Limelight

Trådstartare
Hade ute veterinären igår och det visade sig att min ardenner har fotskabb, dock inte så kraftigt, men ändå.
Jag fick rådet att hälla Switch Pour on på mankam och ryggrad och även hälla/gnugga in Switch på alla ben, det skulle göras ungefär var 10:e dag. Jag skulle helst tvätta med jodopax i 2dgr innan behandlingen också. Sedan till sommaren skulle ja raka hästen för bästa resultat ( som jag verkligen hoppas jag slipper) och så skulle jag tvätta honom med Klorhexodin schampo. Skulle detta inte hjälpa skulle jag ringa in igen och få ivomec och ev sebacil utskrivet. Men sebacil vill ja helst inte använda eftersom det inte är helt riskfritt, får hoppas att Switchen hjälper.
Men ja har även läst att man ska desinficera all stallutrustning, hela stallet, hagar ja allt som hästen har vart i kontakt med. Hur noga är det egentligen? för jag vet inte hur jag ska gå till väga att rengöra allt det. Utrustning okej men det andra...
Många andra som haft samma problem som mig?

Sv: Fotskabb

Man mockar ur allt strö och skurar boxen/spiltan med Virkon-S. Skabbdjuren dör i frysgrader, så vintertid kan du alltså lägga ut vojlockar, täcken o.dyl. för att bli av med skabbdjuren. Varför rakar du inte hästen ben redan nu ? Det är ju det mest effektiva och behandlingen går snabbare. Alltså, rakar benen enbart...hela hästen behövs ju inte.

Man mockar ur allt strö och skurar boxen/spiltan med Virkon-S. Skabbdjuren dör i frysgrader, så vintertid kan du alltså lägga ut vojlockar, täcken o.dyl. för att bli av med skabbdjuren. Varför rakar du inte hästen ben redan nu ? Det är ju det mest effektiva och behandlingen går snabbare. Alltså, rakar benen enbart...hela hästen behövs ju inte.

Jag har klippt ner benen så mycket jag kan redan. Äger ingen rakmaskin och vet ingen i dags läget som har en heller.
Jaså de dör på fläcken alltså i kylan?. Visste jag inte, ska lägga ut alla filtar och grejer redan idag. Hur länge måste de ligga ute?. Är det bara i värme som de kan leva upp till 2mån utanför värddjuret? ( läst det ).
Kan man skura boxen nu vintertid med virikon eller ska man vänta tills när det blir varmare?. Har inget varmt stall så tänkte på att det borde frysa.
Enligt veterinären så var det mest effektivt att raka hela hästen eftersom de lever i hela djuret :confused:...

Att de dör vid frysgrader är ingen säker metod att förlita sig på. I vårt stall håller vi nu på med fullständig behandling av alla djuren och hästen med symtom blev inte det minsta bättre trots en längre period med -10 grader innan behandlingen påbörjades.

Han får injecerat Ivemercin pga att det är för osäkert om pastan når alla delar av kroppen på samma vis i tillräcklig stark dos. Han har fått en spruta och blev något lungare symtommässigt några dagar men nu har han börjat igen, får spruta två idag och ska få en till nästa vecka.

Vi andra tvättar våra lika många gånger med alt. Switch eller Frontline beroende på inidiv.

Den vet. som sköter det här är insatt i problematiken och han sa att vi behöver inte skura hela stallet, men för säkerhets skulle så borde symtomhästens box tömmas. Spån är det som är mest fördelaktigt så skabben har svårt att fastna på det, det finns inga belägg för att det kan smitta genom att använda samma mockningsredskap, men man ska inte använda samma borstar, utrustning. Det är just närkontakten man skall vara försiktigt med.

Detta att raka benen är ett sista alternativ för vår vet. detta pga en skabbhäst har ofta även mugg och rasp och kan ha väldigt mycket sår på benen, om man då rakar allt och exponerar såren så är risken för sårbiverkningar väldigt vanliga och kan bli mycket svåra, han hade råkat ut för det. Så han väljer denna variant först och om det inte hjälper så är nummer två att trots allt raka och tvätta.

Symtomhästen får gå ensam under behandlingsperioden och tills vi känner oss säkra på att det är borta. Själv är jag tyvärr skeptisk till att det ens kommer att gå bort på denna häst så framtiden känns lite tråkig eftersom frågan till slut kommer. Vem är villig att riskera sin häst till smitta för att han ska få sällskap.

Det är ju självklart så att det inte dör på hästen vid minusgrader, utan vad som menas är ju att man kan lägga ut utrustningen under natten i -grader, på hästen blir det ju aldrig -grader ,
där är det kroppstemperatur oavsett hur många -grader yttertemperaturen är.

Verkar som alla veterinärer säger olika saker om vad man ska göra vid skabbsanering. Min vet.sa att klippa hovskägget är det viktigaste annars är det mycket svårt att komma åt stället.
Och sedan verkar det som att det är olika preparat som verkar olika på alla hästar eftersom det är massor som säger att Switch är det bästa medans vissa säger att Sebacil bara hjälper osv osv.. Antar att det har med att göra med hur långt gånget det är eller något?!.
Jag blir tokig på vad jag ska göra.. Tror jag följer min veterinärs råd och hoppas på det bästa sedan testar jag de andra sakerna de se.
Sebacil vill ja inte använda helst tack vare att det inte är riskfritt med det medlet!.
Vill gärna höra mera om vad ni har gjort :).

Det finns den information som varit genom åren att de visst skulle dö och försvinna även på hästen vid minusgrader.

För en sådär tio år sedan så var det hur vanligt som helst att så fort det blev minusgrader så slutade folk behandla för att de var döda om det hade varit minusgrader, å sommartid kunde inte en häst få hovskabb.

Hyggenen är ju viktig,,sakerna bör nog ligga 24tim i minus för att det skall fungera.

MEN det viktigaste är väl att hästarna blir av med Skabben...Det är väldigt plågsamt för hästarna..

Förstår inte riktigt hur det ska dö ut på hästen vid minusgrader eftersom hästen håller plusgrader även vid mycket kallt väder. Och det är som värst med skabben vintertid. Men man läser så olika grejer vart man än läser.

Fast du kan knappast jämföra en häst med ett tygstycke. hästen avger värme, således blir det knappast miunsgrader på hästen.

Nä det kan jag inte och gör inte heller.

Nu är det ju inte jag som hittat på detta, utan det är såna rön som kom och som har stannat kvar och jag är ganska övertygad om att fler än jag tror/trodde på det påståendet, likväl som att det skulle smitta om nån häst gick på samma mark som den smittade eftersom man inte visste nånting om det. Det finns fortfarande folk idag som för första gången träffar på detta å då är det väl bra om allt påtalas och kommer upp.

Nu har jag behandlat min ardenner fösta gången med switch och tvättade benen med jodopax. Fick råd av veterinären att jag skulle gnida in switch på benen också, men har ordentligt med blödande sår där så tror nog inte det är så skönt så gjorde inte det.
vad är det bästa man kan använda på blödande sår som läker fort?. Har tvättat med jodopax och smörjt in med helosan salva. Vill att detta ska läka fort så jag kan ha på switch.. :confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka