Fotskabb på swb-föl?

Jate Volim

Trådstartare
Nu har det uppstått lite problem här hemma. En fölunge (född april) hade igår fått sår på båda bakbenen, både in och utsida som såg ganska fula ut. Vi kliade oss rejält i huvudet här hemma eftersom hagen är en plan gräsmatta utan sten, buskar och träd så vi kunde inte begripa vad hon skulle kunna ha skadat sig på.

Vi tog in sto och föl och tvättade noga men idag såg vi att hon gnager på benen. Jag uppfattar det som att hon själv har kliat upp stora sår på benen på bara ett par dagar. Funderar på om det kan vara fotskabb men det känns ju konstigt.

Vi ska till veterinär i morgon bitti men ni kanske har några idéer här? Vad kan det bero på? Hur vanligt är fotskabb på föl? Vad kan det vara annars?

Mvh JV

Sv: Fotskabb på swb-föl?

Jag har ingen aning men hoppas att du skriver här inne vad veterinären sade och vad det visade sig vara. Stackars föl.

Det första som jag kommer att tänka på är fotosensibilitet (eller hur det stavas) om det finns någon växt i hagen som ger det och då solen. Speciellt om fölet är ljust eller har vita ben.

Det är vad jag tänker också, det kan klia fruktansvärt!

Skydda benen med tejpade lindor så stackarn inte biter sönder sig ännu mer.

Svarar alla :)

Tackar för bra tips och ska ha samtliga i åtanke framöver. Veterinären tror på mugg och att hon biter för att muggen kliar. Det kan absolut vara så men jag tycker att det är konstigt att det går från ingenting till MASSOR på mindre än två dygn?? Men vi behandlar för mugg från och med idag och sen kan vi bara hålla tummarna för att det inte är värre än så.

Tack än en gång för bra tips, jag ska försöka att uppdatera om hur det går :)

Kanske ska uppdatera lite om hur det har gått? ;)

Sannolikt var detta ett muggangrepp från helvetet men vi fick utskrivet Surolan örondroppar för hund och katt (!) som tar både svamp och bakterier. Droppat några droppar på varje ben morgon och kväll och herre min tid vilket mirakelmedel! Ska aldrig behandla mugg med ngt annat. Särskilt på en liten bebis var det ju toppen att slippa tvätta, pilla och gno i såren och det läkte galet snabbt!

Mvh JV

Liknande trådar

Hästvård Kele har uppenbarligen fått ett totalfnatt. Antagligen har hon fått för sig att täcket är superfarligt igen eller något *sucka* Jag...
Svar
13
· Visningar
2 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka