Fräscha upp ladugård!

anyhow

Trådstartare
Finns en hel del trådar om hur man bygger om en befintlig ladugård till stall men hittar inte riktigt det svar jag söker.

För det första så är stenväggarna rätt söndersparkade här och där så man ser stenarna - hur svårt är det att rätta till? Finns en hel del öppningar i väggarna som skulle behöva sättas igen också. Hur dyrt skulle det kunna tänkas vara? Kan man öppna upp på andra ställen där det är stängt för att t.ex. få fler fönster och en dörr i andra änden för säkerhet och förenkling?

taket behöver också höjas och jag tänkte i sådant fall öppna upp helt ända till nock.

Om golvet är risigt, kan man bara lägga på lite ny betong så det blir fräscht? Och om man gör detta även gjuta in avlopp från en spolspilta t.ex.?

Yttertaket är bara några år gammalt och bara det är ju värt massor. :)

Stort projekt, men skulle kunna bli hur bra som helst :)

Om man skulle bygga en foderbod som är mer lätt att komma åt från stallet kan man ha den direkt på grus? Eller kan man lägga något smart golv så man inte får in massor med grus i höt när man t.ex. packar det? Har en stor loge där man kan förvara foder annars, men funderar på att bygga en ny och istället göra en lösdrift på logen.

Många frågor! Alla tips mottages, små som stora :)
(Vet om att man måste skicka in förprövning osv, detta är ett framtida projekt :D )
 
Sv: Fräscha upp ladugård!

Är stenväggarna putsade? Och putsen losnat? Då är det bara att göra rent och lägga på ny puts.
Dörröppningar kan sättas igen och göra nya på lämpligt ställe.
Dock måste man ju se till hur det är byggt och vart man kan sätta en dörr tex.

Jag tycker att plankgolv med luftspalt under är bäst att förvara hö på, då blir det inte så fuktigt och möglar som det kan göra på grus eller betong.
 
Sv: Fräscha upp ladugård!

ja det är kalkputs tror jag. (är väl så det heter)
De här öppningarna som är är väldigt ojämna, speciellt där putsen är borta, måste man mura upp med nya stenar också för att få det jämnt då? Är det svårt att lära sig? Tänker mest på underhållet om hästarna sparkar sönder osv. det andra tänker jag be om hjälp med.
Är det dyrt att anlita någon för fixning av väggarna?

Så till golvet skulle man i princip kunna lägga träpall som ligger stadigt och sen bara bygga ett tak som går ut över? Och kanske täta till så inte allt hö ramlar ner under och möglar... Finns gott om pall på gården så då kan man ju kanske få andvändning för dessa :)
 
Sv: Fräscha upp ladugård!

enklast och bäst svar tror jag du får om du kontaktar olika byggfirmor och ber om offerter, de kostar inget ( inte när vi frågade olika iaf).
Så hur hade du tänkt med lösdrift på logen? Låter lite underligt, men är nyfiken på hur du tänkt :)
 
Sv: Fräscha upp ladugård!

ja det är väl så man bäst får svar, speciellt den ekonomiska biten. :)

Jo logen ligger i ena änden av ladan och där finns det gjutet golv och väggar som det inte blåser rakt genom, på änden om man öppnar upp där i stället för på framsidan finns det möjlighet att börja en hage som fortsätter till hagen som redan finns en bit upp.

Det finns till och med möjlighet att bygga någon typ av fodringsanordning/foderbord då det nu är en körbana där också som är högre. Just nu går det får på logen (eller på vintern gör det).

Tror du inte att det fungerar? :)
 
Sv: Fräscha upp ladugård!

ja det är kalkputs tror jag. (är väl så det heter)
De här öppningarna som är är väldigt ojämna, speciellt där putsen är borta, måste man mura upp med nya stenar också för att få det jämnt då? Är det svårt att lära sig? Tänker mest på underhållet om hästarna sparkar sönder osv. det andra tänker jag be om hjälp med.
Är det dyrt att anlita någon för fixning av väggarna?

Så till golvet skulle man i princip kunna lägga träpall som ligger stadigt och sen bara bygga ett tak som går ut över? Och kanske täta till så inte allt hö ramlar ner under och möglar... Finns gott om pall på gården så då kan man ju kanske få andvändning för dessa :)

Kalkputs är kul att arbeta med för det torkar långsammare och man kan spara det som blir över till nästa dag. Det behövs lite snits att slå på det på väggen och det finns vissa knep så man måste se hur en riktig murare bär sig åt. Men när man väl fått in det rätta handlaget är det lätt som en plätt och väldigt roligt. Kalkputs är också väldigt lätt att reparera för det är inte lika hårt som cementputs och det gör att det inte lossnar i stora sjok som cementputs gör, å andra sidan är det förstås inte lika slitstarkt heller.

Mura igen öppningar är också ganska lätt, däremot är det mycket svårare att ta upp nya för man måste förstärka ovandelen med ett uppmurat valv eller en armerad betongbjälke. Inget man bör ge sig på själv om man inte har rätt kunskap.
 
Senast ändrad:
Sv: Fräscha upp ladugård!

Jag skulle säkert tycka det var kul, bara någon lärde mig! :) Får rota i mitt kontaktnät om jag kan hitta någon som kan sådant, annars blir det att anlita en firma, vill ha det så bra som möjligt, vill ju inte att stallet skall rasa ihop för att man gjort en ny dörr tex. :)
Men där det redan finns fönster, kan man bara göra dem lite större utan att behöva förstärka upp?
Nackdelen med lagårn är att den är byggd i backe, så baksidan ligger ann mot marken upp till iaf 1,5 m, är dåligt med fönster på denna sida, men vill ändå få in ett bra ljusinsläpp... Några tips?
 
Sv: Fräscha upp ladugård!

Tyvärr går det nog inte utan man är tvungen att förstärka även då. Titta på hur de murat ovan fönster och dörrar på gamla tegelbyggnader (nya går inte för där är teglet ofta bara en dekoration) så ser du hur de lagt tegelstenarna på ett speciellt sätt ovan öppningar och det är precist efter storleken på öppningen.

Tänk också på att det har stor betydelse i vilket väderstreck fönster är placerade. Förr i tiden, innan elektricitet fanns, var dagsljuset mycket viktigare och ladugårdar planerades ofta så att maximalt med ljus skulle komma in. Mina stallar är byggda så att långsidan är vänd åt söder och på den sidan finns det flest fönster. Om din baksida är åt norr så kanske det inte spelar så stor roll att fönsterna där är mindre (färre) för hur ljust stallet upplevs?
 
Sv: Fräscha upp ladugård!

ok då förstår jag, jag trodde mer att du hade logen som en andra våning. Det hade varit väldigt konstigt..
Jag som är trög :p
 
Sv: Fräscha upp ladugård!

ok då förstår jag, jag trodde mer att du hade logen som en andra våning. Det hade varit väldigt konstigt..
Jag som är trög :p

haha, ja det hade det faktiskt :p men kommer ju ta bort innertaket så själva loftet försvinner ju :)


Hmm, ena gaveln ligger mot norr så den långsidan har sitt läge mot öster, men är ändå skog bakom så det kanske inte gör någon skillnad?

Det blir ju rätt stora fönster på söder sidan och hade tänkt ha en stor port på andra gaveln som man kan öppna upp. Men i övrigt kanske det räcker med bra belysning. I värsta fall får man väl sätta nått slags ljusinsläpp i taket då det även finns påbyggnade på södersidan som tar bort 2-3 fönster.

Det viktigast i öppna upp öppningar i stenväggen är ändå att se till att få en dörr i norrläge ocskå, så det finns iaf tre utgångar/ingångar till stallet ifall någonting skulle hända. :) Dock kommer denna dörr leda till ett täckesrum, mem är det nödfall så spelar det väl ingen roll vilken väg man måste ta?

Hur varmt/kallt blir det i ett stall som är oisolerat, med stenväggar nertill och öppet hela vägen upp till nock? :)
 
Sv: Fräscha upp ladugård!

Hästarna brukar dock inte ha något problem med det bara de har en bra bädd som isolerar mot det kalla betonggolvet.

Sommartid kan det vara ganska skönt att gå in i ett svalt stenhus.
 
Sv: Fräscha upp ladugård!

men stenen skyddar väl delvis mot kyla? Jobbade i ett sten stall, men det hade höloft. Därinne blev det bara under nollan när det var ruskigt kallt ute. Så sten verkar bra på så vis både sommar och vinter :)

Hur mycket isolering behöver man för att det inte ska bli svinigt kallt? Får gärna vara kallt, men det bästa vore ju att ha ett stall som höll sig över nollan så man slipper att vattnet fryser.
Nu är ju detta en rätt stor lada 32*9,5 (innermått)
 
Sv: Fräscha upp ladugård!

Hur mycket isolering behöver man för att det inte ska bli svinigt kallt? Får gärna vara kallt, men det bästa vore ju att ha ett stall som höll sig över nollan så man slipper att vattnet fryser.
Nu är ju detta en rätt stor lada 32*9,5 (innermått)

Istället för att isolera och försöka värma upp en så stor volym så lägg de pengarna (och få en hel del över..) på en värmekabel till vattnet! VI har en sådan (i kombination med en termobar) och vi är mer än nöjda!

Vi hade ett oisolerat och ouppvärmt stall i den storleken du nämner och det var ett jäkla sjå för att vattnet inte skulle frysa - och emellanåt frös det i alla fall). För hästarnas skull och för vår skull kändes temperaturen aldrig för låg dock!
 
Sv: Fräscha upp ladugård!

Det är inte så mycket att väggarna är i sten som gör att det blir kallt utan att utrymmet är så stort och högt i tak att det skulle behövas väldigt många hästar att värma upp det. Om det är tjocka stenväggar räcker nog deras isolering till men man måste ha ett isolerat innertak som inte är alldeles för högt och hästar som står mycket inomhus för att de skall ge tillräcklig värme. Men som sagt hästar klarar kallstall bra och även människor om vattenledningarna är isolerade och med uppvärmd sadelkammare för sadlar mm.
 
Sv: Fräscha upp ladugård!

Istället för att isolera och försöka värma upp en så stor volym så lägg de pengarna (och få en hel del över..) på en värmekabel till vattnet! VI har en sådan (i kombination med en termobar) och vi är mer än nöjda!

Vi hade ett oisolerat och ouppvärmt stall i den storleken du nämner och det var ett jäkla sjå för att vattnet inte skulle frysa - och emellanåt frös det i alla fall). För hästarnas skull och för vår skull kändes temperaturen aldrig för låg dock!

det ska jag kolla upp! :)
Jag gillar kallstall, men man vill ju ändå ha det så smidigt som möjligt :p

Tack för alla svar! :) Hoppas verkligen att det här projektet ska bli av! :)
 
Sv: Fräscha upp ladugård!

Vad roligt! Jag satt precis och funderade på samma saker. Vi håller med på att bygga om en lada till lösdrift och ska ev höja taket och lite sånt.

Håller med om att värmekablar till vattnet är ett måste. Hellre det är isolera hela stallet. Har varit i ett par isolerade stallar som visserligen har frostfritt vatten men i gengäld har stora problem med fukt och kondens.. :crazy:
Bättre att satsa på stor luftvolym och "punktisolera" för frostfritt vatten.
 
Sv: Fräscha upp ladugård!

Om du vill ha bra ljusinsläpp så titta på hålplåt. Det är precis vad det låter som; plåtar med små hål i som man kan ha istället för fönster. Vi har bytt ut en del fönster mot sådana, och de ger märkligt nog mycket mer ljus än vad fönstren gjorde!
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 215
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej. Vet att det finns massor trådar om detta men jag skriver en ny för att kunna få svar på mina. Vi har nu bestämt hur vi vill bygga...
Svar
18
· Visningar
3 552
Senast: in2u
·
Hästmänniskan Jag har ibland tanken att bygga om lite i svärföräldrarnas ladugård, så att jag kunde ha min häst där. De har en stor ladugård, som inte...
Svar
4
· Visningar
1 172
Senast: Texaz
·
Anläggning Jag har fått erbjudande om att bygga om en gammal ladugård till stall. Jag vill få in fyra boxplatser och utrymmesmässigt har jag två...
Svar
6
· Visningar
4 175
Senast: FlipTheFrog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp