den okunniga ger bara som det står på säcken. :crazy:

Förutom vad de andra skrivit undrar jag om en liter av ditt foder verkligen bara väger 100 g? Låter jättelite?

Som de andra skrivit; börja med en ordentlig högiva! Komplettera sedan med lämpligt kraft-/mineralfoder. Shettisar är svåra att fodra för man har så lite att spela med, ofta får de för lite protein och mineraler.

Ja det är inte lätt att klura ut en foderstat till dem.
Mina får ca 2-3 kg hö och 700 gram lucernpellets och 100 gram kli.
Hade velat ge dem lucernhack men de gillar inte konsistensen, för grov förderas pluttesmå munnar gissr jag.

Nu har jag fått analysen!

Torrsubstans 84%
Smältbart råprotein 51 g/kg foder
Energi, foder 6.9 MJ/kg foder
Råprotein 98 g/kg torrsubstans
Smältbart råprotein 61 g/kg torrsubstans
Energi 8.0 MJ/kg torrsubstans

Räkna på allihopa! :banana: :bow:

Bubbla skrev:
Förutom vad de andra skrivit undrar jag om en liter av ditt foder verkligen bara väger 100 g? Låter jättelite?

Ja, det väger så lite.

Men det skulle ju betyda att enligt deras rekommendationer ska man ge hästen FEM liter kraftfoder per 100 kg häst...? Eller menar du att 1 dl väger hundra gram?

Vad är det för typ av foder? Vad innehåller det?

Det är nog någon sorts lucernhack i. Det är därför det väger så lite. Blandat med lite pellets osv.

Liknande trådar

A
Hundhälsa Det är så nu att vi ska byta foder från pedigree - better by nature. Eftersom vi har väldigt långt till närmaste försäljare av bla...
Svar
2
· Visningar
894
Foder & Strö Råvaruinnehåll: 25,0 % korn, Lusern 25%, Havre 10%, Vetekli 5,0%, Majs 3,0 %, Lin 1 %, Sojaolja 0,90%, Sockerrörmelass 0,60%...
Svar
6
· Visningar
840
Senast: Inelin
·
L
Foder & Strö Hej! Undrar om någon kunnig skulle vilja hjälpa mig med en foderstat? Eller kanske ge lite riktilinjer. Jag har ett d- ponny sto...
Svar
2
· Visningar
808
Senast: boran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama