Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hade själv en häst i nästan 10 år med fotskabb som jag åkte runt med en hel del (tror hon hade det redan från förra ägaren) hon hade symtomfri fotskabb.Hur tänker folk som har häst med skabb? Flyttar man verkligen runt i olika stall?
Ser man inte att det är en plåga för hästarna? Varför sprida vidare och hålla tyst.
Är det fler som hört talas om detta fenomen? Tycker det är väldigt märkligt att utsätta andra djur.
Fast det vet man ju inte innan med dom man riskerar att smitta.Lägger till.
Nej det är ingen plåga för alla hästar och det tycker jag gör den extra lurig.
Då är ju frågan hur ska man veta att en häst har symtomfri fotskabb?Fast det vet man ju inte innan med dom man riskerar att smitta.
Nä självklart är det inte lätt att förhindra om man inte vet om att hästen har skabb.Då är ju frågan hur ska man veta att en häst har symtomfri fotskabb?
Min första visade inga tecken alls ändå smittade hon lika bra som ponnyn som hade alla tecken?
När jag fick reda på det var det till att hålla hästarna hemma men då hade jag ju åkt runt i nästan 10 år och spridit fotskabb som jag inte visste att mina hästar hade.
Enligt parasitolog Dan Christensson så är fotskabb enbart ett problem för hovskäggshästar men hästar utan hovskägg kan vara symptomfria bärare. Man kan sanera stall och hagar. Benhandla alla hästar, inga hästar in eller ut ur stallet på 3 månader. Sen räcker det med att en hovskäggshäst åker till ett ridhus och plockar upp det från ridhusbotten. Det är i det närmaste omöjligt att bli av med eftersom de finns överallt och mottagliga hästar lätt plockar upp det.
Det är vad jag fick för svar men åsikterna kanske går isär.
Jo som sagt, de korthåriga är ju ofta bärare och det händer ibland att även de får problem. Men de är sällsynt. Naturligtvis behandlar man hästar med symptom.Jag har förstått det som att det mest är ett problem för hästar med mycket hovskägg, men jag vet en häst utan hovskägg som har rejält med fotskabb.