Founderguard

A

aspartam

Vad säger ni foderkunniga om detta foder? Fick tipset på en lista och blev väldigt förvirrad.

Pållan äter just nu gräs för fulla muggar utan problem, så jag misstänker att hennes fång inte har med gräs att göra överhuvudtaget. Men bör jag ändå ge detta (gissningsvis dyra) foder?
Vill ju inte göra så Bina blir dålig igen på grund utav min snålhet, men samtidigt vill jag ju inte störa tarmfunktionerna med ännu ett nytt foder. :confused:

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Enligt mig är detta inget foder utan ett läkemedel, den innehåller antibiotika och bör därför ges i samråd med veterinär.
Founderguard innehåller en typ av antibiotika (extremt låga doser) som reglerar utveckling av s. coccus bovis (om jag inte har helt fel) som annars skulle föröka sig ohämnat vid ett överintag av stärkelser/polysackarider.

Testresultaten som Dr. Pollit har tagit fram är förvisso imponerande men frågan är om man vill börja ”fodra” hästarna med antibiotika om de befinner sig i riskzonen.
Vad händer om man får en resistent stam? När är det befogat?
 
Är det inte det man har gjort/gör med slaktsvin???

Det har ju varit livliga diskussioner i media för något/några år sedan ang om människor som äter kött från antibiotika-behandlade djur blir övertoleranta mot antibiotika. *kanske har blandat ihop lite fakta*

mvh Jessica
 
Problemet är nog snarare att bakterier kan utveckla resistens mot antibiotika.
Bakterier är ganska finurliga - de kan t.ex. utbyta gener emellan sig. Får vi antibiotikaresistenta bakterier som går på människor är det inte så roligt... (Finns redan idag - än så länge finns det fortfarande starka antibiotika som brukar hjälpa, förmodligen bara en tidsfråga innan de multiresistenta bakterierna är allresistenta:)
 
Jag orkade inte riktigt läsa på deras hemsida... Men VAD är det man ska fodra med? Fodret måste ju bestå av något fodermedel.
 
Founderguard är inget foder i den bemärkelse, det är en tillsats att ge i fodergivan.
Vet tillstånd krävs i England och därför bör det klassas som ett läkemedel.
Fånghästar har oftast livstidskarens pga andra grunkor man stoppat i dem (butta) så det är resistans jag är mest orolig för.
Det finns en liten risk att man missbrukar ett sådant preparat om det inte finns en veterinär bevakning av användningen.
 

Liknande trådar

A
Distans Mitt sto har fått fång två år i rad, förra året på grund utav förgiftning och i år på grund utav eftersatt hovvård. Så ingen blir...
Svar
14
· Visningar
1 960
Senast: aspartam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka
  • Avels fråga

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp