Fräckt att fråga?

Silencer

Trådstartare
Kan man fråga nån om han/hon vill sälja sitt företag eller är det fruktansvärt fräckt? Är det mer okej om ägaren passerat 65 år?
Vill fråga men är rädd att göra personen arg/ledsen/stött...
Hur hade ni lagt fram frågan?

Absolut inte fräckt, det visar ju bara att företagaren driver en efterfrågad verksamhet. Affärer som affärer, ibland säljer man en produkt eller tjänst, ibland hela verksamheten.

Förstår dock din tvekan om det gäller så kallade livsverk. Men jag skulle nog ändå inte rädas att fråga, att åldern börjar komma krypande borde inte komma som en nyhet för företagaren. Det är dessutom känt att många har svårt med generationsväxling, och därför driver vidare fastän de egentligen inte vill.

Lycka till!

Kan man fråga nån om han/hon vill sälja sitt företag eller är det fruktansvärt fräckt? Är det mer okej om ägaren passerat 65 år?
Vill fråga men är rädd att göra personen arg/ledsen/stött...
Hur hade ni lagt fram frågan?

Svårt när man vet så lite. Känner du ägaren, till exempel? Man kan ju alltid säga något i stil med "om du någon gång funderar på att sälja, så..."

Jag tycker också att @bettysmatte har ett bra förslag. Berätta att du tyker att företaget är intressant och om det någon gång skulle komma till den punkten att hen vill sälja så är du högst intresserad. Kanske är det nära förestående...

Så har jag gjort med grannen. Om han någon gång skulle få för sig att sälja tomten vill jag gärna ha första budet.

Jag hade också valt att uttrycka mig som Bettysmatte. Om du någon gång i framtiden funderar på att sälja får du gärna tänka på mig.

Att lämna över ett livsverk är en process. Det sker inte på en eftermiddag.
Att informera om att man har intresse att köpa/starta ett eget företag i den branschen.
Att kunna visa att man är seriös och har både kunskapen och ekonomin att driva företaget
Och att vinna den gamle ägarens förtroende. är inte det lättaste...
En professionell syn på en förfrågan måste man väl kunna kräva av båda parterna.
Jag skulle inte bli sur eller stött om ngn erbjöd sig att köpa min gård, Fråga efter vad han/hon vill betala och sedan artigt tacka nej ;)

Tack för era synpunkter!
Det är en mindre affär det handlar om och jag känner inte ägaren men det skadar väl ingen att fråga antar jag om man lägger fram det lite försiktigt.
Kommer att starta en affär i samma bransch oavsett, min tanke var bara att det skulle kunna bli en win-win för oss båda om ägaren känner att det skulle vara skönt att pensionera sig. Hon slipper avveckla affären och jag slipper bygga upp min affär från scratch.
Får samla lite mod och besöka henne i veckan. =)

Nej, varför skulle det vara fräckt? Att lägga ett lågt bud däremot, det kan uppfattas som mycket fräckt!

Liknande trådar

Skola & Jobb Min man jobbar som personlig assistent i ett privat företag. Han har varit på samma jobb i snart fem år, och blir då sjukt utnyttjad...
Svar
18
· Visningar
1 065
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
788
Senast: Tuvstarr
·
Skola & Jobb Snart är det dags för det årliga medarbetarsamtalet....Och jag vill inte...Chefen är knepig; vill ha feedback på sitt arbete men blir...
Svar
16
· Visningar
1 221
Senast: Bulldoozer
·
Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 307
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka